مزایا و مشکلات بستر آموزشی شاد در بحران کرونا؛

عدم ارتباط عاطفی و اجتماعی در دوران کرونا و احتمال بروز مشکلات روحی پساکرونایی در دانش آموزان

آموزش های غیرحضوری، کاهش کیفیت آموزش را به همراه دارد

تبریز(پانا) - آموزش های غیرحضوری و عدم ارتباط عاطفی و اجتماعی در دوران کرونا موجب کاهش کیفیت آموزش و احتمال بروز مشکلات روحی پساکرونایی در دانش آموزان را ایجاد می کند.

کد مطلب: ۱۱۴۷۱۱۳
لینک کوتاه کپی شد
عدم ارتباط عاطفی و اجتماعی در دوران کرونا و احتمال بروز مشکلات روحی پساکرونایی در دانش آموزان

در دنیای امروز که اطلاعات روز به روز نو شده و استفاده از اینترنت و شبکه های مجازی افزایش پیدا کرده است، همه افراد در حال یادگیری و انجام کارهای روزمره خود با گوشی همراه هستند، اما در شرایطی همچون بحران کرونا آموزش به شکل آموزش غیر حضوری مشکلاتی را برای فرد یادگیرنده به وجود می آورد که با وجود پلیکیشن هایی با امکانات مناسب، اختلال در آنها موجب تضعیف یادگیری و روحیه دانش آموزان می شود.

رئیس آموزش های مجازی آذربایجان شرقی، در گفت و گو با پانا، اهمیت نزول کیفیت آموزشی با توجه به زمان آموزش در آموزش های غیرحضوری را موجب کاهش کیفیت آموزش می داند و خاطرنشان می‌کند: نزول سلامت دانش‌آموزان نیز با وجود آموزش های غیرحضوری در خطر است زیرا دانش آموزان از ورزش غافل شده و به علت عدم حضور در اجتماع و مدرسه تعاملات اجتماعی آنها بسیار کم می شود و در پی آن روحیه آنها تضعیف می شود.

نباید از احتمال بروز مشکلات پسا کرونایی دانش آموزان غافل شد

خداخواه کارشناس مشاوره اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی شبکه شاد را بستر مناسبی برای آموزش های فراگیر دانش آموزان معرفی می کند و می گوید: در فضای موجود جامعه با در نظر گرفتن شرایط بحران کرونا، آموزش های لازم برای دانش آموزان می تواند در بستر شبکه شاد ارائه شود، ولی در نظر گرفتن محتوای پرورشی و برقراری ارتباط عاطفی معلمان و دانش آموزان در شبکه مجازی بسیار سخت و مستلزم برنامه ریزی های دقیق و حساب شده است که با توجه و دقت لازم می‌توان به بسیاری از آنها دست یافت.

وی ادامه می دهد: با وجود این، شبکه آموزش دانش آموزان در شرایط فعلی بهترین گزینه برای جبران در این وضعیت بحران کرونا است. ولی نباید از احتمال بروز مشکلات پساکرونایی دانش آموزان غافل شد.

خداخواه برنامه‌ریزی‌ برای به حداقل رساندن این مشکلات را لازم و ضروری می داند و می افزاید: فضای مجازی با بازی های کامپیوتری که باعث بروز آسیب های ناشی از این فضا می شود؛ با توجه به اینکه گوشی همراه در طول روز در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد بسیار محتمل است و باید خانواده ها و آموزش و پرورش در این زمینه نیز توجه ویژه ای را داشته باشند.

وی عنوان می‌کند: از موارد دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد؛ اختلال در چرخه خواب شبانه و ساعت بیولوژیک بدن، افزایش وزن ناشی از کم تحرکی و همچنین احتمال بروز تنبلی های فیزیکی ناشی از ترک ورزش‌های گروهی، مختل شدن رابطه دوستی با گروه همسالان با توجه به کم شدن رفت و آمدها، اهمال کاری و همچنین اختلال در نظم موجود در برنامه های روزانه، افت تحصیلی و کاهش رغبت به تحصیل و عدم انگیزه کافی برای ادامه تحصیل، افزایش پرخاشگری در منزل و کنار خانواده و احتمال بروز درگیری های خانوادگی در بین فرزندان علی الخصوص نوجوانان است.

ارتباط نداشتن دانش آموزان با یکدیگر سبب افزایش پرخاشگری آنها می شود

او خاطر نشان می کند: با اولیای دانش آموزان مدرسه ولایت کنار هم آمدیم. یکی از اولیای دانش آموز مدرسه ولایت در مورد نحوه استفاده از این اپلیکیشن گفت: باتوجه به اینکه سرعت این اپلیکیشن بسیار کم است و اختلالاتی نیز دارد مشکلاتی همچون دیر ارسال شدن یا ارسال نشدن پیام پیش می آورد و این دلیلی بر ایجاد استرس در فرزندانمان می شود.

وی ادامه می دهد: با توجه به اینکه دانش آموزان با یکدیگر در ارتباط نیستند و رابطه دوستانه ندارند سبب می شود پرخاشگری و عصبانیت فرزندانمان افزایش یابد.

همچنین وی درباره رقابت های دانش آموزان بیان می کند: با توجه به اینکه دانش آموزان دیگر تعامل زیادی با هم ندارند، باعث می شود فرزندانمان با همکلاسی های خود رقابت کمتری داشته باشند و این سبب کاهش تلاش فرزندانمان می شود.

ساعات تدریس مدارس با زمانبندی مصوب آموزش و پرورش هماهنگی ندارد

سونیا بهلولی دانش آموز دوره دوم متوسطه مدرسه نورالزهرا تبریز درباره نحوه برگزاری کلاس های این مدرسه به پانا می گوید: باتوجه به اختلالات زیادی که در شبکه شاد وجود دارد مسئولان مدرسه ما تصمیماتی در این باره گرفتند و کلاس های درسی مان را در سایت های دیگر برگزار می کنند و تنها حضور و غیاب مدرسه ما از شبکه شاد انجام می شود.

وی یاد آور می شود: اینگونه آموزش ها که در مدرسه ما انجام می شود تفاوت چندانی با آموزش حضوری ندارد و ما از این نوع آموزش رضایت داریم.

این دانش آموز درباره زمان برگزاری کلاس ها عنوان می کند: بنا به زمانبندی مصوب آموزش و پرورش، کلاس ما باید از ساعت ۱۰:۳۰شروع شده و ۴۵ :۲پایان یابد. اما این مصوبه در مدرسه ما رعایت نمی شود و کلاس های ما از ساعت ۸ صبح شروع می شود و به نظر من این کار باعث کندی شبکه شاد شده است.

اختلال در شبکه شاد استفاده دانش آموزان از آن را با مشکل مواجه می کند

سینا سجودی دانش آموز پایه ششم مدرسه شهید شفیع زاده تبریز نیز به پانا می گوید: اپلیکیشن شاد دارای امکانات فراوانی است ولی ما نمی توانیم از امکانات این اپلیکیشن استفاده کنیم زیرا که اختلال این شبکه بسیار زیاد است.

وی ادامه می دهد: با توجه به این مشکلات ما نمی توانیم یادگیری بهتری داشته باشیم زیرا که معلمان نه می توانند ویدئوهای تدریس خود را ارسال کنند و نه پخش زنده برگزار کنند.

این دانش آموز درباره نحوه برگزاری امتحانات می گوید: معلم ما سوال هارا می فرستد و بعد می گوید متن سوالات را در کاغذ بنویسید و جواب هایشان را بدهید که در این بازه زمانی کمی که داریم، باعث می شود نتوانیم در امتحانات عملکرد خوبی داشته باشیم.

در پایان می توان گفت برای ایجاد شبکه های مناسب و بدون مشکل جهت آموزش غیر حضوری نیازمند برنامه ریزی صحیح هستیم که آموزش و تدریس به درستی صورت گیرد و دانش آموزان نیز دچار اختلالات یادگیری و یا اختلالات روحی و روانی نشوند. امید است دراین شرایط که امکان حضور یافتن در مدارس وجود ندارد، به کمک کارشناسان و مسئولان و خانواده ها بتوان از این بحران بدون مشکل عبور کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار