در نشست هیات دولت؛

روحانی: خواست ایران صلح و ثبات و تعامل سازنده با جهان است

مردم ایران به اعتدال رای دادند/درعین حال که امروز قدرتمندتر و توانمندتر از هر زمانی هستیم اما اگر ۱+۵ به کل تعهداتش برگردد، ما هم در همان ساعت به کل تعهداتمان برمی‌گردیم/ راه برای دولت بعدی آمریکا باز است

تهران (پانا) - رئیس‌جمهوری با بیان اینکه شرایط امروز در سال 2020 و اوایل سال 2021 با زمانی که مذاکره می‌کردیم در سال 2015، فرق کرده است، تاکید کرد ایران امروز در همه زمینه‌ها قدرتمندتر و توانمندتر از هر زمانی است، اما در عین حال هر زمان 1+5 به تعهدات خود برگردند، ایران هم همان ساعت به تعهدات خود بازخواهد گشت.

کد مطلب: ۱۱۴۷۱۱۵
لینک کوتاه کپی شد
روحانی: خواست ایران صلح و ثبات و تعامل سازنده با جهان است

حسن روحانی در نشست امروز هیات دولت با گرامیداشت روز پرستار، گفت: امسال باید احترام ویژه‌ای را به قشری که برای سلامت مردم جان خود را در کف گذاشتند و در کنار پزشکان، متخصصان، افتخار بزرگی را در یک مقطع حساس تاریخی برای بهداشت و سلامت کشور به وجود آوردند قائل شویم. ما همه از تلاش پرستاران و پزشکان و کلیه کادر درمان از پایان بهمن پارسال تا امروز که بیش از ۱۰ ماه از زحمات شبانه‌روزی و ایثار این عزیزان گذشته است، تلاش آنها را پاس می‌داریم. مردم ما پاسخ بسیار روشن و صریحی در عمل دادند به کادر درمان. غیر از اینکه با زبان هم همیشه تجلیل کردند و قدردان بودند. مردم ما در هفته‌های گذشته با تلاش و کوشش و با اجرای دقیق پروتکل‌ها توانستند همه منحنی‌های موج سوم را به تواضع و کرنش وادار کنند و ما شنبه شاهد بودیم که همه منحنی‌ها در همه استان‌ها همه سر فرود آورده بودند و مسیر کاهشی را آغاز کردند به طوری که از ۱۶۰ شهرستان قرمز فقط ۱۲ شهرستان باقی مانده بود.

روحانی با بیان اینکه این کار بزرگی بود که مردم ما در کنار کادر درمان در موج سوم انجام دادند ابراز امیدواری کرد مردم همکاری کنند و در دوران فصل زمستان شاهد موج تازه‌ای نباشیم.

دنبال خریداری واکسن کرونا هستیم

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه همه تلاش ما برای تامین واکسن داخلی و خارجی در حال انجام است، گفت: هنوز واکسنی مورد تایید بهداشت جهانی قرار نگرفته است و واکسن‌های نیمه کاره است، ما دنبال خریداری واکسن هستیم تا مردم به موقع بتوانند در ماه‌های آینده یا اگر طولانی شد در ماه‌های اول سال جدید شاهد شرایط بهتری برای کشور باشند.

روحانی با اشاره به مناسبت‌های تقویمی و با یادآوری ۲۷ آذر، روز وحدت حوزه و دانشگاه گفت: نزدیکی و همکاری این دو نهاد برای ما بسیار مهم است. همکاری و نزدیکی حوزه و دانشگاه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بیشتر شده است که ارزشمند است. از طرف دیگر ۲۷ آذرماه روز جهانی عاری از خشونت و افراطی‌گری است که از افتخارات مهم جمهوری اسلامی است که کمتر یاد می‌شود. ما دو روز در تقویم داریم که بسیار حایز اهمیت است که یکی ۲۳ تیر به نام روز تعامل و گفت‌و‌گو با جهان است و یک روز هم روز عاری از خشونت و افراطی‌گری که ۲۷ آذر است. این جزو نکات مهم در تاریخ دیپلماسی ما است که در سال ۹۲ در سخنرانی‌ در مجمع عمومی سازمان ملل‌ آن سال را به عنوان سال "جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری" پیشنهاد کردم و این پیشنهاد رییس‌جمهور ایران در مجمع عمومی سازمان ملل به اتفاق آرا تصویب شد که یکی از نکات درخشان فعالیت‌های سیاسی ایران است.

مردم ایران با هرگونه افراط و خشونت مخالف هستند

رئیس‌جمهوری تاکید کرد: البته ایران تنها با شعار مخالف افراط‌گری و خشونت نیست، در عمل هم همه توان و تلاش خود را برای جلوگیری از افراطی‌گری و خشونت و تروریسم در منطقه به کار برده است و اساسا مردم ایران هم در سال ۹۲ و هم سال ۹۶ به اعتدال رای دادند و این رای قاطع مردم ایران همان است که مسیر اعتدال و اخلاق و رحمانیت را انتخاب کردند و با هرگونه افراط و خشونت مخالف هستند.

حرکت اقتصادی کشور افتخارآمیز است

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه امروز در شرایط جنگ اقتصادی و کرونا خود ما در دولت باور نمی‌کردیم که بتوانیم در این شرایط در سال ۹۹ به رشد مثبت اقتصادی برسیم، اظهار کرد: همه پیش‌بینی‌ها در ابتدای سال این بود که امسال رشد ما حتما منفی است. بعضی از سازمان‌های جهانی برای ایران رشد منفی ۵ درصد را پیش‌بینی کرده بودند. خود ما هم در محاسبات اولیه سال می‌گفتیم اگر به همین روند پیش برویم رشد ما مثبت نخواهد بود لذا در ۳ ماهه اول سال رشد ما منفی بود اما در سه ماهه دوم کشاورزان، صنعتگران و همه کسانی که در خدمات فعالیت می‌کنند و مردم و مدیران ما کار بزرگی انجام دادند بسیار افتخارآفرین بود آماری که بانک مرکزی اعلام کرد ما در سه ماهه دوم هم با نفت و هم بدون نفت، رشد ما مثبت بود. یعنی آمار ۶ ماهه اول امسال ما هم با نفت و هم بی‌نفت مثبت است و این بسیار ارزشمند است. رشد ما در ۳ ماهه دوم با نفت ۵.۱ مثبت بوده و در سه ماهه دوم بدون نفت ۳.۲ مثبت بوده و در کل ۶ ماهه اگر محاسبه کنیم رشد ما با نفت ۱.۳ و بدون نفت ۱.۴ بوده است. رشد بخش کشاوری ۴.۱ مثبت بوده است. صنایع و معادن ما در رشد قابل ملاحظه است و این روزها در ۱۹ بخش تولیدی صنعتی ما رشد حدود ۲۱ درصد در ۸ ماهه امسال نسبت به سال گذشته داریم. در فولاد رشد ۸ درصدی و مس ۷ درصدی داریم و در آلومنییوم که رشد ما ۵۲ درصدی است. در این دولت در بخش کشاورزی کار بزرگی صورت گرفته است و خرید گندم ما در دولت نسبت به دولت قبل بیش از صد در صد است و این نشان دهنده این است که رشد تولید چقدر بالا رفته است. در برخی از محصولات مواد غذایی رشد تولید ما بسیار ارزشمند بوده است، در سال ۹۲ برنجی که در کشور تولید می‌شد ۱.۵ میلیون تن بوده و امسال این رقم ۲.۶ میلیون تن رسیده است. بنابر این رشد بزرگی را ما امروز در بخش صنعت، کشاورزی شاهد هستیم حتی در نفت که همه فشارها این بود که نفت ما را به زمین بزنند، نفت ما حرکتی کرد و در ۶ ماهه اول امسال رشد نفت مثبت و ۰/۸است. فقط به بخش خدمات صدمات زیادی وارد شد که امیدواریم این صدمات جبران شود.

رئیس‌جمهوری تاکید کرد: این حرکت اقتصادی افتخار‌آمیز است. مردم ما در مقابل دشمنان ایستادگی کردند و شعار جهش تولید را محقق ساختند. ما می‌بینیم هر هفته در پنجشنبه‌ها که البته ما روزهای دیگر هم افتتاح داریم، نشان داده می‌شود همه بخش‌های دولتی و غیردولتی و همچنین بخش خصوصی ما با همه توان به‌دنبال جهش تولید در کشور هستند و تلاش می‌کنند که ارزشمند است.

روحانی به روز حمل و نقل هم اشاره کرد و گفت: امسال در شرایط کرونا حتی در ماه‌های اولیه و حتی در اسفند و فروردین که شرایط ما بسیار سخت بود، کامیون‌داران، بخش حمل و نقل، ریل و همه آمدند و برای کشور تلاش کردند و شب و روز در سرما و گرما نگذاشتند باری بر زمین بماند و ما در برابر آنها تواضع می‌کنیم.

رئیس‌جمهوری در ادامه نشست هیات دولت گفت: می‌خواهم مطلبی را هم توضیح دهم. این روزها برخی از رسانه‌های داخلی هم متاسفانه تحت تاثیر رسانه‌های ماهواره‌ای ضد ایران درباره برجام می‌گویند شرایط، شرایط سال ۹۴ نیست که مذاکره می‌کردیم و تفسیرهای عجیب و غریب می‌کنند و می‌گویند ایران در این چند سال تحت فشار بوده است. این حرف که شرایط امروز ما در سال ۲۰۲۰ یا اوایل ۲۰۲۱ با سال ۲۰۱۵ متفاوت است را قبول دارم. اما آن روز که درباره برجام مذاکره می‌کردیم، ۶ شمشیر به نام قطعنامه بالای سر ما بود اما این شمشیر امروز وجود ندارد و شکسته است. آن روز شمشیر دومی به نام pmd بالای سر ما بود که امروز آن شمشیر شکسته شده است. آن روز که مذاکره می‌کردیم در افکارعمومی دنیا به غلط شایع کرده بودند ایران به تعهداتش عمل نمی‌کند، ما در برجام ثابت کردیم ایران متعهدترین کشور دنیا بوده و از همه بهتر هستیم. ما سخت مذاکره می‌کنیم وسواس داریم ولی وقتی امضا کردیم، به عهد و امضای خود وفا خواهیم کرد. در مذاکرات ایران و ۱+۵، هفت کشور بودیم. ایران را با شش کشور دیگر مقایسه کنید. حتی ۱+۴ هم نتوانسته یا نخواستند به تعهداتشان عمل کنند. پس آنکس که درست عمل کرد، ایران بود. در روزی که حرف می‌زدیم ۱+۵ روبه‌روی ما بود ولی امروز آمریکا منزوی است. امروز همه دنیا به جز یکی، دو کشور کوچک مزدور وابسته، همه آمریکا را محکوم کرده و به آمریکا می‌گویند و توصیه می‌کنند که برجام بازگردد.

روحانی با اشاره به شرایط داخلی نیز گفت: شرایط داخلی هم نسبت به گذشته متفاوت است. آن روز که مذاکره می‌کردیم، بنزین وارد می‌کردیم اما امروز بنزین صادر می‌کنیم. آن روز که مذاکره می‌کردیم، گازوئیل وارد می‌کردیم اما امروز گازوئیل را صادر می‌کنیم. آن روز مجبور بودیم که در زمستان گاز وارد کنیم اما اکنون گاز را حتی در زمستان صادر می‌کنیم. آن روز در بسیاری از محصولات از جمله گندم مجبور بودیم واردکننده باشیم اما امروز در بسیاری از محصولات در خودکفایی یا در مرز خودکفایی قرار گرفته‌ایم. امروز نه در ریل، نه در فرودگاه و نه در بنادر شرایط متفاوت از دیروز است، قدرت ما با آن روز قابل مقایسه نیست. امروز قدرت دفاعی و پدافندی با سال ۲۰۱۵ قابل مقایسه نیست. مدرن‌ترین سیستم پدافندی را داریم. بهترین ناوچه‌ها را داریم. بهترین سیستم موشکی را داریم. در هسته‌ای هم قدرت ما فرق کرده است. آن روز یکی، دو نوع سانتریفیوژ داشتیم یعنی IR۱ و IR۲ اما امروز IR۸ و IR۶ را داریم. امروز توانمندتر و قدرتمندتر از همیشه هستیم. آن روز وقتی آمریکا در سازمان ملل حرف می‌زد، اتفاق آرا پشت سرش بود اما امروز منزوی بود و هر کجا رفت، تنها بود و ناچار شد با یک جزیره کوچک متحد شود. در این سه سال نشان دادیم هیچ فشاری مردم ما را نمی‌شکند، هیچ قدرتی نمی‌تواند ما را از مسیرمان جدا کند. در عین حال که قدرتمندترینیم و دنیا فهمیده ایران روی پا خود ایستاده و هیچ فشاری آن را نمی‌شکند اما در عین حال اگر ۱+۵ به کل تعهداتش برگردد، ما هم در همان ساعت به کل تعهداتمان برمی‌گردیم.

رئیس‌جمهوری تاکید کرد: مردم ایران بدانند اگر فشاری هست از جانب استکباری است که به هیچ چیز پایبند نبود. یاغی‌ترین و قانون‌شکن‌ترین فرد رئیس‌جمهور آمریکا است. برخی‌ها می‌گویند از آمدن بایدن ذوق‌زده هستید. از آمدن بایدن ذوق‌زده نیستم اما از رفتن ترامپ خوشحال هستیم. کسی که تروریست و آدم‌کش بود و حتی برای خرید واکسن هم رحم نمی‌کند و عاری از اصول اخلاقی و انسانی است. خوشحالیم این جبار که به هیچ متعهد نبود، سرنگون شده است. راه برای دولت بعدی آمریکا باز است؛ اگر دولت آمریکا مسیر درست خواست، آماده است و اگر مسیر اشتباه خواست؛ آماده است. امیدواریم رای مردم آمریکا برای حکومت جدید آمریکا روشن باشد که این رای به قانون‌گرایی است نه قانون‌شکنی. رای مردم آمریکا، رای به تعهد به پیمان است و نه پیمان‌شکنی. امیدواریم خواست مردم آمریکا محقق شود. خواست ما امنیت، ثبات و صلح در سراسر جهان و تعامل سازنده با همه کشورهایی است که می‌خواهند مسیر تعامل را برگزیده و انتخاب کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار