حمید درخشان در گفت‌وگو با پانا

نایب قهرمانی پرسپولیس واقعیت فوتبال ایران بود؛ تا از همه لحاظ حرفه‌ای نشویم قهرمان آسیا نخواهیم شد

تهران (پانا) - سرمربی اسبق پرسپولیس و مدیر فنی فعلی تیم ملی فوتبال جوانان معتقد است علت قهرمان نشدن تیم‌های ایرانی و به خصوص پرسپولیس، حرفه‌ای نبودن فوتبال ایران در مقایسه با شرق آسیا است.

کد مطلب: ۱۱۴۸۰۱۵
لینک کوتاه کپی شد
نایب قهرمانی پرسپولیس واقعیت فوتبال ایران بود؛ تا از همه لحاظ حرفه‌ای نشویم قهرمان آسیا نخواهیم شد

حمید درخشان در گفت‌وگو با پانا درباره شکست پرسپولیس در فینال لیگ قهرمانان آسیا مقابل اولسان هیوندای کره جنوبی گفت: « به نظر من بازیکنان پرسپولیس خوب بازی کردند و این یک واقعیت است که ما باید داشته‌های خودمان را هم در نظر بگیریم. تیم پرسپولیس در مقابل تیمی به میدان رفت که جنگندگی و سرعت بالای آن بر همگان مشخص بود ضمن اینکه ما چند بازیکن تأثیرگذار را از دست داده بودیم و همین موضوع در روند بازی تأثیر گذاشت. »

وی ادامه داد: « توان فوتبال ما تا همین اندازه است و قطعاً رقابت تیم‌های ایرانی با تیم‌هایی که امکانات زیرساخت‌های مناسب و بازیکنان گران قیمت در سطح بالایی در آسیا دارند سخت خواهد بود. این بازی‌ها به ما نشان می‌دهد که باید فوتبال را بیشتر به سمت حرفه‌ای شدن ببریم. لیگ فوتبال باید توسعه و رشد پیدا کند موفقیت‌های مقطعی نمی‌تواند باعث شود که ما مشکلات فوتبال را نادیده بگیریم، اگر مدعی هستیم که فوتبال به سمت حرفه‌ای شدن رفته است باید در همه جوانب ابزار حرفه‌ای شدن را به کار بگیریم. »

مدیر فنی تیم ملی فوتبال جوانان تأکید کرد: « البته من اعتقاد دارم تنها ۲۰ درصد فوتبال ما آن هم به خاطر پول‌هایی که در آن جریان دارد به سمت حرفه‌ای شدن رفته است. قطعاً تیم‌های ایرانی در مقابل تیم‌هایی مثل ژاپن، کره جنوبی و چین که برنامه‌ریزی‌های بلندمدت دارند و طبق ساختار و اصول پیش می‌روند کار سختی پیش‌رو دارد و اگر در این بازی ما پیروز میدان می‌شدیم با توجه به ویژگی‌هایی که تیم‌های شرق آسیا دارند فوتبال اصولی را زیر سؤال می‌بردیم. »

پیشکسوت پرسپولیس در مورد اشتباه مهدی شیری و پنالتی که تیم پرسپولیس در اختیار حریف کره‌ای گذاشت گفت: « اشتباه بخشی از فوتبال است و نباید بازیکن را به خاطر آن سرزنش کرد قطعاً شیری هم نمی‌خواست که آن خطا را انجام دهد و باعث گرفتن پنالتی به نفع کره شود. در گل اولی هم که تیم پرسپولیس به درون دروازه حریف فرستاد به خاطر اشتباه بازیکن مقابل پرسپولیسی‌ها این موقعیت به دست آمد. بنابراین اشتباه در هر تیمی ممکن است رخ بدهد و نباید به خاطر آن بازیکنان را سرزنش کرد به هر حال بازیکنان هم زحمت زیادی کشیدند و پابه پای تیم حریف جنگیدند، اما همان‌طور که گفتم فوتبال ما با آنها تفاوت بسیار زیادی دارد و در صورتی می‌توانیم به قهرمانی در آسیا امیدوار باشیم که زیرساخت‌ها و برنامه‌ریزی‌های مدون داشته باشیم. »

درخشان تأکید کرد: « ما در فوتبال با مشکلات بسیار زیادی مواجه هستیم، مدیریت‌هایی که به صورت پیوسته تغییر می‌کند و باعث می‌شود که یک تیم به ثبات نرسد، از طرفی در جذب بازیکنان خارجی مشکلات زیادی داریم. در فوتبال ما پول جریان دارد اما متأسفانه نصیب بازیکنان خارجی بی‌کیفیت می‌شود، البته نکته قابل توجه که همین بازیکنان در فوتبال ما عنوان آقای گل را کسب می‌کنند اما بازیکنان خودمان خیلی کم به این عناوین می‌رسند. این نشان می‌دهد که لیگ توسعه پیدا نکرده است و از نظر فنی کار زیادی باید صورت بگیرد. »

وی ادامه داد: « در خصوص شیری هم همان‌طور که گفتم او به هیچ عنوان قصد نداشت که یک پنالتی به حریف بدهد اما متأسفانه تعادلش را از دست داد و نتیجه به این صورت رقم خورد ما باید با واقعیت‌ها کنار بیاییم توان فوتبال ما فعلاً تا همین‌جاست و اگر قرار باشد یک روزی به قهرمانی در آسیا فکر کنیم باید از نظر فنی و تاکتیک و تکنیک حرفه‌ای شویم، در غیر اینصورت مقابل تیم‌های شرق آسیا که هزینه‌های زیادی برای فوتبال خود صرف می‌کنند نمی‌توانیم کاری از پیش ببریم. »

درخشان عنوان کرد: « نماینده کره در این بازی بازیکنان تأثیرگذار و باتجربه را در اختیار داشت این نشان می‌دهد که تمام صحبت‌های ما قبل از بازی در مورد برخی از بازیکنان که سن‌شان بالا رفته و کارآیی ندارند غلط است. دو عامل تجربه و ‏ سن با یکدیگر رابطه مستقیم دارند همان‌طور که دیدید سید جلال هم بسیار خوب بازی کرد. »

سرمربی اسبق پرسپولیس در پایان گفت: ‌« بازیکنان پرسپولیس در این بازی تنها به دنبال این بودند که از طریق خطا و پنالتی به گل برسند درصورتی که یکی از راه‌های رسیدن به گل، گرفتن پنالتی است و باید راه‌های دیگری را هم امتحان می‌کردند. با این حال معتقدم با این سطح از فوتبال ما بازیکنان پرسپولیس نمایش قابل قبولی داشتند و ما هم باید واقعیت‌ها را بپذیریم و بدانیم که فوتبال ایران فعلاً در همین حد و اندازه است و برای ارتقای آن باید تلاش کنیم تا در سایه برنامه‌ریزی بلندمدت و هزینه به موفقیت برسد. »

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار