4 چالش پیش روی تهران 1400 از زبان رئیس شورای شهر تهران

تهران (پانا) - رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت برای اینکه تهران به جای برای زندگی تبدیل شود چند چالش مهم و اثر گذار باید مورد توجه قرار گیرد؛ آلودگی هوا، تاب آوری شهری ، شهر سازی متوازن و حقوق شهروندی که برای این موارد در کمیسیون های تخصصی شورای شهر تهران برنامه ریزی شده است.

کد مطلب: ۱۱۴۸۵۱۲
لینک کوتاه کپی شد
4 چالش پیش روی تهران 1400 از زبان رئیس شورای شهر تهران

رویداد تهران 1400 با حضور محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، پیروز حناچی، شهردار تهران، محمد سالاری، زهرا نژاد بهرام، ناهید خداکرمی، سید آرش حسینی میلانی، حسن خلیل آبادی، زهرا صدر اعظم نوری از اعضای شورای شهر تهران و معاونان شهردار تهران و مدیران ارشد شهرداری تهران برگزار شد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در این مراسم گفت: در ابتدا جا دارد یاد آوری کنم که موضوع پروژه تهران 1400 در سال 97 زمانی که اقای افشانی شهردار تهران بودند طرحی از سوی شورای شهر به پیشنهاد خانم خداکرمی مطرح و تصویب رسید که به موجب آن شهرداری ملزم شد لایحه ای در خصوص برنامه های خود برای رویداد تهران 1400 ارائه کند تا در شورا به تصویب برسد و به اجرا گذاشته شود.

هاشمی افزود: متاسفانه این امر در شهرداری به طول انجامید و سرانجام در سال 98 یا 99 لایحه ای یک صفحه ای آمد که به تایید شورا نرسید. ما منتظر بودیم کار ارزنده تری برای برند تهران 1400 عرضه شود و در جلسات هم اندیشی مقرر شد شهرداری برنامه های خود را به صورت مبسوط به شورا ارسال کند.

رئیس شورای شهر تهران در ادامه با تشریحی از تاریخچه تهران گفت: جا دارد گذری کنیم به تاریخ تهران، همانطور که می دانید تهران روستای کوچک و ییلاق شهر باستانی ری بوده که در 250 سال پیش کم کم در دوره قاجار و پهلوی اول رد پیدا کرد. در ابتدا تهران 25 هزار نفر جمعیت داشت که در دوره پهلوی با رشد انفجاری جمعیت مواجه شد و جمعیت تهران به 5 میلیون نفر رسید. این در حالی است که در دوران 40 ساله انقلاب اسلامی جمعیت تهران دو برابر شده که اگر شهر های اقماری آن که امروز جزیی از تهران شده را در نظر بگیریم باید بگوییم جمعیت تهران سه برابر شده است.

هاشمی افزود: تهران توسعه پایدار و متوازن را تجربه نکرده و اکنون می شود گفت تهران باید به سمتی برود که جای برای زندگی شود هر چند تهران برای همه شعار خوب و اثر گذاری است اما از صحبت های آقای جوادی یگانه این احساس به من دست داد که تهران باید به سمتی برود که شهری برای زندگی شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: متاسفانه تهران هنوز خصوصیات یک شهر برای زندگی را به دست نیاورده و اینکه چگونه در سده 1400 تهران باید شهری بشود برای زندگی باید فکر اساسی کنیم و در این راه باید به چند نکته توجه کنیم.

هاشمی افزود : آلودگی هوا مهمترین موضوعی است که سبب شده تهران جای زندگی نباشد، استفاده به این سبک از سوخت های فسیلی و ذرات معلقی که در تهران وجود دارد و نیز حمل و نقل خصوصی که موجب شده تهران هر چه بیشتر به سمت آلوده تر شدن پیش رود. لذا باید با ایجاد حمل و نقل بدون آلودگی موجبات تاب آوری تهران در این زینه را فراهم آوریم.

وی ادامه داد: موضوع دیگر تاب آوری در بحث زلزله و سیل است ، تقریبا همه به انتظار یک زلزله مهیب در تهران هستند و اگر اقدامات گذشته را رصد کنیم شاید ما یک درصد از کارهایی را که می بایست انجام داده ایم به ویژه در بحث امداد رسانی عقب هستیم و لذا در این زمینه نیز باید کار عمیقی شود تا در صورت وقوع زلزله شاهد فوت انبوه جمعیت نباشیم. در کنار تاب آوری تهران در موضوع زلزله و سیل باید به تاب آوری تهران در آسیب های اجتماعی هم فکر کنیم، امروز در بعد آسیب های اجتماعی از همه منظر دچار مشکل هستیم ؛معتادان متجاهر ، کودکان کار و مسائلی از این قبیل سبب شده که برای زیست پذیر تر کردن تهران در سده 1400 مسائل فرهنگی و اجتماعی نیز مورد توجه قرار گیرد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه گفت: موضوع دیگر بحث شهر سازی است، همانطور که می دانید در حوزه شهر سازی خطاهای بسیار فاحشی در تهران صورت گرفته و همه شهردارانی که تعدادشان به 50 نفر در طول 100 سال گذشته می رسد در کنار خدماتی که داشتند اشتباهات فاحشی در این حوز داشته اند که سبب شده ما شهر سازی متوازنی نداشته باشیم. لذا این امر نیز باید در سده 1400 برای زیست پذیر تر کردن تهران مورد توجه قرار گیرد.

محسن هاشمی با بیان اینکه حقوق شهروندی از دیگر نیازهای تهران آینده است که باید مورد توجه قرار گیرد گفت: خوشبختانه کمیسیون های تخصصی شورای شهر برنامه های متنوع و اثر گذاری در این زمینه ها دارند و امیدواریم شهرداری تهران هر چه زودتر برنامه های خود را در قالب لایحه در خصوص تهران 1400 به شورا ارائه کند تا با تصویب ورا بتوانیم به شهری برسیم که برای زندگی همه شهروندان مناسب باشد.

در پایان این مراسم از سایت تهران ۱۴۰۰ نیز رونمایی شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار