مرکز آمار ایران نتایج آمارگیری از کارگاه‌های صنعتی را منتشر کرد

تهران(پانا) - طبق گزارش مرکز آمار، از تعداد ۲۹۱۷۰ کارگاه صنعتی فعال در سال ۱۳۹۷، ۲۳۰۶۰ کارگاه (۷۹،۱ درصد) در طبقه ۴۹-۱۰ نفر کارکن و ۶۱۱۰ کارگاه (۲۰.۹ درصد) در طبقه ۵۰ نفر کارکن و بیش‌تر قرار دارند.

کد مطلب: ۱۱۴۸۶۹۶
لینک کوتاه کپی شد
مرکز آمار ایران نتایج آمارگیری از کارگاه‌های صنعتی را منتشر کرد

به گزارش مرکز آمار ایران، این مرکز در سال ۱۳۹۸ چهل و ششمین دوره آمارگیری از کارگاه‌های صنعتی ۱۰ نفر کارکن و بیش‌تر را به منظور شناخت ساختار صنعتی کشور، فراهم آوردن زمینه اطلاعاتی مناسب برای برنامه‌ریزی‌های توسعه صنعتی، اتخاذ سیاست‌های اقتصادی صحیح و ارزیابی نتایج اجرای برنامه‌ها، با مراجعه به ۲۴۳۰۴ کارگاه صنعتی در سراسر کشور اجرا نموده است. این طرح از سال ۱۳۵۱ به صورت سالانه به‌جز سال‌های ۱۳۵۶ و ۱۳۵۷ در سراسر کشور اجرا شده است.

مروری بر نتایج طرح

نتایج طرح آمارگیری از کارگاه‌های صنعتی ۱۰ نفر کارکن و بیش‌تر در سال ۱۳۹۷ نشان می‌دهد، تعداد ۲۹۱۷۰ کارگاه صنعتی ۱۰ نفر کارکن و بیش‌تر در کشور به فعالیت صنعتی اشتغال داشته‌اند که نسبت به سال قبل ۳،۸ درصد (۱۱۶۲ کارگاه) کاهش داشته است.

از تعداد ۲۹۱۷۰ کارگاه صنعتی فعال در سال ۱۳۹۷، ۲۳۰۶۰ کارگاه (۷۹،۱ درصد) در طبقه ۴۹-۱۰ نفر کارکن و ۶۱۱۰ کارگاه (۲۰،۹ درصد) در طبقه ۵۰ نفر کارکن و بیش‌تر قرار دارند.

تعداد کارگاه‌های صنعتی ۴۹-۱۰ نفر کارکن فعال در سال ۱۳۹۷، ۶.۴ درصد و کارگاه‌های صنعتی ۵۰ نفر کارکن و بیشتر فعال، ۰،۱ درصد نسبت به سال ۱۳۹۶ کاهش داشته است.

بر اساس نتایج این طرح، تعداد کارگاه‌های غیرفعال صنعتی ۱۰ نفر کارکن و بیشتر در سال ۱۳۹۷ برابر با ۳۷۵۰ و در سال ۱۳۹۶ برابر با ۴۰۳۵ کارگاه بوده است.

درصد کارگاه‌های غیرفعال صنعتی در سال ۱۳۹۷ برابر با ۱۰،۶درصد بوده است که ۰،۲۴ درصد نسبت به سال ۱۳۹۶ کاهش یافته است.

تعداد کارگاه‌های صنعتی فعال که در سال ۱۳۹۶ دارای ۱۰ نفر کارکن و بیش‌تر بوده‌اند و در سال ۱۳۹۷ تعداد کارکنان آن‌ها به زیر ۱۰ نفر کارکن کاهش یافته است برابر با ۲۶۱۵ کارگاه و در سال ۱۳۹۶ برابر با ۲۹۲۹ کارگاه بوده است.

درصد کارگاه‌های فعال صنعتی زیر ۱۰ نفر کارکن شده در سال ۱۳۹۷ برابر با ۴،۷ و در سال ۱۳۹۶ برابر با ۹.۷ بوده است.

بر اساس نتایج این طرح در سال ۱۳۹۷ تعداد کارکنان کارگاه‌های صنعتی ۱۰ نفر کارکن و بیش‌تر کشور ۱،۷۳۳،۷۸۹ نفر بوده است که نسبت به سال قبل ۵،۲ درصد کاهش (۴۳،۷۸۰ نفر) نشان می‌دهد. از این تعداد ۴۶۵،۱۹۷ نفر (۸.۲۶ درصد) مربوط به کارگاه‌های صنعتی فعال ۴۹-۱۰ نفر کارکن و ۱،۲۶۸،۵۹۲ نفر (۲.۷۳ درصد) مربوط به کارگاه‌های صنعتی فعال ۵۰ نفر کارکن و بیش‌تر است.

کارگاه‌های صنعتی ۱۰ نفر کارکن و بیش‌تر کشور در سال ۱۳۹۷ ارزش‌افزوده‌ای برابر با ۲،۸۳۳،۲۱۱ میلیارد ریال ایجاد کرده‌اند که نسبت به سال قبل ۲،۴۴ درصد افزایش نشان می‌دهد. از این رقم ۴۱۹،۰۰۵ میلیارد ریال (با سهم ۱۴،۸ درصد) مربوط به کارگاه‌های ۱۰ تا ۴۹ نفر کارکن و ۲،۴۱۴،۲۰۶ میلیارد ریال (با سهم ۸۵،۲ درصد) مربوط به کارگاه‌های ۵۰ نفر کارکن و بیش‌تر است.

کارگاه‌های صنعتی ۱۰ نفر کارکن و بیش‌تر کشور در سال ۱۳۹۷ حدود ۶۳۹،۷۲۷ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری کرده‌اند که نسبت به سال قبل ۱۴۸،۶ درصد افزایش نشان می‌دهد. از این رقم ۵۰۰،۴۱ میلیارد ریال (با سهم ۶،۵ درصد) مربوط به کارگاه‌های ۴۹-۱۰ نفر کارکن و ۵۹۸،۲۲۷ میلیارد ریال (با سهم ۵،۹۳ درصد) مربوط به کارگاه‌های ۵۰ نفر کارکن و بیش‌تر است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار