در یک همکاری دو جانبه؛

سازمان دانش‌آموزی و میراث فرهنگی مازندران به گردشگری دانش‌آموزی توسعه می‌بخشند

ساری (پانا) - سازمان دانش‌آموزی و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران برای توسعه گردشگری دانش‌آموزی در شهرستان‌های مستعد گردشگری همکاری می‌کنند.

کد مطلب: ۱۱۴۷۸۷۶
لینک کوتاه کپی شد
سازمان دانش‌آموزی و میراث فرهنگی  مازندران به گردشگری دانش‌آموزی توسعه می‌بخشند

امروز در نشست مشترک سازمان دانش‌آموزی و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران موضوع گردشگری دانش‌آموزی در مکان‌های متعلق به آموزش و پرورش که خالی از دانش‌آموز است، بررسی شد.

نخستین مجتمع آموزشی گردشگری مازندران پیش از این در تیرماه سال جاری با حضور استاندار مازندران در روستای هدف گردشگری ورسک افتتاح شد. طرح گردشگری دانش‌آموزی در پنج قطب کشور در سازمان دانش‌آموزی کشور بنا نهاده شد و گرچه در استان یزد برای نخستین بار مطرح شد اما در قطب شمال با پیش‌قراولی مازندران عملیاتی شد. مجتمع‌های گردشگری دانش‌آموزی با بهره‌وری از مکان‌های بدون استفاده آموزش و پرورش هم به اقتصاد آموزش و پرورش یاری می‌رساند، هم اوقات فراغت دانش‌آموزان را در محیط‌هایی سالم چه از نظر فیزیکی و چه از نظر روحی فراهم می‌آورند.

محمد رضایی، سرپرست سازمان دانش‌‌آموزی استان در این نشست، هدف نهایی از انعقاد تفاهم‌نامه این سازمان با میراث فرهنگی را توسعه گردشگری دانش‌آموزی در سطح شهرستان‌ها و فعال‌تر کردن این حوزه برشمرد و گفت: «آموزش و پرورش در بهترین نقاط استان از لحاظ زیبایی طبیعت و بکر بودن آن، مکان‌های بدون استفاده دارد که قرار است بخش اعظم آن در چند فاز به سازمان دانش‌آموزی تحویل داده شود تا تبدیل به مقاصد گردشگری شوند.»

او تأکید کرد که طرح گردشگری دانش‌آموزی به افزایش مشارکت دانش‌آموزان، انتقال تجاربشان، آموزش مهارت‌های اجتماعی و استفاده از ظرفیت‌های استانی یاری می‌رساند و در آموزش و پرورش هدف اصلی نیز آموزش مهارت‌های زندگی چه از نظر فردی و چه اجتماعی به دانش‌آموزان است تا در کنار آموزش رسمی، با آموزش غیررسمی برای رویارویی با جامعه آماده شوند؛ این رویارویی می‌تواند احترام به طبیعت باشد یا به عهده گرفتن مسئولیت‌های اجتماعی که همگی در قالب اردوهای دانش‌آموزی و گردشگری دانش‌آموزی قابل دست‌یابی است.

میراث فرهنگی آمادگی کامل برای همکاری با سازمان دانش‌آموزی دارد

سیف‌الله فرزانه مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران با انتقاد از اینکه در مازندران همه از نام گردشگری استفاده می‌کنند اما اعتباری برای آن در نظر نمی‌گیرند، گفت: «برای به حرکت درآمدن گردشگری، باید صنایع دستی و میراث فرهنگی که عیار ماست دیده شود. در مازندران 2 هزار و 800 اثر داریم که 771 اثر ثبت شده است و بقیه محصول گردشگری هستند اما دیده نمی‌شوند.»

او گفت: «اگر تکلیف گردشگری خوب ادا شود، درآمدی بزرگ خواهد داشت. 227 پروژه درحال ساخت با حجم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حدود 25 هزار میلیارد تومان در حال اجراست اما دیده نمی‌شود. بانک‌ها و دستگاه‌های دولتی آن را نمی‌بینند.»

فرزانه تأکید کرد که تفاهم‌نامه با سازمان دانش‌آموزی باید به دنبال دریافت یک نتیجه باشد و یک خروجی از پیش تعیین شده داشته باشد: «میراث فرهنگی با شهرداری یک تفاهم‌نامه برای انتقال 20 هزار شیء از خانه کلبادی به موزه‌های بوستان ولایت امضا کرد اما از طرف شهرداری هیچ اقدامی هنوز صورت نگرفته است.»

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران گفت: «هرچه از ورزش و علم داریم از زمانی پیش آمد که آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها را در این زمینه‌ها وارد کردیم.»

او تأکید کرد که تفاهم‌نامه میراث فرهنگی با سازمان دانش‌آموزی باید به شیوه‌ای باشد که کاملا عملی باشد و اعلام کرد که آمادگی کامل داریم با این سازمان در توسعه گردشگری دانش‌آموزی همکاری کنیم.

میراث فرهنگی نیاز دارد که با سازمانی مانند سازمان دانش‌آموزی همکاری کند

مهران حسنی معاون میراث فرهنگی مازندران با اظهار خشنودی از اینکه سازمان دانش‌آموزی که با نسل آینده سروکار دارد، به گردشگری دانش‌آموزی روی آورده است، گفت: «نسلی که سازمان دانش‌آموزی با آن سروکار دارد، در ظرفیت گردشگری نسل‌ها، نسل آلفا و Z هستند و نیازهایشان به روز و مدرن و متفاوت با نیازهای نسل ما است. این نسل در دنیای دیجیتال به دنیا آمده و کاملا با زندگی و نیازهای نسل‌های پدران خود یعنی نسل‌های X و Y ناآشنا هستند.»

او با تأکید بر اینکه سازمان دانش‌آموزی سازمانی است که ما نیاز داریم با آن کار کنیم، ادامه داد: «این سازمان موضوع بومگردی به معنای گردشگری مسئولانه در طبیعت را انتخاب کرده که احترام به محیط زیست و منابع طبیعی را در خود دارد. این نوع گردشگری، آموزش سبک زندگی پدران و معماری بومی محلی و در کل گردشگری با نگاه بومگردی یک گردشگری تجربه‌‌گراست که گردشگر هم تفریح می‌کند هم می‌آموزد.»

حسنی با بیان اینکه دانش‌آموزان زندگی دیجیتالی دارند، گفت: «آن‌ها باید یاد بگیریند که با گردشگر که سرمایه‌ ما است چگونه رفتار کنند.»

او تأکید کرد که معاونت میراث فرهنگی و کمیته گردشگری آمادگی کامل برای پروژه گردشگری مشترک با سازمان دانش‌آموزی دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار