ضرورت پیوستن به «اف‌ای‌تی‌اف»؛خودتحریمی نکنیم

تهران (پانا) -  فعالان اقتصادی شفاف و بی‌پرده می‌گویند: کسانی با اف‌ای‌تی‌اف مخالفت می‌کنند که با سازوکار آن آشنایی ندارند و حتی تاکنون آن را تجربه نکردند، چون اگر غیر از این بود، برای مصلحت کشور و نظام اقتصادی با آن مخالفت نمی‌کردند.

کد مطلب: ۱۱۴۷۷۵۷
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت پیوستن به «اف‌ای‌تی‌اف»؛خودتحریمی  نکنیم

به‌گزارش ایران، همان‌گونه که برخی‌ها تحریم را کاغذ پاره می‌دانستند اکنون هم اعتقاد دارند که حضور در FATF بی‌دلیل است، چرا که این امر می‌تواند وضعیت مالی ایران را برای برخی از کشورهای متخاصم شفاف کند. اما اگر چنین موضوعی باشد چرا کشورهایی مانند چین و روسیه که از نظر اقتصادی چالش‌های بزرگ‌تری با امریکا دارند به FATF ملحق شدند و آن را ضروری می‌دانند.
فعالان اقتصادی می‌گویند مجمع تشخیص مصلحت نظام با تصمیم درست می‌تواند فضا را برای رونق اقتصادی فراهم کند و اجازه ندهد برخی از کاسبان تحریم و مشوقان نپیوستن به FATF خوشحال شوند.
24 آذرماه لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس جمهوری از موافقت رهبر معظم انقلاب با درخواست دولت برای تمدید مهلت بررسی لوایح «اف‌ای‌تی‌اف» در مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر داد و گفت: امیدوار هستم که با همکاری همه ما یک مشکل مهم کشور رفع و یک نیاز کشور تأمین و با مشورت جمعی و همگرایی گره‌گشایی شود.

وقتی این خبر رسانه‌ای شد گروه‌های مخالف با پیوستن به FATF دوباره انتقادهای خود را آغاز کردند و به مجمع تشخیص مصلحت نظام توصیه کردند که نظر منفی برای پیوستن به FATF صادر شود. اما در مقابل این افراد فعالان اقتصادی هستند که بشدت با چنین نگاهی مخالف هستند و می‌گویند اگر به فکر مردم، معیشت و اشتغال هستید برای پیوستن به FATF تلاش‌ها را مضاعف کنید.
بعد از توافق برجام بود که ایران از لیست سیاه کارگروه ویژه اقدام مالی خارج و وارد لیست خاکستری شد. این کارگروه در آن زمان اعلام کرد که با تصویب نهایی 4 لایحه مربوط به FATF که شامل «لایحه اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم»، «لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی»، «لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT)» و «لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان یافته (پالرمو)» است، ایران وارد لیست سفید می‌شود و البته تأکید شد که اگر ایران به چنین سمتی نرود، قطعاً وارد لیست سیاه خواهد شد. از این‌رو در کمال ناباوری و در شرایطی که قرار بود اقتصاد ایران بر پایه صادرات غیرنفتی باشد، برخی‌ها نسبت به این موضوع موضعگیری منفی کردند و در نهایت از چهار لایحه عنوان شده تنها «لایحه اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم» و «لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی» به ترتیب در مرداد و بهمن سال 97 تصویب شدند و دو لایحه دیگر بلاتکلیف باقی ماندند و همین امر دلیلی شد تا ایران وارد لیست سیاه FATF شود.

نوذر شفیعی، کارشناس مسائل سیاسی و بین‌الملل درباره اخباری که اخیراً مبنی بر بررسی مجدد اف‌ای‌تی‌اف در مجمع تشخیص مصلحت مطرح شده به ایسنا گفته است: «آنچه که در محافل بوروکراتیک ایران درباره اف‌ای‌تی‌اف می‌گذرد متأثر از این واقعیت است که مجمع تشخیص مصلحت چندین بار آن را بررسی و تقریباً رد کرده است و اکنون مجدداً با تقاضای دولت برای بررسی مجدد موافقت شده است. صرف نظر از جبهه‌گیری سیاسی در صورتی که FATF تصویب شود احتمال انجام مراودات تجاری و بازگشت آرامش نسبی بر اقتصاد و زندگی مردم وجود دارد.»
او تصریح کرد: «ما امروز در شرایطی هستیم که چاره‌ای جز حرکت نداریم. نشستن و نظاره کردن و گاهی اوقات سماجت‌های بی‌مورد داشتن نتیجه و دستاوردی ندارد. اما در مورد بررسی مجدد اف‌ای‌تی‌اف باید ببینیم اینکه دولت قصد دارد در چه بخش‌هایی تعدیل ایجاد کند، آیا آن سطح از تعدیل برای اتحادیه اروپا و امریکا قابل قبول است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار