خودنمایی ستاره کریسمس در آسمان اولین شب دی ماه

تهران (پانا) - مقارنه در ستاره‌ شناسی به هم‌ راستا شدن دو یا چند جرم سماوی با یکدیگر از منظر زمین می‌گویند به گونه‌ای که آن دو در آسمان ما در کنار هم دیده شوند. زینب سادات لسانی، مدرس و پژوهشگر حوزه نجوم در مصاحبه با پانا نکاتی جالب و جذاب درباره مقارنه اولین شب دی ماه گفت که در ادامه به آن می پردازیم.

کد مطلب: ۱۱۴۸۲۸۰
لینک کوتاه کپی شد
خودنمایی ستاره کریسمس در آسمان اولین شب دی ماه

دو سیاره زحل و مشتری در اولین شب زمستان در نزدیک ترین فاصله ممکن از هم قرار خواهند گرفت که این پدیده را ستاره کریسمس می نامند.

لسانی در ابتدا گفت: این دو سیاره به عنوان بزرگ ترین سیارات منظومه شمسی همواره به صورت اجرام درخشان در آسمان قابل مشاهده هستند و امسال در این تاریخ ویژه پدیده‌ای نادر را رقم خواهند زد و در نزدیکی هم قرار می گیرند.

وی از دلیل نام گذاری این اتفاق به عنوان ستاره کریسمس توضیح داد: از این پدیده تحت عنوان ستاره کریسمس یاد می شود زیرا آن با عید میلادی مقارن شده است. آخرین باری که این دو سیاره در کنار هم قرار گرفتند، مربوط به ۸۰۰ سال پیش بوده است و اقتران بعدی در سال ۲۰۸۰ میلادی و البته این بار در ماه اردیبهشت رخ خواهد داد پس این تنها ستاره کریسمس زندگانی ما خواهد بود.

لسانی اشاره کرد: هم راستایی این دو سیاره در کنار هم در این تاریخ خاص پدیده ای نادر است که پس از ۸۰۰ سال تکرار می شود و تقارن آن با شب یلدای ما ایرانیان جذابیتی بیشتری را ایجاد کرده است. در اصل هر ۲۰ سال این پدیده بین سیارات مختلف رخ می‌دهد ولی میان تمام سیارات منظومه شمسی، مشتری و زحل نادرترین حالت را رقم می زنند.

او ادامه داد: درخشش آسمان شب در سال ۲۰۲۰ در واقع از قرار گرفتن دو سیاره در یک خط ایجاد خواهد شد. مشتری و زحل به زمین نزدیک می شوند و در یک خط مداری قرار خواهند گرفت. این پدیده با چشم مسلح و غیر مسلح قابل رصد است و تماشای آن با چنین کیفیتی در طول عمر یک فرد بسیار کم اتفاق می‌افتد. زمانی که خورشید از سمت غرب غروب می‌کند؛ دقایقی بعد از غروب آفتاب که آسمان به تاریکی لازم رسید متوجه نزدیکی این دو سیاره به یکدیگر خواهیم شد. علاقه مندان نجوم تنها یک ساعت برای دیدن این پدیده زمان دارند زیرا بعد از آن این دو سیاره به افق نزدیک شده و غروب می‌کنند.

*مینو سادات آقائی نژاد خبرنگار دانش آموز منطقه ۱۰

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار