میانگین سواد در استان اردبیل به ۹۴.۶ درصد رسید

اردبیل (پانا) - معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش اردبیل اعلام کرد میانگین سواد در گروههای سنی ۱۰ تا ۴۹ سال این استان به ۹۴.۶ درصد رسیده است.

کد مطلب: ۱۱۴۸۴۸۵
لینک کوتاه کپی شد
میانگین سواد در استان اردبیل به ۹۴.۶ درصد رسید

سید غلامحسین گنجی در گفتوگو با خبرنگاران با اشاره به پایین بودن ۱.۶درصدی نرخ سواد دراین استان نسبت به میانگین کشوری بیان کرد: بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵، میزان باسوادی در گروه سنی ۱۰تا ۴۹سال این استان ۹۳.۱درصد بوده است.

او گفت: طبق ارزیابی‌های انجام شده و با اجرای طرح‌های سوادآموزی توسط مجموعه آموزش و پرورش پس از سال ۱۳۹۵به عنوان آخرین مقطع آمارگیری در این زمینه، میزان سوادآموزی این گروه سنی در این استان ۱.۵درصد بهبود یافته است.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان افزود: پیش‌بینی می‌شود با اجرای طرح‌های سوادآموزی، در سرشماری آینده میانگین استانی سواد در این گروه سنی به میانگین کشوری برسد و با اجرای برنامه شتاب بخشی تا سال ۱۴۰۴تمامی بیسوادان تحت پوشش خدمات سوادآموزی قرار گیرند.

گنجی با اشاره به اجرای برنامه‌های آموزشی برای ۱۱هزار بیسواد و کم سواد ۱۰تا ۴۹سال در سال گذشته و تحقق ۹۹درصدی اهداف تعیین شده در این زمینه اظهار کرد: آموزش و پرورش استان اردبیل امسال نیز برای تحت پوشش قرار دادن حدود ۱۱هزار بیسواد و کم سواد در فعالیتهای آموزشی و مکمل برنامه‌ریزی کرده و تاکنون نزدیک ۸۰درصد حجم ابلاغی محقق شده است.

او تحول، سوادآموزی جامعه‎محور، مدرسه‌محور و اقتضایی را گفتمان حاکم بر فرایند آموزش در معاونت سوادآموزی عنوان کرد و افزود: سوادآموزی اقتضایی در شرایط شیوع کرونا و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و به شکل غیرحضوری و نیمه حضوری و با استفاده از ظرفیت فضای مجازی و بسته‌های آموزشی ادامه دارد.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان با اشاره به فعالیت هشت مرکز یادگیری محلی در استان اردبیل برای تحت پوشش قرار دادن بیسوادان استان گفت: هفت مورد از این مراکز غیردولتی و یک مورد نیز مشارکتی است.

گنجی اضافه کرد: در قالب طرح پیوند سواد و زندگی نیز توجه به مهارت آموزی سوادآموزان مد نظر قرار گرفته و این طرح هم‌اکنون در ۲مرکز یادگیری محلی اردبیل و مشگین‌شهر در حال اجراست.

او با بیان این که در مجموع ۵۶هزار بیسواد ۱۰تا ۴۹سال بر اساس آمار سال ۱۳۹۵در استان اردبیل شناسایی شده‌اند، اضافه کرد: آموزش این افراد بر اساس سهمیه تعیین شده برای استان، توسط یک هزار و ۴۰۰مربی و آموزش دهنده دنبال می‌شود.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان گفت: برای ریشه‌کنی بیسوادی در استان طرحی تحت عنوان شتاب بخشی سوادآموزی تدوین شده که تا افق ۱۴۰۴در سطح استان به اجرا درآمده و در فرایند اجرای این طرح، همه افراد بیسواد موجود تحت پوشش قرار می‌گیرند.

گنجی شناسایی فرد به فرد و اسمی بیسوادان را مهم‌ترین هدف سوادآموزی در استان عنوان کرد و گفت: هم‌اکنون شناسایی و تحت پوشش قرار دادن این افراد با پالایش اطلاعات موجود در دست اجراست.

او در پایان گفت: امسال به مناسبت چهل ویکمین سال تاسیس نهضت سوادآموزی و همچنین گرامیداشت این نهاد فرهنگی ۲۲عنوان برنامه در سطح نواحی و مناطق 19گانه آموزش و پرورش این استان به مرحله اجرا در خواهد آمد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار