بیانیه شورای هماهنگی جبهه اصلاحات درباره سخنان اخیر اردوغان

اردوغان با اندیشه‌ورزی بیشتر سخن بگوید

تهران (پانا) - شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در واکنش به سخنان اخیر اردوغان بیانیه‌ای صادر کرد.

کد مطلب: ۱۱۴۷۶۸۴
لینک کوتاه کپی شد
اردوغان با اندیشه‌ورزی بیشتر سخن بگوید

متن این بیانیه به شرح زیر است:

«بسمه تعالی»

در مراسم رژه مشترک نظامیان آذربایجان و ترکیه به مناسبت پیروزی در جنگ قره باغ، سخنانی از رئیس جمهور ترکیه شنیده شد که یا ناشی از غرور پیروزی بر ارمنستان بود و یا بیانگر نیات درونی و نهفته ایشان است. ولی از آنجائیکه نادیده و ناشنیده گرفتن بیانات رسمی سیاستمداران احتمال پیامدهای منفی را به دنبال خواهد داشت، لذا توجه به ان اظهارات و اعلام تذکرات نسبت بدان ضروری است.

آقای اردوغان بعنوان رئیس جمهور ترکیه حتما اذعان دارند که باورها مذهبی و مرزهای قانونی و رسمی مشترک، احترام به حقوق متقابل را که تامین کننده منافع مشترک دو کشور خواهد بود، به امری الزامی تبدیل می‌کند. هم چنان که روابط خوب سیاسی بین ایران و ترکیه در سال‌های گذشته موجب پدیدآمدن روابط خوب اقتصادی و منافع حاصل از آن برای دو کشور شده است.

علاوه بر آن، جغرافیای سیاسی مشترک دو کشور نیز دشمنان مشترکی را برای هر دو ملت پدید آورده است که همواره به دنبال ایجاد رخنه و اختلال در روابط ایران و ترکیه بوده و هستند، که نتیجه آن موجب زیانهای سیاسی، امنیتی و اقتصادی برای هر دو طرف خواهد بود. بویژه آنکه این امر از طریق تلاش برای فعال نمودن شکاف‌های قومی باشد.

هرچند تاریخ دو قرن اخیر ایران نشان داده است که ملت ایران علیرغم وجود اقوام متعدد در بطن آن، ملتی یکپارچه با سابقه دیرینه و پایا است، اما فعال شدن شکاف بین قومیت‌ها به علت ترکیب قومیتی اکثر کشورهای منطقه، دامن همه آنان و بیش از همه کشور و دولت ترکیه را خواهد گرفت.

بنابراین عقلانیت و تدبیر سیاسی حکم می‌کند که همه کشور ها در ساختن دولت - ملت کوشاتر باشند تا از بروز ناامنی توسط بیگانگان از طریق برانگیختن تعارضات قومی- که تاریخ نشان داده است جز خسران و زیان برای اقوام ثمر دیگری نداشته است بپرهیزند.

ملت ایران طی یک قرن اخیر، علیرغم دو انقلاب سیاسی منتج به سرنگونی نظامهای سیاسی و نیز اشغال نظامی توسط دولت‌های بیگانه به هنگام جنگ جهانی دوم و تحریکات و اقدامات آنان برای تجزیه برخی از مناطق، وحدت و یکپارچگی خود را از طریق مشارکت همه اقوام در ساختار قدرت سیاسی حفظ نموده است. در این میان هموطنان آذربایجانی ما در کشور ایران یک اقلیت قومی به حساب نمی‌آیند بلکه همواره به عنوان مدافعان ملک و ملت به شمار آمده و معمولا در هرم قدرت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور حضوری موثر و مطلوب داشته‌اند.

بنابراین به دولتمردان کشورهای همسایه بویژه رئیس‌جمهور محترم ترکیه گوشزد می‌کنیم که با اندیشه‌ورزی و مصلحت‌اندیشی بیشتر سخن گفته و سنجیده رفتار کنند. همچنین به همه اقوام ایرانی و ملت عزیز ایران توصیه میکنیم که در فضای سیاسی پرتنش و آسیب‌زای منطقه برای حفظ امنیت و آرامش حاکم بر کشور و تداوم زیست مسالمت آمیز و باعطوفت بین همه اقشار جامعه، بیش از گذشته از وحدت، یکپارچگی و عزت ایرانی و ملی خود حراست نمایند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار