رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در گفت‌وگو با پانا

انتقاد به طرح‌های توسعه‌ای مبتنی بر ساخت‌وساز؛ توسعه فرهنگی مهجور مانده است

تهران (پانا) - رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران درخصوص توجه مدیریت شهری به رنگ‌آمیزی محله‌ها در مناطق شهرداری گفت رنگ‌آمیزی محله‌های شهر باید مبتنی بر شاخص‌هایی باشد که یکی از آن شاخص‌ها مشارکت شهروندان محله است.

کد مطلب: ۱۱۴۸۳۴۵
لینک کوتاه کپی شد
انتقاد به طرح‌های توسعه‌ای مبتنی بر ساخت‌وساز؛ توسعه فرهنگی مهجور مانده است

محمد سالاری در گفت‌وگو با پانا با اشاره به برنامه مدیریت شهری درباره رنگ‌آمیزی محله‌های کم‌برخوردار اظهار کرد: «یکی از مهم‌ترین اشکالاتی که در رویکرد اداره امور شهرها و کلانشهرها و تعریف ماموریت‌ها، پروژه‌ها و طرح‌های توسعه شهری وجود دارد این است که همواره طرح‌های توسعه در پروژه‌های صرف عمرانی از جمله آسفالت، جدول، خیابان و ساختمان خلاصه شده است و به رویکردهای نرم‌افزاری و ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی، هنری، معماری و شهرسازی توجهی نشده یا کم‌توجهی شده است.»

وی با اشاره به ضرورت توجه به فضای نرم‌افزاری شهر تهران گفت: «امروز در کلانشهرهایی همچون تهران با این حجم از کالبد و جغرافیا می‌بایست برای اینکه روحی در زندگی شهروندان دمیده شود و شهروندانی که چندین میلیون نفر در یک محدوده‌ محدود زندگی می‌کنند از فضاهای شهری لذت ببرند، باید به ابعاد نرم‌افزاری و ابعادی غیر از نگاه عمرانی هم توجه شود.»

نقش رنگ در المان‌های شهری

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران همچنین به تغییر نگاه عمومی و مدیران شهری به پروژه‌های شهر تهران اشاره کرد و گفت: «طی سال‌های اخیر تحولی مبتنی بر نگاه نرم‌افزای به شهر در نگاه عمومی مردم و مدیران شهری به موضوع پروژه‌های شهری اتفاق افتاده است. در واقع نقش رنگ در المان‌های شهری بسیار موثر و تاثیرگذار است اما متاسفانه به آن توجه نشده است. ضمن اینکه به کار بردن رنگ با رویکرد درست و علمی در قیاس با بقیه‌ اتفاقاتی که می‌افتد هزینه بسیار کمی دارد و می‌تواند در افزایش نشاط و سرزندگی شهروندان و روحیه و روان جامعه شهری بسیار تاثیرگذار باشد.»

نمود رنگ در مناطق 22 گانه پایتخت

سالاری با بیان اینکه رنگ‌آمیزی محله‌های شهر باید مبتنی بر شاخص‌هایی باشد، گفت: «اینکه امروز در مناطق 22 گانه شهرداری تهران می‌بینیم توجه به بحث رنگ نمود پیدا کرده است و به عنوان اولویت مد نظر است، جای بسیار امیدواری دارد اما اینکه فقط سیما و منظر یک کوچه یا یک محله را رنگ کنیم، این مساله نمود پیدا نمی‌کند و این برچسب زده می‌شود که آنجا چه مشکلی داشته است. در واقع کاربرد رنگ هم باید مبتنی‌بر شاخص‌هایی باشد. اینکه بیاییم یک محله‌ یا کوچه‌ای را فقط با نگاه رنگ‌آمیزی مورد توجه قرار دهیم و سایر المان‌ها و موارد را حذف کنیم، پذیرفته نیست.»

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به رنگ‌آمیزی محله‌ای در منطقه 9 شهرداری تهران گفت: «از اتفاقی که در منطقه 9 افتاد استقبال می‌کنم نه به این دلیل که در همه جای تهران به همین نحو تکرار شود بلکه از این جهت که شهردار شهرساز آن منطقه توانست به مساله رنگ توجه و آن را به دغدغه تبدیل کند. علاوه بر این مسئولان شهرداری منطقه 9 این اقدام را با محوریت و مشارکت مردم انجام دادند. اگر شهردار منطقه با نگاهی آمرانه و از بالا به پایین کارمندان شهرداری یا خدمات شهری یا پیمانکار را برای رنگ‌آمیزی می‌فرستاد، قطعا پذیرفته نبود اما اینکه مردم طرح را همراهی کردند و این اتفاق را رقم زدند بسیار کار ارزشمندی است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار