رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر: اثرات توسعه خط ۱۰ مترو بر قنوات مشخص شود

تهران (پانا)- رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر بر لزوم مشخص شدن اثرات توسعه خط ۱۰ مترو بر قنوات تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۱۴۷۹۷۸
لینک کوتاه کپی شد
رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر:  اثرات توسعه خط ۱۰ مترو بر قنوات مشخص شود

سید آرش حسینی میلانی در نشست بررسی مطالعات ارزیابی محیط‌زیستی خطوط ۸، ۹ و ۱۰ که در اداره‌کل محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری تهران برگزار شد، با تبریک روز حمل و نقل و تقدیر از خدمات شرکت مترو و اتوبوسرانی در شرایط شیوع کرونا گفت: بزرگترین پروژه عمرانی شهر در سال‌های پیشرو توسعه خطوط مترو است. به همین خاطر، اداره‌کل محیط‌زیست شهرداری باید بر این پروژه و ارزیابی اثرات محیط‌زیستی آن متمرکز شده و با حداقل‌سازی اثرات منفی، موجب کاهش مخاطرات آن در سطح شهر تهران شود.

وی با بیان اینکه برخی خطوط مترو بر وضعیت فضاهای سبز تاثیراتی داشته‌اند، اظهار داشت: شاید بارزترین اثری که خطوط مترو بر فضای سبز شهر داشته‌اند، در خیابان ولیعصر بوده که موجب انقطاع برخی قنوات آن محور و خشک شدن تعدادی از چنارهای آنجا باشد؛ به گونه‌ای که خشک شدن چنارها در برخی از مناطق این خیابان محسوس است.

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه توسعه خطوط مترو موجب تغییر مسیر یا انقطاع تعدادی از قنوات شده است، تصریح کرد: خط ۱۰ مترو، شرقی به غربی است که از شمال تهران می‌گذرد و با توجه به تعداد زیاد قنوات و چاه‌های آب در این منطقه، ممکن است این خط مترو موجب اختلال در شبکه قنوات و آب‌های زیرزمینی آن منطقه شود.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون ۱۹ میلیون مترمکعب آب لازم برای آبیاری بوستان‌ها و فضاهای سبز از قنوات و چاه‌ها تامین می‌شود، گفت: باید اثرات توسعه خطوط مترو به ویژه خط ۱۰ بر قنوات مشخص شود. سازمان بوستان‌ها نقشه قنوات را تهیه کرده و می‌توان از این نقشه برای مشخص کردن مسیرهای تماس و انقطاع را مشخص کرد.

وی ادامه داد: اگر توسعه خط ۱۰ مترو موجب انقطاع تعدادی از قنات شود باید از اکنون برای جایگزینی حقابه آنها و تامین آب لازم برای آبیاری باغات و فضاهای سبز چاره‌اندیشی کرد. باید کریدوری برای عبور خط مترو انتخاب شود که کمترین تاثیرات را بر محیط‌زیست شهر تهران داشته باشد.

رئیس کمیته محیط ‌زیست و خدمات شهری شورای شهر با تاکید بر ضرورت انجام مطالعات آب‌های زیرزمینی خاص فضای سبز افزود: بهره‌برداری از این خطوط مترو موجب کاهش ترافیک و مصرف سوخت‌های فسیلی شده و در نهایت، کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای می شود. این اثرات مثبت باید حتما در مطالعات ارزیابی بررسی و ارزش گذاری شود چراکه می‌تواند در جذب سرمایه‌گذاری و تامین مالی از سوی نهادهای مالی بین‌المللی و همچنین دریافت اعتباراتی از سوی وزارت نفت به دلیل کاهش مصرف سوخت مورد استفاده قرار گیرد.

حسینی میلانی با تاکید بر ضرورت انجام مطالعات ارزیابی اجتماعی ادامه داد: ممکن است توسعه خطوط مترو محله‌ای را درگیر کند و موجب تغییراتی در بافت شهری و اجتماعی شده و حتی بر میراث فرهنگی و طبیعی آنجا اثر بگذارد.

وی با تاکید بر اینکه مطالعات ارزیابی خطوط جدید مترو باید همه‌جانبه و کامل باشد، تصریح کرد: مطالعات ارزیابی محیط‌زیستی نباید توجیه‌کننده طرح‌ها باشد بلکه باید اثرات احتمالی مشخص و یک برنامه محیط‌زیستی هم برای دوره ساخت و هم برای دوره بهره‌برداری تدوین شود تا نگرانی‌ها برطرف شود.

بر اساس گزارش روابط عمومی این عضو شورای اسلامی شهر تهران، در ابتدای این نشست علی امام، مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) و مسئولان این شرکت به تشریح طرح جامع توسعه متر�j;زیست درباره ارزیابی محیط‌زیستی این پروژه‌ها اشاره کرده و برنامه اه‌ها و ایستگاه‌های تبادلی پرداختند.

مشاوران کمیته محیط‌زیست و مسئولان اداره‌کل محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران هم در این جلسه، به مکاتبات انجام شده میان شهرداری با سازمان حفاظت از محیط‌زیست درباره ارزیابی محیط‌زیستی این پروژه‌ها اشاره کرده و برنامه اداره‌کل محیط‌زیست شهرداری برای ارزیابی محیط‌زیستی این پروژه‌ را مورد ارزیابی قرار دادند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار