رئیس اداره محیط زیست انسانی استان تهران در گفت‌وگو با پانا

کرونا؛ تولید پسماند پزشکی را به 110 تن در روز رساند

فاطمه اکبرپور: در تهران هیچ سایتی برای دفع پسماندهای شیمیایی و دارویی وجود ندارد

تهران (پانا) - رئیس اداره محیط زیست انسانی استان تهران با تشریح آمار سرانه تولید پسماند پزشکی، می‌گوید سخت‌گیری‌های محیط زیست و وزارت بهداشت در حوزه پسماندهای پزشکی به طور جدی دنبال می‌شود.

کد مطلب: ۱۱۴۷۰۱۴
لینک کوتاه کپی شد
کرونا؛ تولید پسماند پزشکی را به 110 تن در روز  رساند

فاطمه اکبرپور در گفت‌وگو با پانا با اشاره به وضع تولید پسماند در شهر تهران اظهار کرد: «قبل از سال ۹۷ سرانه تولید پسماند در شهر تهران ۹۰۰ گرم در روز بود که در شهریورماه سال ۹۸ این میزان به ۷۶۴ گرم در روز رسید. سرانه پسماند در شهر تهران نشان می‌دهد به رغم اینکه جمعیت در سال ۹۸ نسبت به سال‌های قبل رشد داشته است اما کاهش تولید پسماند داشته‌ایم و این حرکت نوید بخش این است که کاهش تولید پسماند صورت گرفته است.»

رئیس اداره محیط زیست انسانی استان تهران افزود: «همچنین در سایر شهرهای استان تهران به جز پایتخت، سرانه تولید پسماند از ۷۵۰ گرم در روز به ۶۵۰ گرم در روز رسیده است. در واقع این اعداد و ارقام گویای این است که در دو سه سال اخیر کاهش تولید پسماند داشته‌ایم.»

در سال ۹۸ طبق بررسی‌هایی که انجام شد مشخص شد به ازای هر تخت بیمارستانی پسماندهای عفونی و تیز و برنده از یک و نیم کیلو گرم به دو و نیم کیلوگرم افزایش پیدا کرد که نشان داد تفکیک پسماندها در مراکز درمانی با دقت و شدت بیشتری دنبال می‌شود

وی در ادامه با اشاره به تولید پسماندهای پزشکی نیز توضیح داد: «پسماندهای پزشکی قطعاً با شیوع بیماری کرونا و بالا رفتن آمارهای مبتلایان و بستری‌ها افزایش یافت. یعنی افزایش آمار مبتلایان باعث شد تا پسماندها در مراکز درمانی نیز افزایش یابد از طرفی با توجه به اینکه بخشی از مبتلایان به کرونا هم در قرنطینه هستند و از ملزومات بهداشتی در منزل استفاده می‌کنند، پسماند آن حکم پسماند عفونی و خطرناک را دارد که این مساله در افزایش پسماند عادی نیز تاثیر گذاشت.»

اکبرپور اضافه کرد: «قبل از شیوع بیماری کرونا روزانه بین ۸۰ تا ۸۲ تُن پسماند پزشکی در طول روز جمع‌آوری می‌شد که با انتشار ویروس کرونا این میزان در اسفندماه و با شیوع کرونا به ۱۱۰ تُن در روز رسید. در فروردین ماه که بیماری مقداری کنترل شد تولید پسماند پزشکی پایین آمد و به حدود ۹۰ تُن در روز رسید اما با اوج بیماری و افزایش مبتلایان و بستری‌ها، پسماندهای پزشکی نیز افزایش یافت.»

تولید افزایش پسماندهای عفونی و تیز و برنده

رئیس اداره محیط زیست انسانی استان تهران گفت: «یکی از موارد دیگری که باید در مراکز درمانی به آن توجه شود تلاش برای مدیریت پسماندهای پزشکی است که بیشتر شده است. برای تفکیک پسماندها بین سال‌های ۹۳ تا 95 به ازای هر تخت بیمارستانی، یک و نیم کیلوگرم پسماند عفونی و تیز و برنده داشتیم که این نشان می‌داد تفکیک پسماندها به طور کامل انجام نمی‌شود. یعنی بخشی از این پسماندها وارد پسماندهای عادی می‌شد. در سال ۹۸ طبق بررسی‌هایی که انجام شد مشخص شد به ازای هر تخت بیمارستانی پسماندهای عفونی و تیز و برنده از یک و نیم کیلو گرم به دو و نیم کیلوگرم افزایش پیدا کرد که نشان داد تفکیک پسماندها در مراکز درمانی با دقت و شدت بیشتری دنبال می‌شود.»

وی با بیان اینکه سخت‌گیری‌های محیط زیست و وزارت بهداشت در حوزه تفکیک پسماندهای عفونی بیشتر شده است، گفت: «سخت‌گیری‌ها در این بخش نشان داد که بخشی از پسماندهایی که با پسماندهای عادی مخلوط می‌شد، تفکیک شده است و در سرانه پسماند عفونی مشخص است. این اقدام رو به جلویی است ولی به معنای کار صددرصدی نیست و هنوز جای کار دارد به ویژه در مراکز درمانی خُرد.»

قبل از سال ۹۷ سرانه تولید پسماند در شهر تهران ۹۰۰ گرم در روز بود که در شهریورماه سال ۹۸ این میزان به ۷۶۴ گرم در روز رسید

افزایش تولید پسماندهای شیمیایی و دارویی

اکبرپور خاطرنشان کرد: «همچنین در بخش پسماندهای شیمیایی و دارویی نیز در سال‌های ۹۳ تا 95 پسماند شیمیایی و دارویی که در بیمارستان‌ها تولید می‌شد دو و نیم تُن در روز بود اما سال ۹۸ و ۹۹ تولید پسماند شیمیایی و دارویی در بیمارستان‌های تهران به پنج تُن در روز رسیده است . اگر بخواهیم میزان پسماند را به ازای هر تخت بیمارستانی در شهر تهران تقسیم کنیم، با توجه به اینکه 16 هزار و 400 تخت وجود دارد، سرانه پسماند شیمایی روزانه 350 گرم است.»

وی اضافه کرد: « از آنجا که در استان تهران سایتی برای دفع پسماندهای شیمیایی و دارویی نداریم از ظرفیت سایر استان‌ها به ویژه استان‌های همجوار همچون استان قزوین و مرکزی استفاده می‌شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار