اطلاع از عوارض و تداخلات دارویی در سامانه ۱۹۰

تهران (پانا) - روابط عمومی سازمان غذا و دارو اعلام کرد که مرکز اطلاع رسانی دارو و سموم(DPIC) ارائه دهنده خدمات مشاوره‌ای در مورد داروها و همچنین کنترل موارد مسمومیت پیش از رسیدن به مراکز درمانی از طریق سامانه ۱۹۰ (داخلی ۳- کد ۲)، پاسخگوی عموم مردم است.

کد مطلب: ۱۱۴۸۴۴۳
لینک کوتاه کپی شد
اطلاع از عوارض و تداخلات دارویی در سامانه ۱۹۰

به گزارش روابط عمومی وزارت بهداشت، شاغلین حرف پزشکی یا عموم مردم می‌توانند از طریق شماره گیری خط تلفن ۱۹۰ و انتخاب داخلی ۳، کد ۲، با این مرکز تماس بگیرند و تمامی سوالات خود را در زمینه داروها و کنترل موارد مسمومیت از داروسازان و پزشکان شاغل در این مراکز مطرح کنند. در تمامی نقاط کشور با شماره گیری ۱۹۰، می توان به مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم همان منطقه دانشگاهی متصل شد.

مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم واقع در شهر تهران، اصلی ترین مرکز کشور است که از ساعت ۸ تا ۲۰ علاوه بر پاسخگویی تماسهای شهر تهران، به تماسهای وارده از دیگر شهرهایی که فاقد مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم می باشند، مشاوره دارویی ارائه می‌کند.

امروزه با پیشرفت‌های سریع در زمینه تولید داروهای جدید، نیاز به آگاهی و دسترسی به اطلاعات مربوطه در همه ابعاد ضروری است.

علاوه بر این، با راهنمایی تلفنی بیماران و افرادی که دچار مسمومیت شده اند و خانواده‌های ایشان، مراجعات غیرضروری به مراکز درمانی کاهش خواهد یافت. همچنین با ارائه اطلاعات دارویی و شناسایی عوارض و تداخلات خطرناک توسط داروسازان شاغل در این مراکز، می توان به سلامت جامعه کمک کرد.

سوالاتی که از طریق تماس تلفنی با سامانه ۱۹۰، داخلی ۳، ۲ می توان از مراکز اطلاع رسانی داروها و سموم پرسش کرد به شرح زیر است:

- ارزیابی دارو، موارد مصرف دارو در هر بیمار
- موارد منع مصرف دارو و موارد احتیاط مصرف
- عوارض شایع مصرف دارو، راه‌های کاهش آنها، همچنین شناسایی عوارض خطرناک و اقدام صحیح در برخورد با آنها
- تداخلات داروها با داروهای دیگر، غذاها و نتایج آزمایشهای طبی
- ایمنی مصرف دارو در دوران بارداری و شیردهی
- سازگاری اختلاط داروهای تزریقی با هم و با محلولهای تزریقی
- شرایط نگهداری و پایداری داروها
- بررسی شدت مسمومیت‌ها و راهنمایی اولیه و اقدامات مقتضی قبل از رساندن فرد مسموم به بیمارستان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار