رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران:

ادعاهای شبه‌ علمی در مورد کرونا به جامعه آسیب می‌زند

ساری (پانا) - رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه گزار‌های شبه‌علم با جملاتی مانند «در یک بررسی مشخص شد» آغاز می‌شود و با این شیوه به مردم القا می‌شود که گفته‌هایشان معتبر است در صورتی که واقعیت ندارد، تأکید کرد که جامعه از ادعاهایی از این دست آسیب می‌بیند.

کد مطلب: ۱۱۴۷۱۸۱
لینک کوتاه کپی شد
ادعاهای شبه‌ علمی در مورد کرونا به جامعه آسیب می‌زند

سید عباس موسوی در نشست خبری دستاوردهای علمی، تحقیقاتی و فناوری سلامت در دانشگاه علوم پزشکی مازندران، با صحه گذاشتن بر این واقعیت که تسهیل در ارتباطات و اطلاعات در مقابله با کرونا به کمک جامعه آمده است، به مشکلاتی که پیش آمده نیز اشاره کرد و گفت: «بسیاری از افراد بدون آن که اصول پژوهش را بدانند و یا اینکه چگونه یک موضوع به یک اصل علمی تبدیل می‌شود، مباحثی را منتشر می‌کنند که در واقع گزاره‌‌های شبه‌علم هستند و آن‌قدر زیاد شده است که اجازه شنیده شدن صداهای علمی را نمی‌دهند.»

او بر نقش رسانه برای شناساندن جایگاه پژوهش‌های معتبر تأکید کرد و ادامه داد: «این گزار‌های شبه‌علم با جملاتی مانند «در یک بررسی مشخص شد» آغاز می‌شود و با این شیوه به مردم القا می‌شود که گفته‌هایشان معتبر است در صورتی که واقعیت ندارد. یا بعضا دیده می‌شود که تجربه فردی که در یک مرکز درمانی کار می‌کند به عنوان یک گزاره علمی برخورد می‌شود. جامعه از ادعاهای این دست افراد آسیب می‌بیند.»

موسوی با بیان اینکه پالایش ادعا و سپس رد آن عیب نیست بلکه خود علم است، توضیح داد: «علم تجربی با استدلال کار نمی‌کند بلکه با تجربه کار می‌کند و ممکن است تجربه آن استدلال را رد کند. مانند موضوع ضدعفونی کردن سطوح که در روزهای آغازین شیوع کرونا به دلیل ناشناخته بودن آن، از مردم خواسته می‌شد که سطوح را ضدعفونی کنند و به نقش تنفس چندان اهمیت داده نمی‌شد. اما با گذشت زمان و کسب تجربه و مطالعات علمی مشخص کرد که راه تنفس تأثیر بیشتری دارد.»

او دلیل آن را چنین گفت: «وقتی درصد زیادی از مردم از ماسک استفاده می‌کنند در واقع کمتر سطوح را آلوده می‌کنند و میزان آلودگی در مجموع کمتر می‌شود. به همین دلیل است که از مغازه‌دار می‌خواهیم حتی اگر مشتری ندارد هم از ماسک استفاده کند تا در صورت مبتلا بودن کمتر سطوح را آلوده کند و در نتیجه کمتر بیماری را از این طریق منتقل کند.»

تولید شربت استاپ رسیویر دچار حواشی شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در پاسخ به پرسشی پیرامون تولید شربت استاپ سیویر گفت: «پژوهش پیرامون هر موضوعی باید تمام اصول مرتبط با خود را رعایت کند. در مورد این شربت ابتدا کار بر همین منوال پیش رفت اما از جایی به بعد کار علمی تبدیل به یک کار تبلیغی و تجاری شد و حواشی به آن ضربه زد.»

موسوی تأکید کرد که موضوع تعارض منافع در مورد طرح‌های منجر به تولید بسیار اهمیت دارد: «تولیدکننده ترجیح می‌دهد بگوید که دارویش مؤثر است اما برای مصرف کننده ممکن است اینطور نباشد. تعارض منافع پاشنه آشیل طرح‌های منجر به تولید است. در نهایت محققان و دستگاه‌های بی‌طرف هستند که باید محصول را قضاوت کنند. طرح شربت استاپ سیویر نیز یکی از صدها پژوهش دانشگاه ما بود که باید این مراحل را طی می‌کرد.»

محدودیت‌ها به مازندران کمک کرد که افزایش شیب ابتلا در آن ملایم باشد

موسوی در پاسخ به سوالی پیرامون علت قرمز و نارنجی اعلام کردن مازندران با وجود اینکه برخلاف بسیاری از استان‌ها وارد پیک دوم نشده است، گفت: «نمودار هفتگی بستری و فوت ناشی از بیماری حاد تنفسی مازندران نشان می‌دهد که فاصله زمانی میان کاهش پیک اول تا آغاز پیک دوم 11 هفته بوده و فاصله زمانی میان کاهش پیک دوم تاکنون 17 هفته است. محدودیت‌های در نظر گرفته شده برای شهرهای قرمز و نارنجی مانند محدودیت تردد و فعالیت این امکان را به مازندران داده تا شیب ابتلا اگر هم صعودی است به صورت ملایم باشد و مازندران وارد پیک سوم نشود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار