مدیر کل آموزش پرورش خراسان شمالی :

اجرای طرح آموزشی سواد آموزی فرد به فرد گامی به سوی جامعه ای با سواد است

بجنورد (پانا ) -مدیر کل آموزش وپرورش مهدی مودی گفت : اجرای طرح آموزشی سوادآموزی به شیوه فردبه فرد؛ گامی به سوی جامعه ای با سواد می باشد.

کد مطلب: ۱۱۴۸۵۸۷
لینک کوتاه کپی شد
اجرای طرح  آموزشی سواد آموزی فرد به فرد  گامی به سوی جامعه ای با سواد است

به گزارش پانا ، مدیر کل آموزش وپرورش خراسان شمالی در نشست خبری امروز بیان کرد: شیوه آموزش سوادآموزی درقالب فرد به فرد در موقعیت ها و مکان ها و مواردی که امکان تشکیل کلاس با تعداد چند نفرممکن نیست، اجرامی گردد و فرصت مغتنمی برای سواد آموز و آموزش دهنده فراهم است.

وی گفت: این طرح در زمان وشرایط فعلی که ویروس کرونا شایع است ازبهترین طرح های سوادآموزی می باشد که می تواند دررعایت فاصله گذاری فیزیکی نقشی موثرداشته باشد ولازم است افراد با سواد خانواده و دستگاه های دولتی برای شناسایی و آموزش بی سوادان احساس مسئولیت و تعهد اجتماعی خود را نشان دهند و حق بی سوادان را برای یاد دادن و یاد گرفتن ادا کنند.

مودی اضافه کرد: در این دوره ها افراد با دریافت کتاب های مخصوص سواد آموزی از آموزش و پرورش می توانند از طریق یکی از نزدیکان خود به فراگیری سواد (خواندن و نوشتن) در منزل پرداخته و در صورت قبولی در آزمون ها پایان دوره، گواهی معتبر نهضت سواد آموزی دریافت کنند.مهدی مودی خاطر نشان کرد: به هر سواد آموز در صورت قبولی در آزمون پایان دوره ده میلیون ریال به عنوان جایزه پرداخت خواهد شد.

مودی گفت: در چند سال گذشته ۱۲ هزار نفر بیسواد در استان با دریافت آموزش های لازم، باسواد شده اند و بر این اساس هنوز حدود ۱۷ هزار بیسواد در استان وجود دارد اما ما تنها اسامی چهار هزار و ۳۱۱ نفر داریم که مطابق برنامه ها، این افراد امسال با سواد می شوند.

وی گفت: بر اساس برنامه ریزی، امسال باید بیش از پنج هزار نفر در برنامه های سوادآموزی استان جذب شوند اما بر اساس تفاهم استانداری با رییس سازمان نهضت، آموزش ۱۰ هزار و ۶۶۹ نفر بیسواد در قالب طرح شتاب بخشی در دستور کار است.

مودی افزود: امسال تاکنون چهار هزار و ۱۱۵ نفر در برنامه ها جذب شده اند که این رقم معادل ۷۳ درصد از برنامه های تعیین شده در کشور و بیش از ۳۰ درصد از اهداف تفاهم نامه استانداری با سازمان نهضت سوادآموزی است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی اظهار داشت: اکنون جذب سوادآموزان در دوره انتقال و تحکیم محقق شده است و جذب و ثبت نام در دوره بیسوادی هنوز ادامه دارد.

وی خاطرنشان کرد: امسال ۸۶ درصد از فعالیت سوادآموزی برای بانوان و مابقی برای مردان است، همچنین ۳۶.۵ درصد از سودآموزان در مناطق شهری و مابقی در مناطق روستایی هستند.

مودی در بخش دیگر سخنان خود درباره مهارت آموزی به سوادآموزان گفت: ۵۶۹ نفر از سوادآموزان در برنامه های مهارت آموزی آموزش های مختلف را فرا می گیرند.

وی خاطرنشان کرد: ۱۰ مرکز یادگیری محلی در استان فعالیت دارد و در آن مهارت های مختلف از جمله چرم دوزی، مهارت زندگی، مشاوره خانواده، گلیم بافی، آموزش خیاطی فرا داده می شود.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی با بیان اینکه اکنون میزان باسوادی در گروه هدف بیش از ۹۵ درصد است افزود: باسوادی در جمعیت زنان استان ۹۰.۲۷ درصد و در مردان ۹۵.۴۵ درصد است.

به گفته وی بیشترین میزان بیسوادی زنان استان در شهرستان مرزی راز و جرگلان است که بر این اساس برای جبران عقب ماندگی ها، فعالیت ها در این منطقه ۱۰ برابر شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی با بیان اینکه میزان باسوادی در جمعیت شهری استان ۹۶.۵ درصد و در روستاها ۸۷.۸۵ درصد است افزود: قرار است تا پایان امسال میزان باسوادی در استان به ۹۷ درصد برسد و به متوسط کشوری نزدیک شود.

خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در روستاها سکونت دارند.

خبرنگار :ثریا فرنودیان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار