رئیس کل دادگستری استان تهران:

پرونده‌های معوقه تا پایان سال به صفر یا حداقل ممکن می‌رسد

تهران (پانا) - رئیس کل دادگستری استان تهران با اشاره به عملکرد خوب در رفع اطاله دادرسی گفت رئیس قوه قضاییه تاکید داشته‌اند که باید پرونده‌های معوقه تا پایان سال به صفر یا حداقل ممکن برسد.

کد مطلب: ۱۱۴۸۱۷۰
لینک کوتاه کپی شد
پرونده‌های معوقه تا پایان سال به صفر یا حداقل ممکن می‌رسد

به گزارش دادگستری کل استان تهران، محمد جواد حشمتی مهذب در نشست شورای معاونان دادگستری کل استان تهران با محوریت بررسی عملکرد ۹ ماهه، شیوه اجرای برنامه های تحولی و جمع بندی نتایج حاصله ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید فخری‌زاده افزود: شهیدان حاج قاسم سلیمانی، فخری‌زاده و طهرانی مقدم بعد از شهادت تازه شناخته شدند اما واقعاً عمرشان بسیار مفید، موثر و پر برکت برای کشور، انقلاب و نظام اسلامی بود.

وی ادامه داد: در طول تاریخ هیچ کشوری حتی جرات نداشته به آمریکا نگاه تندی داشته و چه برسد به پایگاه های نظامی اش حمله کند و آن را سرجای خودش بنشاند و این توانمندی شهدای عزیز ما بود که باعث این همه افتخار و اقتدار شدند.

حشمتی مهذب اظهار کرد: ما مسئولیت داریم با سرعت و قاطعیت به پرونده قضایی جنایتکارانی رسیدگی کنیم که دستگیر شدند به نحوی که شایسته این شهیدان، خانواده های محترم ایشان و ملت عزیزمان باشد و در این موقعیت بسیار حساس و مهم در کسوت قضاوت که لباس عدالت را به تن داریم و در هر جایی از دستگاه قضایی که خدمت می کنیم باید به وظیفه خود عمل کرده تا تمام تلاش و اقدامات ما موجبات فخر ملت ایران باشد.

رئیس کل دادگستری استان تهران با تاکید بر اهمیت موضوع پیشگیری از وقوع جرم افزود: برای این مهم به یک برنامه جدی و موثر نیاز داریم که بتواند بخشی از مشکلات موجود در مساله ورودی پرونده های قضایی را به حداقل ممکن برساند و توقع صدور آرا متقن و مستدل را از پیشگیری از وقوع جرم داریم تا قضات در سایه این تلاش بتوانند؛ فراغتی برای مطالعه بیشتر پیدا کنند و در این زمینه ظرفیت‌های خوبی هم در تهران شناسایی شده که باید مدیریت و برای آن برنامه‌ریزی شود.

وی خاطرنشان کرد: دادگستری استان تهران در رفع اطاله دادرسی از نظر رسیدگی ها عملکرد خوبی دارد و این رویه باید استمرار یابد. ریاست معظم قوه قضاییه نیز تاکید داشته‌اند که باید پرونده‌های معوقه را تا پایان سال به صفر یا حداقل ممکن برسانیم و در عین حال که به دنبال کاهش موجودی به هر قیمتی نیستیم؛ در حال تلاش مستمر برای تحقق این موضوع هستیم و انتظار داریم مدیران در این مورد برنامه ریزی داشته و با یک جمع بندی نهایی که با تشریک مساعی همه اتفاق خواهد افتاد؛ شاهد کاهش و یا به صفر رساندن معوقه های دادگستری استان تهران تا پایان سال جاری باشیم.

حشمتی مهذب اضافه کرد: بحث اتقان، مستدل و مستند بودن آراء در دادگاه و محاکم ضروری است و برای آن برنامه ریزی و دستورالعمل هم آماده شده و این موضوع بسیار مهم است و باید مورد توجه جدی قرار گیرد. اکنون با استفاده از ظرفیت های قانونی این امکان فراهم شده تا هر شخصی تقاضای خود را مطرح کند و مورد رسیدگی نیز قرار می گیرد تا از این طریق اعتماد مردم نسبت به دستگاه قضایی حاصل و دغدغه آنان مرتفع گردد.

رئیس کل دادگستری استان تهران خاطرنشان کرد: دادگستری استان تهران پیشانی قوه قضاییه است و از اهمیت فوق العاده‌ای از لحاظ جمعیت، اهمیت، نوع پرونده و میزان وارده ها و همچنین نیروی انسانی متخصص و متعهد برخوردار است که سرمایه ای قابل توجه و منحصر به فرد در کشور محسوب می شود.

وی با اشاره به ضرورت ارتقای سلامت کارکنان دستگاه قضایی اظهار کرد: ما از کنار مساله لغزش هایی که در قوه قضاییه در بین نیروهای ما اتفاق می‌افتد نباید به راحتی عبور کنیم. باید توجه خود را به این موضوع معطوف کنیم که علت اصلی آن چیست و با استفاده از ظرفیت های بازرسی از انحراف همکارانمان جلوگیری کنیم.

حشمتی مهذب گفت: نظارت و پیگیری ها در موضوع کاهش جمعیت کیفری زندان ها باید چندین برابر شود و مسئولان در زندان ها حضور بیشتری داشته تا پاسخی برای جامعه، مردم، زندانیان و خانواده هایشان داشته و در این زمینه فعالیت ها در خصوص پایش زندانیان بیشتر و مضاعف تر شود و ضروری است در بحث کاهش جمعیت کیفری در استان تهران، قضات با استفاده از قرار های مختلف ورودی و آمار موجودی زندان ها را کاهش و با مراقبت ها و استفاده از تاسیسات و ظرفیت های قانونی جایگزین مجازات حبس اقدام موثر صورت پذیرد.

در این نشست تعدادی از معاونان گزارشی از عملکرد خود در حوزه های مختلف کاری و تخصصی بیان کردند و حسب مورد رهنمودهای لازم از سوی رئیس کل دادگستری تهران ارائه شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار