اختلالات عصبی پرخوری و کم‌خوری نتیجه استرس کرونا

تهران (پانا) - استرس شیوع کرونا، بهداشت روان خانواده‌ها را در معرض خطر قرار داده به‌گونه ای که به گفته روانشناسان، اختلالات عصبی همچون پرخوری و کم خوری رو به افزایش است.

کد مطلب: ۱۱۴۷۷۰۹
لینک کوتاه کپی شد
اختلالات عصبی پرخوری و کم‌خوری نتیجه استرس کرونا

به‌گزارش ایرنا، اختلال خوردن یکی از شایع‌ترین اختلالات روان تنی به شمار می‌رود که باعث ایجاد مشکلات فراوان در سلامت جسمی و عملکرد بهداشت روان افراد می‌شود، اختلالی که اگر جدی گرفته نشود، صدمات جسمی و روانی بسیاری در پی خواهد داشت.

ویروس کرونا در کنار تمام صدمات جسمی که به نیروی انسانی جوامع وارد کرد، منجر به صدمات روحی و روانی در اقشار مختلف جامعه شد، اختلال عصبی بی اشتهایی و پر اشتهایی یکی از صدمات عصبی است که به اقشار مختلف وارد شده است، خانه نشینی و استرس نیز مزید بر علت شده است.

برخی از افراد در مواقعی که دچار استرس می شوند، ناخودآگاه پر اشتها شده و تمایل زیادی به خوردن غذا پیدا می کنند در مقابل آن ها افرادی نیز هستند که هیچ میلی به غذا نداشته و دچار کم وزنی می شوند.

اختلالات عصبی خوردن را می‌توان به سه دسته کلی بی اشتهایی عصبی، پراشتهایی عصبی و اختلال خوردن تقسیم کرد. بسیاری از روانشناسان بر این باورند که این اختلال سیستم ایمنی افراد را ضعیف کرده و مقاومت آن ها در برابر ویروس کرونا کاهش می دهد براین اساس لازم است افراد ضمن رعایت دستورالعمل های بهداشتی سعی کنند سیستم ایمنی بدن خود را با خوردن غذاهای مقوی افزایش دهند چرا که به گفته متخصصان عفونی، ضعیف بودن سیستم ایمنی و استرس خوراک ویروس کرونا است و این ویروس از این دو عامل تغذیه می کند.

راه درمان پراشتهایی و کم اشتهایی در روزهای کرونایی

مهدی قاسمی روان درمانگر تحلیلی گفت: فرد یا افرادی که به دلیل استرس ناشی از ابتلای به بیماری کرونا دچار پراشتهایی عصبی شوند در چنین شرایطی به سراغ خوراکی‌های پرکالری می‌روند که این کار باعث افزایش وزن آن ها خواهد شد. کنترل استرس برای فرد عصبی بویژه در شرایط کرونایی بسیار تاکید شده براین اساس این دسته از افراد باید در مواقع استرس، سبزیجات را جایگزین مواد غذایی پرکالری کنند.

مهدی قاسمی با تاکید بر اینکه باید توجه داشت در شرایط کرونایی در مصرف هیچ ماده غذایی نباید زیاده‌روی کرد و بالعکس در چنین شرایطی باید بیشتر به انجام فعالیت‌های بدنی روی آورد، افزود: فرد یا افرادی که دچار اختلالات پر اشتهایی و یا بی اشتهایی عصبی هستند برای صرف صبحانه، ناهار و شام باید زمان معینی را اختصاص دهند و از خوردن انواع میان وعدها بپرهیزند.

وی گفت: در شرایط کرونایی تقویت سیستم ایمنی بدن لازم و ضروری است و برای این منظور رعایت یک رژیم غذایی سالم از اهمیت ویژه ای برخوردار خواهد بود. چنانچه فردی به یکی از شیوه‌های اختلالات پر اشتهایی، بی اشتهایی یا اختلال خوردن مبتلا است و می‌خواهد با ویروس کووید ۱۹ مقابله کند، برای فعال کردن سیستم ایمنی بدن باید غذاهایی که سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی به خصوص میوه‌ها و سبزیجات، است را در برنامه غذایی خود بگنجاند.

قاسمی افزود: فردی که به استرس کرونا مبتلا شده و دارای اختلالات پرخوری یا کم اشتهایی است انجام دورکاری در خانه را در جایی که معمولاً دسترسی به غذا یا تنقلات وجود ندارد یا سخت است، انجام دهد. صرف وعده غذایی خود را در هنگام تماشای آخرین گزارش‌های خبری و در حالت ایستاده نخورد.

این رواندرمانگر گفت: با توجه به اینکه دوره کرونا، دوره استرس زایی است، فرد مبتلا به اختلالات خوردن با نشستن درجا در طولانی مدت، وضعیت را بدتر نکند، چراکه به لحاظ عصبی فکر می‌کند بعد از خوردن غذا استرس و اضطراب آن کاهش خواهد یافت در صورتی که در این مرحله و بعد از خوردن غذا، احساس آن بدتر و در واقع فرد بیمار وارد یک چرخه کاملاً معیوب خواهد شد.

قاسمی افزود: فرد دارای اختلال روانی خوردن، در شرایط کرونایی برای مبارزه با این ویروس باید برای خود هدف مشخصی را تعیین کند، فرد مبتلا مدام با خود تکرار کند، می‌خواهم سالم باشم و بتوانم بر کرونا پیروز شوم. این دسته افراد در چنین شرایطی باید حتی الامکان ورزش آنلاین انجام دهند یا پیاده‌روی کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار