نباید پژوهش سیاسی، جناحی و تبلیغاتی شود

تهران (پانا) - رئیس دفتر رئیس‌جمهوری تاکید کرد پژوهش و علم باید در خدمت توسعه کشور و رفاه مردم باشد و نباید اجازه دهیم پژوهش سیاسی، جناحی و تبلیغاتی شود.

کد مطلب: ۱۱۴۸۵۴۷
لینک کوتاه کپی شد
نباید پژوهش سیاسی، جناحی و تبلیغاتی شود

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، محمود واعظی روز دوشنبه در آیین افتتاح سرای نوآوری و فناوری‌های آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب با تاکید بر اینکه باید پژوهش و علم برای خدمت به توسعه کشور و رفاه مردم باشد، گفت: نباید اجازه دهیم پژوهش سیاسی، جناحی و تبلیغاتی شود چرا که هر کدام از اینها شود سم است.

وی با اشاره به نقش پژوهش در توسعه کشور و نظام گفت: باید قبول کنیم دنیای امروز کاملا فرق کرده است و تغییرات کاملا محسوس و روشن است. در دورانی که ما تحصیل می‌کردیم اگر به کشورهای مختلف به خصوص کشورهای غربی، ۱۰ شرکت بزرگی که ایجاد ثروت می‌کردند، شرکت‌هایی بودند که بر پایه پول ایجاد شده بودند یا شرکت‌های نفتی، بانکی و یا بیمه بودند.

واعظی اضافه کرد: امروز در آمریکا، کانادا، ژاپن، کره و کشورهای دیگر ۱۰ شرکت بزرگ که ایجاد ثروت و درآمد دارند، شرکت‌هایی هستند که بر اساس نوآوری و مغزافزاری و نوع کاری که با پول کمتر سر کار و دارند و بیشتر با ایده سروکار دارند مطرح هستند. در واقع کشورداری و قدرت در کشورها هم تغییر کرده است.

رئیس دفتر رئیس جمهوری ادامه داد: اگر تا دیروز کشوری فقط متکی به جنگ افزارهای نظامی بود، قدرت داشت، امروز کشورهایی که نخبه و نوآوری بیشتری دارند و دستاوردهای علمی بالاتری دارند، قدرت بیشتری دارند.

وی با اشاره به روند تغییرات در دانشگاه‌های کشور یادآور شد: دانشگاه‌هایی که زمانی آموزش محور بودند، توسعه پیدا کرده و پژوهش محور و بعد از آن مهارت محور شدند. اما الان دانشگاه‌ها وارد وادی دیگری شدند. به طوری که اگر ۱۰ سال یا ۲۰ سال پیش درباره دانشگاه می گفتیم که باید ایجاد ثروت کند ممکن بود خیلی از اساتید و دانشمندان به آن واکنش نشان دهند که ما رفتیم برای یک کار دیگری تحصیل کردیم.

واعظی تاکید کرد: امروز در کنار دانشگاه‌های بزرگ دنیا پارک‌ها، سراها و مراکزی دارند که تولید علم و ثروت می‌کنند در واقع علم و پول باهم عجین شده است یعنی علم تولید می شود که تولید ثروت شود و ثروت در خدمت تولید علم بیشتر قرار می‌گیرد.

رئیس دفتر رئیس جمهوری گفت:‌ شرکت‌های دانش بنیان باعث رشد تولید ثروت در کشورها و توسعه علم شده اند. کاری که الان به عنوان یک اولویت در دولت و کشور مطرح است و همواره هم رهبر معظم انقلاب روی این موضوع تاکید ویژه دارند پژوهش، تولید علم و ثروت و توسعه کشور است که باید به آن بها دهیم.

وی در ادامه باور تصمیم گیران به اهمیت ایده پروری و تبدیل خلاقیت به ثروت، حذف مقررات زاید و مزاحم، ارائه تسهیلات به پژوهش، بهره‌گیری از نیروی انسانی ماهر و استفاده از فناوری‌های نو را چهار عاملی ذکر کرد که می.تواند موتور توسعه پیشران کشور را به حرکت دربیاورد.

واعظی ادامه داد: امروز کشورهای مختلف هر جا با مانع مواجه می‌شوند به دنبال این هستند که با خلاقیت‌ها و ایده‌های نو کار را پیش ببرند بنابراین باید برای توسعه کشور، محور کار دانش و نوآوری باشد.

رئیس دفتر رئیس جمهوری گفت: بسیاری از کشورها در عرصه اقتصاد با مشکل مواجه شدند. اقتصادهای سنتی و مبتنی بر منابع بالندگی لازم را ندارند و امروز کشورهایی توانسته اند سهم زیادی در اقتصاد دنیا داشته باشند که مبتنی بر دانش و خلاقیت باشند در واقع اگر اقتصاد مبتنی بر دانش، خلاقیت و ایده باشد هیچ محدودیت و مرزی برای اقتصاد و توسعه کشور ندارد.

وی افزود: بسیاری از کشورهای کوچکی که تصور نمی‌شد، تبدیل به اقتصاد بزرگ دنیا شوند، به همین دلیل الان در دنیا سهم بسیار بالایی پیدا کردند، بنابراین اگر به دنبال این هستیم که یک کشور قدرتمندی داشته باشیم حتماً باید به خلاقیت و نوآوری و دانشگاه‌ها توجه ویژه کنیم.

واعظی ادامه داد: هر کسی در هر جا بخواهد کاری انجام دهد باید بداند که خاستگاه علم، نوآوری و خلاقیت در دانشگاه‌ها است. باید این باور را هم برای اعضای هیات علمی و هم برای دانشجویان ایجاد کنیم چرا که این کار باعث ارتقای سطح دانشگاه ها و هم توسعه کشور شود.

وی گفت: اگر بنا داریم جهش تولیدی را که رهبر معظم انقلاب به آن تاکید دارند اجرا شود، راه آن این است که به پژوهش، نوآوری و خلاقیت اهمیت دهیم. البته هرکدام از ما وظایفی داریم. وظیفه دولت این است که طوری مقررات وضع کند که راه را برای فعالیت های پژوهشی، نوآوری و خلاقیت باز کند.

رئیس دفتر رئیس جمهوری با اشاره به تلاشهای معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری برای ایجاد فضای حمایتی از شرکتهای دانش بنیان در هفت سال و نیم گذشته گفت: سال ۹۲ حدود ۵۳ شرکت دانش بنیان داشتیم اما الان بیش از ۵ هزار شرکت دانش بنیان داریم. نکتهای که باید به‌آن توجه کنیم این است که باید مقررات و قوانین کار آنها با شرکت‌های دیگر فرق داشته باشد.

وی با اشاره به شیوع کرونا در ماههای اخیر گفت: اگر این شرکت‌های دانش‌بنیان را نداشتیم وضع خیلی خراب بود. من به عنوان کسی که در تمام جلسات حضور دارم می‌دانم که در اسفندماه که ما با این پدیده مواجه شدیم، چقدر کشور دچار گرفتاری شد و این شرکت‌های دانش‌بنیان توانستند در زمینه مبارزه با کرونا گره‌های کشور را از بخشهای پیچیده تا تولید ماسک باز کنند به طوری که الان می توانیم به کشورهای همسایه و کشورهای مختلف صادرات داشته باشیم که این نتیجه اعتماد به دانشمندان و جوانان کشور است.

واعظی تاکید کرد: نباید با جوانانمان که ایده و خلاقیت دارند، مانند شرکت های بزرگ تجاری برخورد کنیم. حتماً باید آنها را کمک کنیم تا بتوانند در توسعه کشور سهم داشته باشند.

رئیس دفتر رئیس جمهوری با تاکید بر این که در سه سال گذشته با یک جنگ اقتصادی جدی مواجه بودیم، افزود: هیچ کس در دنیا فکر نمی‌کرد که در این جنگ اقتصادی ملت، نظام و رهبری بتواند این گونه ایستادگی کند. پشتوانه این مقاومت شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشگاه‌ها و استارتاپ‌ها بودند که برای مشکلات راه ‌حل پیدا می‌کردند.

وی با قدردانی از تلاش‌هایی که طی چهار دهه گذشته برای شکل‌گیری مجموعه بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی انجام شده است، ‌اضافه کرد: نگاه معطوف به گسترش کمی در دانشگاه آزاد امروز به نگاه معطوف به ارتقای کیفی تغییر یافته است.

واعظی گفت: تفاوت دانشگاه آزاد با دیگر دانشگاه‌ها این است که هر تغییری در هر بخش از آن، تغییر در دانشگاهی به وسعت همه کشور است و این بسیار ارزشمند و شایسته قدردانی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار