حکیم ‌زاده عنوان کرد:

لزوم هماهنگی دروس سال آخر مدرسه با سال اول دانشگاه

تهران (پانا) - اعضای شورای معاونان در چهاردهمین گفت‌وگوی هفته به تبیین و تشریح بستر همکاری‌ها با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پرداختند.

کد مطلب: ۱۱۴۸۱۹۹
لینک کوتاه کپی شد
لزوم هماهنگی دروس سال آخر مدرسه با سال اول دانشگاه

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، اعضای شورای معاونان وزارت آموزش‌وپرورش در چهاردهمین گفت‌وگوی هفته که با حضور وزیر آموزش‌وپرورش، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، مدیران کل آموزش‌وپرورش استان‌ها و مدیران ٧۶٠ منطقه آموزش‌وپرورش کشور و بر بستر شبکه و به‌صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، به تشریح و تبیین بستر همکاری‌ها با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پرداختند که مطالب مطرح‌شده در این نشست به شرح زیر است:

جذب ١۴١هزار معلم پیوسته و مهارت آموز در چهار سال گذشته

حسین خنیفر، رئیس دانشگاه فرهنگیان اظهار کرد: دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی رسالت مهم تربیت‌معلمان تراز کشور را بر عهده‌دارند و آموزش دانش و مهارت‌های آموزشی رسالت اصلی دانشگاه فرهنگیان است.

وی بابیان اینکه معلمی از مشاغل مهم تا دو دهه آینده است، گفت: در حال حاضر ٨۵۵عضو هیات علمی شاغل در دانشگاه فرهنگیان و ٢٠٨٠کسری هیات علمی داریم و مفتخر هستیم که از اعضای هیات علمی دانشگاه‌های دیگر استفاده می‌کنیم.

رئیس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه: در چهار سال اخیر ١۴١هزار معلم پیوسته و مهارت آموز جذب کرده‌ایم، اظهار کرد: سیزده برنامه درسی بازنگری شده و ١٠ رشته جدید طراحی‌شده است. همچنین در ایام کرونا سامانه الکترونیکی برای آموزش دانشجویان فراهم کردیم و در حال حاضر ٢۵هزار کاربر داریم.

وی با اشاره به اینکه اولین مرکز رشد در استان آذربایجان شرقی افتتاح‌شده، گفت: برای درس کارورزی دانشجویان تعامل استاد با معلم راهنما در شبکه شاد و تعامل استاد با دانشجو در سامانه الکترونیکی دانشگاه است.

توانمندسازی دانشجو معلمان در سه حوزه دانش، صلاحیت‌های معلمی و مسائل فرهنگی و اجتماعی

عظمتی بابیان اینکه در تمام جهان وزارتخانه‌های آموزش‌وپرورش و علوم در یک کالبد فعالیت می‌کنند، گفت: هر دو وزارتخانه مأموریت مشترک تربیت نیروی انسانی و پرورش افراد خلاق را بر عهده‌دارند.

وی با بیان اینکه تربیت‌معلم فعالیتی در حوزه آموزش عالی است و نزدیک‌ترین نقطه مشترک بین دو وزارتخانه، تربیت‌معلم و دو دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی است که مأموریت‌های منحصربه‌فردی نیز دارند، خاطرنشان کرد: دانشگاه شهید رجایی تربیت دبیر فنی و دانشگاه فرهنگیان تربیت در سایر رشته‌های معلمی را دنبال می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در سه حوزه انتظار توانمندی معلمان را داریم، اظهار کرد: دانش تخصصی معلم باید عالی باشد، لذا اعضای هیات علمی این دو دانشگاه باید توانمند باشند و همچنین صلاحیت‌های معلمی و الگو بودن در مسائل فرهنگی و اجتماعی دو حوزه دیگر است که باید معلم در آن‌ها توانمند شود.

لزوم همکاری مشترک وزارت آموزش‌وپرورش و علوم در فعالیت‌های پژوهشی

علی الهیار ترکمن، معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع با اشاره به اهمیت زمینه‌های مشترک فعالیت‌های وزرا اظهار کرد: با توجه به اینکه دانش آموزان امروز باید فردا وارد دانشگاه‌ها شوند هرچقدر بتوانیم در این حوزه سرمایه‌گذاری و استعدادیابی کنیم آینده دانشگاه‌ها بهتر شکل می‌گیرند.

وی افزود: نمایندگان وزارت علوم در جلسات بازنگری و طراحی برنامه درسی دو دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی حضورداشته باشند تا مأموریت‌ها بهتر انجام بگیرد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع با اشاره به اهمیت فعالیت‌های پژوهشی تأکید کرد: یک درصد از اعتبارات هزینه‌ای باید به فعالیت‌های پژوهشی تخصیص پیدا کند و در این موضوع انتظار همکاری از وزارت علوم داریم تا در خصوص تصویب طرح‌هایی که از آموزش‌وپرورش ارائه می‌شود، مساعدت صورت بگیرد.

همکاری علم و عمل و دانشکده‌های مرتبط موجب همکاری برد -برد بین دو وزارتخانه است

مهرزاد حمیدی، معاون تربیت‌بدنی و سلامت اظهار کرد: از پنجاه سال قبل که تفکیک ساختاری بین آموزش عمومی و عالی انجام شد چنین نشستی برگزار نشده است درحالی‌که فعالیت‌های این دو وزارتخانه مستلزم همکاری‌های دوره‌ای و موضوعی هستند و اگر نظام یکپارچه و هم‌افزا بین دو وزارتخانه می‌خواهیم باید این نشست‌ها را داشته باشیم.

وی بابیان اینکه همکاری علم و عمل و دانشکده‌های مرتبط موجب همکاری برد -برد بین دو وزارتخانه است، خاطرنشان کرد: گسترش فعالیت‌های مشترک بین مدارس و پارک‌های علم و فناوری بسیار مهم است و پیشنهاد می‌کنیم تقسیم‌کار بین دانشگاه‌های معین در استان‌ها انجامگیرد.

حمیدی بابیان اینکه سند تحول و نقش علمی کشور در یک امتداد به هم پیوند بخورند، تصریح کرد: در وزارت علوم انجمن علمی فرهنگیان راه‌اندازی شود تا کارهای علمی به‌خوبی ساماندهی شود و معلمان نخبه عضو ژورنال‌های علمی حوزه علوم تربیتی شوند.

پرداختن به نقش تربیتی اعضای هیات علمی

رضوان حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی اظهار کرد: بین دو وزارتخانه کارگروه مشترکی تشکیل شود تا برنامه سال اول دانشگاه‌ها شناسایی شود تا وقت موازی گذاشته نشود و آموزش دروسی که در سال آخر مدرسه و سال اول دانشگاه تدریس می‌شوند، هماهنگ شوند تا در دوران متوسطه بیشتر به درس‌های مهارتی و سبک زندگی پرداخته شود.

تسهیل ارتباط بین اعضای هیات علمی و معلمان

الهام یاوری، رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با اشاره به معماری مشترک وزارت آموزش‌وپرورش و وزارت علوم اظهار کرد: موفقیت در این معماری الزاماتی را می‌طلبد تا فعالیت‌های موازی شناخته شود و برنامه‌ریزی‌های کلانی صورت بگیرد.

وی افزود: باید بازخورد گیری مداوم از وزارت علوم داشته باشیم تا بدانیم که دانش آموزان در ابعاد دانشی و نگرشی چگونه ارزیابی‌شده‌اند و با این ارزیابی به این نکته پی خواهیم برد که در کدام قسمت باید برنامه‌ریزی بیشتری صورت بگیرد.

رئیس سازمان استعدادهای درخشان خاطرنشان کرد: حفظ ارتباط در رده‌های مختلف دانش‌آموزی و دانشجویی مهم است و المپیادها و جشنواره نوجوان خوارزمی نمونه موفقی از این تعاملات است.

وی با اشاره به تسهیل ارتباط بین اعضای هیات علمی و معلمان، اظهار کرد: معلمان در دانشگاه‌ها به‌عنوان کارورزی و یا فرصت مطالعاتی حضور پیدا کنند تا بتوانند از فضای علمی آنجا استفاده کنند.

فعالیت‌های مؤثر پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش در سه سال اخیر

فرهاد کریمی، رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش بابیان اینکه در وزارت علوم پژوهشگاه‌های موضوعی شکل‌گرفته است که ارزشمند است، گفت: با توجه به عدم رغبت دانش آموزان به رشته‌های علوم انسانی و اجتماعی ممکن است اولویت‌های توسعه کشور مغفول بماند بنابراین پیشنهاد می‌شود کارگروه مشترکی در این خصوص تشکیل شود.

وی با اشاره به گسترش هدفمند پژوهش، تصریح کرد: در سه سال اخیر پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش با درک نقش خودش فعالیت‌های بسیار مؤثری داشته است.

کریمی تأکید کرد: سند تحول در آموزش‌وپرورش صرفاً سند خاص این وزارتخانه نیست و وزارت علوم نیز می‌تواند در این حوزه نیز اقداماتی داشته باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار