محمدزاده در نشست خبری تشریح کرد

نحوه برگزاری کلاس‌های سوادآموزی در کرونا؛ زمان برگزاری کلاس‌ها تمدید شده است

برنامه باسوادی برای سوادآموزان دوره انتقال از بهمن ماه پخش می‌شود/۲۴ هزار آموزش دهنده باید تا پایان برنامه ششم توسعه استخدام شوند/زندانیان تا ۶۰ سال تحت پوشش آموزش‌های سواد آموزی قرار می‌گیرند

تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی از برنامه‌های این سازمان در هفته ای که به مناسبت سالروز تاسیس سازمان نهضت سوادآموزی نامگذاری شده است، گفت.

کد مطلب: ۱۱۴۸۱۳۹
لینک کوتاه کپی شد
نحوه برگزاری کلاس‌های سوادآموزی در کرونا؛ زمان برگزاری کلاس‌ها تمدید شده است

شاپور محمدزاده در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت چهل و یکمین سالروز تاسیس سازمان نهضت سوادآموزی به بیان اهم برنامه‌های این هفته که از امروز اول دی ماه آغاز می‌شود پرداخت.

وی در این نشست اظهار کرد: در ۷ دی ماه سال ۵۸ با فرمان امام (ره) این نهاد مقدس شکل گرفت و بالغ بر ۴۱ سال از تاسیس آن می‌گذرد که فعالیت‌های خوبی در این ۴ دهه انجام دادیم.

محمدزاده درباره موضوع مقایسه بیسوادی و باسوادی قبل و بعد از انقلاب بیان کرد: در قبل از انقلاب بیش از ۵۲ درصد جامعه ما بیسواد بودند اما اکنون در سال ۹۹ میانگین باسوادی بالای ۹۶ درصد است. که امیدواریم با شناسایی بیسوادها و جذب آنان، در آینده نزدیک شاهد ریشه کن شدن بیسوادی باشیم.

۸۰ درصد فعالیت‌ها مربوط به دختران و زنان است

معاون وزیر افزود: ۵۰ درصد فعالیت‌های ما در راستای باسواد کردن بیسوادان و ۵۰ درصد دیگر در زمینه تعمیق، تحکیم و تثبیت سواد است. یکی از کارهای ما در راستای عدالت جنسیتی و ۸۰ درصد فعالیت‌ها مربوط به دختران و زنان است لذا درصد باسوادی زنان در قبل از انقلاب از ۲۶.۲ درصد در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال به کمتر از ۲.۸ درصد رسیده است.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: در مناطق شهری و روستایی در جهت تحقق عدالت آموزشی، در قبل از انقلاب فاصله ۳۸درصدی داشتیم که اکنون این فاصله به کمتر از ۷ درصد رسیده است.

تشریح اقدامات کرونایی سازمان

وی با اشاره به اقدامات کرونایی سازمان بیان کرد: از دی ماه سال گذشته جهان با مشکل ویروس کرونا روبرو شد و ما نیز در راستای برنانه‌های وزارتخانه مجموعه اقداماتی را داشتیم.

محمدزاده به برخی از اقدامات در زمان دوران کرونا اشاره کرد و گفت: برای عقب نماندن از آموزش‌ها سعی کردیم مانند شبکه ملی شاد عمل کنیم لذا سامانه ای تحت وب راه‌اندازی کردیم تا از ثبت‌نام و آموزش حضوری را انجام می‌دهد.

معاون وزیر با اعلام تغییر در زمان ساعات حضور در کلاس‌های سوادآموزی گفت: با سازمان صدا و سیما تفاهم نامه ای بستیم و برنامه لوح قلم را به صورت سراسری و استانی برای سوادآموزان پخش کردیم و برای دوره انتقال نیز برنامه ۴ هزار و ۵۰۰ دقیقه ای و ۱۵۰ برنامه ۳۰ دقیقه ای را تولید می‌کنیم که از بهمن ماه به صورت سراسری و استانی پخش می‌شود.

وی ادامه داد: در این دوران آموزش‌ها در مناطق سفید حضوی، زرد نیمه حضوری و نارنجی و قرمز غیرحضوری است . همچنین با راه‌اندازی کتابخانه دیجیتالی، هزار کتاب را برای سوادآموزان و آموزشیاران بارگذاری کردیم.

محمدزاده گفت: از ۴۸۰ مرکز یادگیری محلی ۱۲۰ مرکز را ویژه نگاه کردیم تا به عنوان کانون آموزش مجازی فعالیت کند. طرح سوادآموزی نیروهای مسلح، عشایر، آموزش بیش از ۳۰ هزار اتباع خارجی، اولیای بیسواد و مددجویان در زندان‌ها از کارهای سازمان است که برای اولین بار برای زندانیان برنامه آموزشی سوادآموزی در ساعات مختلف پخش خواهد شد.

معاون وزیر اعلام کرد به دلیل شرایط کرونایی کلاس‌ها تمدید شده است و زمان کلاس برای دوره انتقال تا پایان دی ماه، دوره تحکیم تا ۱۵ بهمن ماه و برای دوره سوادآموزی تا ۳۰ بهمن خواهد بود.

وی بیان کرد: براساس سرشماری خوداظهاری سال ۹۵، ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار بیسواد در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال داریم که ۳۶۰ هزار اتباع خارجی هستند. سالانه ۴۰۰ هزار بیسواد را تحت پوشش می‌دهیم که ۵۰ درصد بیسواد صرف هستند.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه براساس سامانه تعداد بیسوادان کمتر از یک میلیون است گفت: تاکنون توانستیم ۶۰۰ هزار اطلاعات سنی را دریافت کنیم و آن را راستی آزمایی کردیم. برای این تعداد نیز آموزش باسوادی انجام می‌دهیم و ملاک کار ما خواهد بود.

محمدزاده با اشاره به اینکه تاکنون از ۶۰۰ هزار نفر ۵۵ هزار نفر جذب شده اند درباره سیاست‌های تشویقی سوادآموزی اظهار کرد: بسیاری از استان‌ها برای افرادی که باسواد می‌شوند تسهیلات ویژه ای درنظر گرفته می‌شود. در واقع معادل ۲۰ درصد سرانه ای که هر سال داده می‌شود به افرادی که باسواد خواهند شد به عنوان تشویقی داده می‌شود.

وضعیت استخدام آموزش دهنده‌ها

وی درباره وضعیت آموزش دهنده‌ها افزود: براساس قانون قرار شد ۲۴ هزار نفر در آزمون شرکت کنند که ۱۷ هزار و ۱۱۳ نفر در آزمون قبول شده بودند و بیش از ۶ هزار نفر قبول نشدند؛ با دریافت مجوزی برای این افراد خواستیم آنان را تعیین تکلیف کنیم تا دوباره در آزمون شرکت کنند. اگر تایید نهایی شود آموزش دهنده‌ها از آزمون معاف شده و ۶ هزار نفر مانند ۱۷ هزار نفر در چرخه استخدام قرار می‌گیرند.

معاون وزیر با اعلام اینکه ۲۴ هزار آموزش دهنده باید تا پایان برنامه ششم توسعه استخدام شوند.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در پاسخ به سوال پانا درباره آموزش زندانیان اظهار کرد: تا پایان سال ۹۸، حدود ۱۰ هزار و ۳۶ نفر آموزش دادیم، زندانیان تا ۶۰ سال تحت پوشش آموزش‌های سواد آموزی قرار می‌گیرند که تاکنون ۷۹۱ هزار و ۵۸۱ نفر مددجو را تحت آموزش بردیم.

وی همچنین درباره موضوع سوادآموزی نیروهای مسلح افزود: از ابتدا تاکنون ۵۴۶ هزار و ۱۱۴ نفر سرباز کم سواد و بیسواد را تحت پوشش بردیم.

محمدزاده درباره استان‌های برتر از نظر سوادآموزی گفت: اکنون میانگین سوادآموزی در کشور 96.6 است که استان‌هایی مانند تهران، مازندران، سمنان، یزد و اصفهان دارای میانگین بالای 98 درصد باسوادی هستند و استانی مانند سیستان و بلوچستان پایین‌تر از میانگین کشور قرار دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار