غربالگری و ثبت توده بدنی 86 درصد از دانش آموزان آذربایجان غربی در قالب پروژه کوچ

ارومیه (پانا) - معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش آذربایجان غربی گفت در قالب پروژه کنترل وزن و چاقی دانش آموزان «کوچ»، غربالگری و ثبت توده بدنی 86 درصد از دانش آموزان استان در سامانه سناد ثبت شده است.

کد مطلب: ۱۱۴۸۵۱۰
لینک کوتاه کپی شد
غربالگری و ثبت توده بدنی 86 درصد از دانش آموزان آذربایجان غربی در قالب پروژه کوچ

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آموزش و پرورش استان، «رضا میدان رو» صبح امروز در اجلاس روسای آموزش و پرورش استان اظهار کرد: تربیت متوازن و تمام ساحتی دانش آموزان از مطالبات سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است؛ به نحوی که در بیانیه ارزش های این سند بر سلامت جسمانی و نشاط دانش آموزان تاکید شده است.

وی افزود: طبق آمار رسمی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی 14% از کودکان در ابتدای ورود به دبستان دارای اضافه وزن و چاقی هستند، یعنی سیستم آموزش و پرورش در همان ابتدای امر با 14% از دانش آموزانی مواجه می شود که اضافه وزن دارند.

این مقام مسئول ادامه داد: طبق آمار ابتدای سال تحصیلی 98-99، 27% دانش آموزان کشور دارای اضافه وزن بوده و چاق هستند که با شرایط بوجود آمده (شیوع ویروس کرونا) و تاکید بر در خانه ماندن این تعداد دانش آموز و استفاده از فضای مجازی و عملاً ترویج بی تحرکی در بین دانش آموزان شاهد افزایش این آمار هستیم.

وی عوامل موثر و زمینه ساز اضافه وزن و چاقی در دانش آموزان را عوامل اجتماعی یا مدرسه ای، سبک زندگی والدین و ویژگی های اختصاصی دانش آموزان عنوان کرد.

میدان رو گفت: طبق برنامه ریزی های به‌عمل آمده از 25شهریور تا 24 مهر 99 مرحله اول غربالگری و ثبت توده بدنی دانش آموزان توسط آموزگاران پایه در پایه ابتدایی و دبیران در پایه متوسطه انجام گرفت؛ فرمها جهت جمع بندی در تاریخ 27 مهر تحویل معلمین تربیت بدنی و مراقبین سلامت قرار گرفته و در نهایت فرم های تکمیلی توسط معاونین اجرایی و مدیران مدارس تا تاریخ 4 آبان، وضعیت توده بدنی بیش از 626هزار و 711هزار دانش آموز در سطح استان در سامانه سناد ثبت شد.

این مقام مسئول گفت: از تاریخ 5 آبان ماه تا اسفند ماه 99 مرحله مداخلات که اصلی ترین مرحله طرح است، توسط معلمین تربیت بدنی و مراقبین سلامت انجام و راهنمایی اولیاء و دانش آموزان را در خصوص نحوه فعالیت بدنی و تغذیه مناسب عهده دار خواهند بود.

وی خاطر نشان کرد: مرحله دوم سنجش در اسفند ماه صورت خواهد پذیرفت و دانش آموزان به شکرانه توفیق در کنترل وزن خود در روز چهاردهم اسفند به مناسبت روز احسان و نیکوکاری در قبال جامعه اقدام خیرخواهانه انجام خواهند داد و در روز پانزدهم اسفند به مناسبت روز درخت کاری در محله، مدرسه یا خانه خود یک نهال خواهند کاشت.

وی با بیان اینکه مراسم اختتامیه نیز در فروردین ماه 1400 در هفته سلامت برگزار خواهد شد؛ افزود: کاهش 3درصدی دانش آموزان چاق به وزن مطلوب در انتهای طرح ( اسفند99) برای سال اول پیش بینی شده است.

غربالگری و تعیین شاخص توده بدنی کلیه دانش آموزان، ایجاد تغییر رفتار و سبک زندگی دانش آموزان به سبک زندگی فعال و سالم، شناسایی دانش آموزان دارای اضافه وزن و لاغر و کمک به دانش آموزان با ارائه برنامه های غذایی و ورزشی جهت رسیدن به وزن مطلوب را از مهمترین اهداف این طرح عنوان کرد

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار