تاکید وزیر صمت بر عملیاتی‌شدن پروژۀ نورد گرم شمارۀ ۲ فولاد مبارکه

تهران (پانا) - وزیر صنعت، معدن و تجارت در بازدیدی که به همراه جمعی از معاونان خود از خطوط تولید فولاد مبارکه انجام داد از وجیه‌الله جعفری رئیس هیئت عامل ایمیدرو خواست تا پروژۀ نورد گرم شمارۀ ۲ فولاد مبارکه را با همکاری مدیران این شرکت در کوتاه‌ترین زمان ممکن عملیاتی کنند.

کد مطلب: ۱۱۴۷۷۹۹
لینک کوتاه کپی شد
تاکید وزیر صمت بر عملیاتی‌شدن پروژۀ نورد گرم شمارۀ ۲ فولاد مبارکه

علیرضا رزم‌حسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت ثبات مدیریتی فولاد مبارکه را یکی از توفیقات این مجموعه دانست و با بیان اینکه هر بنگاهی که از مدیران کارآمد و باثبات برخوردار بوده از توفیقات خوبی هم بهره‌مند شده است، تصریح کرد: فولاد مبارکه ازجمله سازمان‌هایی است که با مدیران شایستۀ پیشین و فعلی خود، ازجمله مهندس عظیمیان که سکان‌دار این مجموعه است، با برنامه‌هایی کارآمد به ارتقای سطح دانش، فناوری، تولید، کارایی، بهره‌وری و گسترش این سازمان کمک و طرح‌های توسعۀ خود را به‌خوبی دنبال کرده‌اند.

به گزارش پشت پرده ، رزم‌حسینی افزود: یکی از برنامه‌های جدید وزارت صمت تأمین سرمایه از محل بازار سرمایه است. امروز نقدینگی در کشور به ۳۴۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده و پول‌های سرگردان در اقتصاد ایران در بازارهای غیرکارآمد در حال چرخش است؛ در این شرایط وظیفۀ دولت، مدیران و سیاست‌گذاران در عرصۀ پول و ارز این است که نقدینگی را به سمت افزایش تولید و برنامه‌های تولیدمحور هدایت کنند. از این رو وزارت صمت جمع‌آوری این سرمایه‌های سرگردان در بازار سرمایه و جهت‌دهی آن‌ها به‌سوی صنایع خودروسازی، فلزات رنگی و نساجی و لوازم‌خانگی را از برنامه‌های اساسی خود می‌داند. بدون شک این اقدام رشد اقتصادی و اشتغال‌زایی را در پی خواهد داشت.

وی رفع قوانین مزاحم و بروکراسی اداری را دومین اقدام این وزارت‌خانه دانست و اظهار داشت: یکی از اهداف ما در وزارت‌خانه اجرای این راهبرد است و به‌طور قطع آن را اجرا خواهیم کرد و چه‌بسا سایر وزارت‌خانه‌ها هم در این مسیر، وزارت صمت را همراهی کنند.

رزم‌حسینی خاطرنشان کرد:‌ ما تا حد توان خود، مسیر را برای مجاهدین اقتصادی، کارآفرینان و صاحبان سرمایه در حوزۀ اقتصاد تولیدمحور و کسانی که در زمینۀ توانمندسازی جوامع محلی کار می‌کنند، هموار خواهیم کرد.

وزیـــــر صـــمت خاطــــرنشان ساخــــت: اگر می‌خواهیــــم به بـــــرکت جمهوری اسلامی و به برکت ثروت‌هایی که در این خاک نهفته است، مردمی متمکن و متدین بسازیم، که اساسا انقلاب اسلامی برای فعالان اقتصادی و کارآفرینان شکل گرفته است، باید در جهت ارتقای سطح اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مردم بکوشیم. در این مسیر همۀ کارگزاران، مسئولان، علما و روحانیون باید برای ساختن نسلی با دیانت و تمکن مالی و رفاه در جامعه، همراه شوند.

رزم‌حسینی از وجود کارخانه‌های فولادسازی، پتروشیمی و سایر تولیدکنندگان داخلی به‌عنوان عاملی مهم در تاب‌آوری در برابر تحریم‌ها نام برد و گفت: اگرچه تحریم‌ها و مبارزه با کرونا برای دولت هزینه‌های زیادی داشته، اما دولت تا امروز سر پا ایستاده و عزت خود و کشور را حفظ کرده است. در چنین شرایطی بسیاری از طرح‌های توسعه شروع و اجرا شده و به بار نشسته که این امر بسیار بزرگ و مهم است.

وزیر صمت افزود: اگر می‌خواهیم توسعۀ متوازن داشته باشیم، باید شرکت‌های کارآمد آنچنان به مسئولیت‌های اجتماعی خود پایبند باشند که هیچ‌کس بیکار، فقیر و ناراحت نباشد؛ این امکان‌پذیر است.

وی در همین خصوص تصریح کرد: فولاد مبارکه می‌تواند محور توسعۀ استان قرار بگیرد. با برنامه‌ای که مدیران در نظر دارند و برنامۀ پیوست اجتماعی برای شرکت‌های نامدار و بزرگ که تقویت‌کنندۀ شرکت‌های کوچک به شمار می‌آیند، به‌راحتی کسب‌وکارها و وضعیت فرصت‌های شغلی خرد و شاخص‌های امنیتی بهبود پیدا خواهد کرد و بدین ترتیب دیگر شاهد مهاجرت روستاییان به شهرهای بزرگ نخواهیم بود. به خاطر داشته باشیم مهاجرت سالانه ۲۵۰ هزار نفر به شهرهای بزرگ و حاشیه‌نشینی ۲۵ میلیون نفر از جمعیت کشور اصلا زیبندۀ ایران نیست.

رزم حسینی عنوان کرد:‌ امروز در روستاها اینترنت پرسرعت داریم، اما مردم این روستاها هنوز کسب‌وکار ندارند. از این رو چنانچه استاندار محترم اصفهان، نمایندگان ولی‌فقیه و نمایندگان محترم مجلس در این استان همدل باشند، وزارت صمت نیز این آمادگی را دارد که تجار باشرافت و متدین را در جهت توسعۀ پایدار و متوازن در این استان بسیج کند و به‌یقین این امر امکان‌پذیر است.

وزیر صمت با تأکید بر اینکه استان اصفهان استان سرآمد صنعت کشور است و سهم بزرگی در تولید ناخالص داخلی دارد گفت: بسیاری از افراد کارآمد و مهم در این استان فعالیت می‌کنند و بسیاری از دانشگاه‌های معتبر نیز در آن قرار گرفته است.

وی ادامه داد:‌ به همین جهت دولت نیز برای خدمت‌گزاری آماده است. هر موردی که استاندار استان صلاح بدانند، وزارت صمت می‌تواند با تفویض اختیارات، حذف مقررات زائد و آیین‌نامه‌های داخلی، کار را تسهیل کند. بانک مرکزی امروز همراه با تجارت و صنعت ایران است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از آزاد شدن صادرات در هفته‌های اخیر به‌عنوان گامی بلند در جهت توسعۀ واردات کالاهای ضروری و مواد اولیه نام برد و گفت: هم‌اکنون شرایطی فراهم شده است که به‌جای اینکه صادرکننده در دادگاه پرونده پیدا کند، در مسیر تأمین کالاهای ضروری و مواد اولیۀ کارخانه‌ها حرکت می‌کند. طبق تصمیم شجاعانۀ رئیس‌جمهوری در چند هفتۀ گذشته، قرار است ۸۴۰۰ میلیون کالای رسوب‌شده در گمرکات کشور ترخیص شود و این کار در حال انجام است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه گفت: این کشور برای آبادانی هرچه بیشتر، فرصت‌های طلایی بسیاری دارد و اگر همه دست به دست هم دهیم، مطمئنا می‌توان کشوری سرآمد و متکی‌به‌خود داشته باشیم که استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی خود را در منطقه حفظ کرده است. اگرچه تحریم هستیم، ولی با تمام توان تحریم‌ها را می‌شکنیم و دور می‌زنیم.

وی همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگاران با بیان اینکه عرضۀ محصولات فولادی در بورس به‌سبب حمایت از تولید بوده است، گفت: بر اساس شیوه‌نامۀ ابلاغی ستاد اقتصادی دولت، تمامی محصولات فولادی باید در بورس کالا عرضه شوند و از مازاد آن صادرات صورت گیرد.

علیرضا رزم‌حسینی همچنین تصریح کرد: هدف از ابلاغ این شیوه‌نامه تقویت تولید بوده است تا عرضه و تقاضای محصول در بورس کالا به‌صورت شفاف انجام گیرد. استفاده از این روش و شیوه‌نامه باعث تعادل قیمت‌ها خواهد شد.

وی افزود: در سند فولادی کشور با تعامل تشکل‌های بخش خصوصی، سهمیه‌بندی‌ها انجام شده و هیچ محدودیتی در صادرات وجود ندارد و با این روش صادرات نیز می‌تواند انجام گیرد.

رزم‌حسینی یکی از اهداف بازدید خود و هیئت همراه را راه‌اندازی و آغاز جدی فعالیت‌های مربوط به طرح توسعۀ خط نورد گرم شمارۀ۲ فولاد مبارکه خواند و ادامه داد: طرح‌های توسعه‌ای این شرکت با سرمایه‌گذاری نزدیک به یک میلیارد یورو و ۳۰ هزار میلیارد تومان در دست اجراست که یک سرمایه‌گذاری بسیار خوب است.

وی با بیان اینکه صنعت فولاد کشور در رفع تحریم‌ها و تأمین مواد اولیۀ کارخانه‌های مرتبط نقش مهمی ایفا کرده است، ادامه داد: صنعت فولاد کشور علاوه‌بر تأمین نیازهای داخلی، بخش مهمی از محصولات خود را صادر کرده و برای کشور در مقطع حساس کنونی ارزآوری داشته است.

وزیر صمت با اعلام این مطلب که در این وزارت‌خانه بالغ‌بر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان پروژۀ اقتصادی در حوزۀ صنعت و معدن تدوین شده است گفت: برای تأمین مالی این پروژه‌ها با همکاری خوب وزارت اقتصاد و سازمان بورس، از بازار سرمایه کمک می‌گیریم تا به بانک‌ها فشار وارد نشود و مردم هم می‌توانند با مشارکت در این پروژه‌ها به‌طور مستقیم در تولید شرکت کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار