معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی مدارس کشور:

نهمین دوره همایش مدرسه ایرانی معماری ایرانی با اولویت مدارس سبز برگزار می‌شود

تهران (پانا) - دبیر «همایش مدرسه ایرانی معماری ایرانی» خبر داد نهمین دوره همایش و نمایشگاه ملی و دومین همایش بین المللی مدرسه ایرانی معماری ایرانی با رویکرد هویت بخشی و اولویت مدیریت سبز در فضاهای آموزشی، تربیتی و ورزشی، در اسفند ماه سال جاری برگزار می‌شود.

کد مطلب: ۱۱۴۷۱۵۱
لینک کوتاه کپی شد
نهمین دوره همایش مدرسه ایرانی معماری ایرانی با اولویت مدارس سبز برگزار می‌شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، داریوش ورناصری معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی مدارس کشور و دبیر نهمین همایش و نمایشگاه ملی و دومین دوره همایش بین المللی "مدرسه ایرانی معماری ایرانی" توضیحاتی را در خصوص شیوه و کیفیت برگزاری این همایش ارائه کرد.

داریوش ورناصری با بیان اینکه این رویداد از نهم لغایت پانزدهم اسفند ماه سال جاری در دانشگاه الزهرا(س) برگزار می شود گفت: شیوه برگزاری این همایش به فراخور شرایط کشور و تصمیمات ستاد مقابله با کرونا به صورت حضوری یا مجازی خواهد بود.

معاون فنی ونظارت سازمان نوسازی مدارس کشور به اهمیت معماری فضاهای آموزشی در بهبود فرایند یاددهی و یادگیری پرداخت و گفت: فضاهای آموزشی به‌مثابه "‌ظرف تعلیم ‌و تربیت"، بر چگونگی فرایند آموزش، اثر مستقیم و غیرمستقیم دارند و معماری مدارس متأثر از شرایط فرهنگی و اجتماعی و تحولات محیطی بوده و از فلسفه تعلیم و تربیت تأثیر می‌پذیرند و از آنجا که ساختمان مدارس، بیشترین فراوانی ساخت و ساز در گروه ساختمان های عمومی را دارد، توجه به کیفیت ساخت اینگونه بناها، از حیث تأثیرگذاری بر سیما و منظرشهری نیز بسیار حائز اهمیت است.

ورناصری اضافه کرد: به همین منظور سازمان نوسازی مدارس کشور افزون بر توجه به طراحی، ساخت، بازسازی، مقاوم سازی و مرمت بسیاری از مدارس برای پاسخگویی به نیازهای کمی؛ توجه ویژه به موضوع کیفیت طراحی مدارس در راستای احیای فرهنگ معماری اسلامی- ایرانی و هویت بخشی به فضاها دارد.

دبیر"همایش مدرسه ایرانی معماری ایرانی" به پیشینه برگزاری این همایش از سال 85 اشاره کرد و گفت: برای تحقق این هدف در راستای کیفیت بخشی و هویت بخشی به معماری فضاها، از اردیبهشت ماه سال 1385 با تشکیل ستاد هویت بخشی، حرکتی نو تحت عنوان" هویت بخشی به فضاهای آموزشی" در عرصه معماری کشور آغاز شده است.

ورناصری ادامه داد: مسابقه‌ها و نمایشگاه‌های معماری در زمینه‌ طراحی مدارس با هویت اسلامی-ایرانی و برگزاری نشست‌ها و همایش‌هایی تحت عنوان "مدرسه ایرانی معماری ایرانی" با همکاری دانشگاه ها و جمعی از صاحب‌نظران عرصه معماری کشور و شرکت طراحان ومهندسان ادارات کل نوسازی مدارس کشور، مشاوران توانمند داخل و خارج کشور، اساتید و دانشجویان، پیشکسوتان عرصه معماری در طی شش سال از سال 1385 لغایت 1390 بطور متوالی برگزار شد.

وی اضافه کرد: پس از آن، در یک وقفه پنج ساله، باتوجه به تدوین سند "برنامه زیرنظام تأمین فضا، تجهیزات و فناوری" در سال 1395، در راستای دست‌یابی به اهداف سند تحول بنیادین و اجرائی شدن برنامه عملیاتی مرتبط با آن، برگزاری مجدد همایش های از سر گرفته شد که منجر به برگزاری همایش ها و مسابقات دوسالانه معماری در زمینه طراحی، مقاله و عکاسی با رویکرد هویت بخشی به معماری مدارس و با نگاه ویژه به طراحی مدارس سبز، با عنوان "همایش و نمایشگاه "مدرسه ایرانی معماری ایرانی با الگوی اسلامی در تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش" در سال های 1395 و 1397 شد.

معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی مدارس کشور با بیان اینکه برنامه های ما بر محور سند تحول بنیادین تنظیم شده است گفت: سند زیرنظام تأمین فضا، تجهیزات و فناوری، نقشه راه و چشم انداز صحیحی پیش روی ما قرار داد تا با مولفه ها، الزامات و اصول معماری و همچنین الگوهای اسلامی ایرانی، طرح هایی باهویت در این همایش های هشت گانه ارائه شود . طرح هایی که معماری مدارس را از حالت خشک و پادگانی به فضاهای متنوع و بانشاط تبدیل کند.

داریوش ورناصری گفت: از دستاوردهای برگزاری این همایش‌ها و مسابقات و جمع‌آوری طرح ها، چاپ هشت جلد کتاب با همین عنوان است که امروزه خیل عظیمی از اساتید، دانشجویان و علاقمندان به فضاهای آموزشی، آن را به عنوان یک مرجع مفید در مراکز علمی مورد استفاده قرار می‌دهند. همچنین جمع آوری طرح های با هویت منتج از این مسابقات و در پی آن اجرای ده ها طرح عملیاتی با معماری مناسب و باهویت الگوی مناسبی را برای مدرسه سازان و جامعه مهندسی کشور ارائه کرده است.

وی خاطرنشان کرد: نهمین همایش و نمایشگاه ملی "مدرسه ایرانی معماری ایرانی" در تراز سند برنامه زیرنظام تأمین فضا، تجهیزات و فناوری، با محورهای مدارس ابتدایی و متوسطه، مدیریت‌سبز در فضاهای آموزشی، تربیتی و ورزشی؛ مجتمع های آموزشی، مدارس روستایی و عشایری، جزء فضاها و ایده‌های نو، فضاهای آموزشی، تربیتی و ورزشی دولتی و غیردولتی ساخته‎شده، نمونه‎های موفق مدارس مقاوم‎سازی شده با رویکرد حفظ معماری مدارس، پایان‌نامه‎های دانشجویی در زمینه طراحی مدارس سبز، در تاریخ 12 و 13 اسفند ماه سال جاری برگزار می شود.

دبیر همایش مدرسه ایرانی معماری ایرانی در پایان از معماران مجرب کشور، استادان، دانشجویان و دانش‎آموزان علاقه‌مند دعوت کرد تا با هدف دست‌یابی به مدارس با هویت، مزین به ارزش‎ها و اصالت‎های جامعه اسلامی، عکس ‎ها و طراحی‎‌های خود را به منظور ارائه در همایش و نمایشگاه و شرکت در مسابقه به دبیرخانه همایش ارسال کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار