رئیس رصدخانه وزارت بهداشت تاکید کرد:

پیشگیری از ابتلا به کرونا با اجرای طرح شهید سلیمانی

تهران (پانا) - رئیس رصدخانه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از مقابله با شیوع کووید ۱۹ و پیشگیری از آن در طرح شهید سلیمانی و رصد همزمان اطلاعات طرح و نمایش آن به سیاستگذاران و جامعه خبر داد.

کد مطلب: ۱۱۴۷۰۰۷
لینک کوتاه کپی شد
پیشگیری از ابتلا به کرونا با اجرای طرح شهید سلیمانی

به گزارش وبدا، اردشیر خسروی با بیان این مطلب افزود: در این طرح به صورت فعال وارد فاز مبارزه با کووید ۱۹ و امر پیشگیری از توسعه بیماری شده ایم. یعنی دیگر منتظر نمی شویم بیمار به سراغ ما بیاید بلکه با شناسایی بیماران توسط تیم های داوطلب و مجری طرح، بیماران در مراحل اولیه تحت درمان قرار می گیرند و این امر از سخت شدن درمان و عوارض بیماری همچون توسعه آن و افزایش مرگ ها جلوگیری می کند.

وی افزود: در طی اپیدمی ۱۰ ماهه کووید ۱۹ در کشور، برنامه های مختلفی توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اجرا شده که یکی از این برنامه ها که با عنوان طرح شهید حاج قاسم سلیمانی در حال اجرا است بحث مدیریت پیشگیری و کنترل کووید۱۹ به شیوه محله محور توسط نیروهای داوطلب مردمی اعم از بسیج، هلال احمر، دانشجویان، داوطلبان سلامت و پرسنل وزارت بهداشت می باشد.

خسروی ادامه داد: این طرح از اول آذر شروع شده و قرار است در محورهای مختلف فعالیت ها با همکاری بین بخشی تا اردیبهشت ۱۴۰۰ انجام گیرد. به طور کلی چهار تیم محله محور در طرح شهید سلیمانی شکل می گیرد.

وی در تشریح این تیم ها گفت: یک تیم مسئول رهگیری افرادی است که در تماس با بیمار کووید ۱۹ بوده اند که اگر لازم باشد باید شناسایی شده و از آنان تست گرفته شود. تیم دوم، تیم ویزیت (مراقبت) در منزل است که یک تیم پزشکی افراد را ویزیت و درمان کنند. یک تیم نظارتی هم داریم که تیم اخیر توسط نیروهای بهداشت محیط و حرفه ای در مراکز خدمات جامع سلامت مدیریت می شوند. ولی از نیروهای داوطلب هم برا ی نظارت بر رعایت شیوه نامه های بهداشتی در این تیم ها استفاده خواهد شد.

رییس رصدخانه وزارت بهداشت بیان کرد: تیم نظارتی بر رعایت دستورالعمل های بهداشتی در اماکن نظارت خواهد کرد. یک تیم حمایتی هم وجود دارد که اختصاص دارد به حمایت از افراد آسیب پذیر، حال چه از نظر اقتصادی، چه از نظر سالمندی و چه از نظر بیماری های خاص و غیرواگیر که مسئولیت این تیم به عهده بسیج و داوطلبان بسیجی است. افرادی که نیاز به کمک دارند در این طرح مورد پشتیبانی و حمایت های لازم قرار می گیرند.

خسروی اذعان داشت: برای اجرا و رصد درست طرح شهید سلیمانی، داشبوردی از شاخص هایی که برای طرح تعریف شده در اختیار داریم و در رصدخانه معاونت بهداشت که هفته پیش تشکیل شده است اطلاعات این شاخص ها وارد خواهد شد و این اطلاعات، تبدیل به یکسری شاخص‌های عملکردی می شوند تا بتوانیم با ارتباطی که از طریق صدا و سیما با مردم گرفته می شود روند اجرایی طرح را به جامعه نمایش دهیم.

وی افزود: قرار است ضمن ارتباط با دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور، روسای دانشگاه ها، استانداران و فرمانداران شهرستان ها، این اطلاعات رصد شده و کاستی ها و میزان تحقق اهدافِ طرح، تعیین شده و در نهایت فعالیت ها به صورت اعداد و ارقام اطلاع رسانی شوند.

خسروی تصریح کرد: در حال حاضر اولویت برنامه های رصدخانه معاونت بهداشت، پوشش طرح شهید سلیمانی است ولی در دراز مدت برنامه های رصدخانه خیلی بیش از این طرح خواهد بود. قرار است اطلاعات شاخص های کلان معاونت بهداشت را هم بتوانیم در رصدخانه احصاء کرده و نتایج و گزارش آنها را به سیاستگذاران، کارشناسان و مدیران عرضه کنیم. بخشی از این اطلاعات هم با رعایت دستورالعمل های امنیتی تعریف شده، در دسترس عموم مردم قرار خواهد گرفت.

رییس رصدخانه وزارت بهداشت گفت: ابعاد شاخص های داشبورد رصدخانه، شامل وضعیت سلامت مردم، پوشش خدماتی که دریافت می کنند، امکانات بهداشتی که در اختیار ماست، تعداد نیروی انسانی و سایر شاخص های مورد نیاز است. پایش روند این شاخص ها که آیا افزایشی یا کاهشی است و تحلیل داده های دریافتی برای کمک به سیاستگذاری توسط مدیران ارشد نظام سلامت از اهداف رصدخانه معاونت بهداشت خواهد بود.

رخسروی افزود: این رصدخانه به نظام برنامه ریزی سلامت کشور کمک خواهد کرد تا تصمیم سازی های سلامت در حوزه بهداشت و درمان کشور مبتنی بر شواهد علمی باشد.

وی گفت: کارهای مقدماتی اجرای طرح شهید سلیمانی در روزهای اخیر انجام گرفته و قرار است اطلاعات از سامانه های مختلف دریافت شود تا بتوانیم آنها را تحلیل و گزارش کنیم و بازخوردشان را در اختیار دانشگاه های علوم پزشکی کشور نیز قرار دهیم.

رییس رصدخانه وزارت بهداشت ادامه داد: بیماری کووید ۱۹ هرچه زودتر شناسایی شود بار بیمارستان ها کمتر شده و موجب کاهش عوارض بیماری و مرگ ها می شود. هرچه بیماری دیرتر شناسایی شود درمان بیماری سخت تر و عوارض آن شدیدتر است. پوشش درمانی و دارویی گروه های پرخطر مثل سالمندان نیز در این طرح پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه اکنون همه دانشگاه های علوم پزشکی کشور تیم های اجرایی طرح را تشکیل داده اند و برنامه ریزی های عملیاتی انجام گرفته است، گفت: برای تمام محلات یکسری پایگاه های بسیج و پایگاه های وزارت بهداشت مشخص شده اند. تعداد تست ها افزایش یافته است. در این طرح تست سریع تشخیص کووید۱۹ حتی درب منزل خواهیم داشت تا بتوانیم تهاجمی تر نسبت به ویروس عمل کنیم و حجم مراجعه به مراکز درمانی و آی سی یوها را کم کنیم.

رییس رصدخانه وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه در چند هفته اخیر، بیماری کرونا به دلیل رعایت دستورالعمل ها روند کاهشی پیدا کرده و امیدواریم با اجرای طرح شهید سلیمانی موارد بیماری روز بروز کاهش یابد.

خسروی افزود: رصد داده ها همزمان با اجرای طرح شروع شده است. شاخص ها طبقه بندی شده اند. در این طرح مشخص خواهد شد چقدر توانسته ایم بیماری را کم کرده و مرگ ها را کاهش دهیم و چقدر توانسته ایم از مردم آسیب پذیر حمایت کنیم.

وی اظهار داشت: در طرح شهید سلیمانی برای اولین بار پیش بینی شده تا تیم ها بتوانند با مراجعه به مردم با کمک تلفن همراه اطلاعات را جمع آوری کرده و تست سریع انجام دهند. آموزش تیم ها و نیروهای مجری طرح نیز توسط پایگاه ها و مراکز خدمات جامع سلامت وزارت بهداشت انجام می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار