سهم موتورسیکلت‌ها در آلودگی هوا

تهران (پانا) - سازمان حفاظت محیط‌زیست در تلاش است تا برای موتورسیکلت‌های رسوبی برگه اسقاط دریافت کند تا کمکی به کاهش آلودگی هوا کرده باشد اما چندی پیش پلیس راهنمایی و رانندگی از اجرای طرح ترخیص موتورسیکلت‌های رسوبی خبر داد و این یعنی اینکه محیط‌زیست راه به جایی نبرده است.

کد مطلب: ۱۱۴۷۷۱۲
لینک کوتاه کپی شد
سهم موتورسیکلت‌ها در آلودگی هوا

به‌گزارش ایرنا، منابع متحرک مانند خودرو و موتورسیکلت همواره جزو متهمان ردیف اول آلودگی هوا به ویژه در کلانشهرها هستند اما در این میان به نظر می رسد نقش موتورسیکلت پررنگ تر است، بر اساس آمار بیش از هفت میلیون موتورسیکلت فرسوده در کشور وجود دارد این در حالی است که میزان انتشار آلایندگی هر موتورسیکلت، بیش از ۱۲ برابر یک خودروی سبک است که همین مساله لزوم توجه بیشتر به این بخش را الزامی می کند.

گزارش‌های متعددی از سهم بالای موتورسیکلت‌های فرسوده در آلودگی هوای کلانشهرها موجود است، بیش از ۱۰ درصد از آلودگی هوای شهر تهران ناشی از این موتورسیکلت‌های فرسوده و کاربراتوری است که هر کدام از آنها حدود ۱۲ برابر یک خودروی یورو ۴ آلایندگی ایجاد می‌کنند.

البته با توجه به اهمیت موضوع در قانون هوای پاک به طور ویژه به موتورسیکلت‌ها نگاه شده به طوری که بر اساس ماده ۱۱ آیین ‌نامه فنی ماده دو لایحه هوای پاک که در شهریورماه سال ۱۳۹۷ به تصویب هیت وزیران رسید، شماره‌گذاری موتورسیکلت بنزینی منوط به اسقاط یک دستگاه موتورسیکلت است، موتورسیکلت‌های برقی از شرط اسقاط معاف هستند، اما شواهد نشان می دهد که تاکنون در راستای اجرای این بند از قانون هوای پاک اقدامی نشده است.

در مصوبه‌ای که در هیات وزیران به تصویب رسید، خودروسازان و موتورسیکلت سازان در ازای تولید یک دستگاه خودرو و موتورسیکلت ملزم به اسقاط یک دستگاه فرسوده شدند که به نظر می رسد اجرایی نشده است.

حتی چندی پیش شاهد این بودیم که پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا از اجرای طرح ترخیص موتورسیکلت‌های رسوبی از ۱۸ آبان به مدت دو ماه خبر داده بود این در حالی است که سازمان حفاظت محیط زیست تلاش می کند تا با دریافت برگه اسقاط برای موتورسیکلت های رسوبی یعنی موتورهایی که مدت زیادی در پارکینگ ها مانده اند و صاحبانشان سراغی از آنها نگرفته اند ، راهی برای کاهش آلودگی هوا پیدا کند که به نظر می رسد این خواسته آب در هاون کوبیدن است.

مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: قانون هوای پاک می‌گوید از هر ۱۰ موتورسیکلتی که تولید می شود باید یکی برقی باشد و در ازای هر سه موتورسیکلت تولیدی باید یک موتور اسقاط شود همچنین تاکید شده که اگر این اتفاق نیفتد شماره گذاری نباید انجام شود اما الان می بینم نه تنها این قانون اجرا نمی شود بلکه شماره گذاری هم می شود و انگار نه انگار که قانون هوای پاک داریم.

وی به اجرای طرح ترخیص موتورسیکلت‌های رسوبی از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی اشاره کرد و افزود: در همه جای کشور دارند آن تعداد موتورسیکلت‌هایی که داخل پارکینگ ها است را به این شکل خارج می کنند و بسته ای هم که برای اجرای این کار پیشنهاد کرده اند تشویقی است مثلا اینکه بیمه شخص ثالث نمی خواهد یا دیگر نیازی به پرداخت جریمه‌ها نیست تا افراد بیایند و موتورها را تحویل بگیرند؛ این یک قسمت مساله است، مساله بعدی موتورسیکلت هایی است که کسی دنبالشان نمی‌آید بنابراین آنها باید حتماً اسقاط شوند یعنی اگر اسقاط نشود آنها را به مزایده می‌گذارند و می‌فروشند و دوباره وارد چرخه مصرف می شوند بنابراین این بخش مشکل‌ساز خواهد بود.

تجریشی اظهار داشت: سازمان محیط زیست همواره دنبال این بود که این موتورسیکلت های رسوبی اسقاط شوند اما الان به نظر می رسد دنبال این هستند که با این روش به مردم کمک کنند؛ البته این روش به آلودگی دامن می زند.

وی گفت: چند بار درخواست دادیم که برای این موتورسیکلت های رسوبی برگه اسقاط گرفته شود تا به کاهش آلودگی هوا کمک کند اما کار به جایی نرسید چون سازمان محیط زیست یک دستگاه اجرایی نیست بنابراین درخواست هایی که می کنیم انگار فقط یک پیشنهاد است و مسوول آن می تواند این پیشنهاد را قبول کند یا قبول نکند که تمام اینها موجب بیشتر شدن آلودگی هوا می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار