ولی پوری: برای جذب دانش آموزان به نماز باید از شیوه های نوین استفاده کنیم

تهران (پانا) – مجتبی ولی پوری، معاون پرورشی و فرهنگی شهرتهران درپیش اجلاسیه نماز که با حضور مدیران و معاونین پرورشی مدارس منطقه 11 برای اقامه نماز و جذب دانش آموزان به نماز بر استفاده از روش های جدید و متناسب با شرایط روز جامعه و متناسب با روحیات دانش آموزان تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۱۴۶۹۵۹
لینک کوتاه کپی شد
ولی پوری: برای جذب دانش آموزان به نماز باید از شیوه های نوین استفاده کنیم

پیش اجلاسیه نماز منطقه 11 با حضور ولی پوری، معاون پرورشی و فرهنگی شهر تهران، گراوند، مدیر منطقه11 و نعیمی، رئیس اداره قرآن و عترت و نماز شهر تهران، عنایت مهر، معاون پرورشی و تربیت بدنی منطقه، مدیران و مربیان و معاونین پرورشی در شاد برگزار شد.

گراوند در ابتدای این جلسه ضمن گرامیداشت هفته قرآن گفت: نماز، رسالت همه انبیاء، برترین اعمال و ستون دین است و تنها عبادتی است که در هیچ شرایطی از انسان ساقط نخواهد شد. فلسفه اصلی نماز بازدارندگی از زشتی هاست و اگر نماز به درستی در جامعه اقامه شود منکرات و زشتی ها از جامعه دور خواهد شد.

گراوند افزود: طبق بیانات مقام معظم رهبری تربیت انسان شایسته و صالح، هدف اصلی آموزش و پرورش است و در واقع آموزش و پرورش باید انسانی شایسته و صالح به جامعه تحویل دهد تا بتوانیم به حیات طیبه دست یابیم. گراوند تأکید کرد برای رسیدن به انسان شایسته و صالح باید فرهنگ اقامه نماز را در بین دانش آموزان نهادینه کنیم و تلاش خود را در جهت انس دانش آموزان با آموزه های دینی و طبق شرایط کنونی و روز جامعه به کار بریم.

در ادامه، ولی پوری، معاون پرورشی و فرهنگی شهر تهران ضمن گرامیداشت هفته قرآن بیان کرد: فعالیت های پرورشی مکمل فعالیت های آموزشی است و آموزش بخشی از تربیت است. در تربیت باید به همه ساحت ها توجه داشته باشیم.

وی عنوان کرد: شخصیت افراد از همان دوران مدرسه شکل می گیرد؛ چه بسا مطالب آموزش های درسی دوران مدرسه پس از مدتی فراموش شود ولی خاطرات اردوهای دانش آموزی، شرکت در مسابقات و فعالیت های پرورشی همواره در ذهن دانش آموزان باقی خواهد ماند.

ولی پوری افزود: دانش آموز با شرکت داوطلبانه در فعالیت های پرورشی اعتماد به نفس خود را تقویت می کند که این تقویت خودباوری و اعتماد به نفس در پیشگیری و کاهش آسیب های اجتماعی بسیار مؤثر است.ولی پوری در ادامه تأکید کرد: در فعالیت های پرورشی و فرهنگی توجه به سه اصل بسیار ضروری است. یکی از این اصول مدرسه محوری است یعنی فعالیت های ما باید درون مدرسه اتفاق بیفتد و مدرسه باید محور همه برنامه ها و فعالیت های ما باشد. همچنین فعالیت های پرورشی باید در عین اثربخشی، فراگیر باشد که شامل همه دانش آموزان شود. ولی پوری با اشاره به ضرورت داشتن روحیه مشارکت جویی و مشارکت پذیری در فعالیت های پرورشی گفت: امور تربیتی و پرورشی و فرهنگی مدرسه باید با مشارکت همه دانش آموزان، همکاران مدرسه و اولیای دانش آموزان انجام شود تا اثربخشی مطلوب داشته باشد. ولی پوری در ادامه با اشاره به اهمیت نماز در همه ادیان الهی گفت: براساس آیات قر آن هرفردی در کشور اسلامی در جایگاه و موضع قدرت قرار می گیرد باید نماز اقامه کند و در برپایی نماز در جامعه کوشا باشد؛ از این رو مدیران و مربیان پرورشی که در مدرسه در رأس امور آموزشی و پرورشی هستند باید شرایط نمازخواندن دانش آموزان را فراهم کنند و فضای مدرسه را برای جذب دانش آموزان به نماز مهیا کنند.


در ادامه جلسه عنایت مهر در سخنانی بیان کرد: اگر بخواهیم در تراز یک نظام اسلامی نماز را تبیین کنیم شاهد نتیجه ای اعجازگونه خواهیم بود زیرا دعوت به نماز با طبع انسان و جهان متحد است و نیایش و راز و نیاز امری است که بشر در طول اعصار نسبت به ربّ خویش داشته است. قرآن و عترت و نماز، راهنمای جامع و کامل همه انسان ها در همه دوره های تاریخ بشر می باشد و نماز به عنوان ستون دین نقش اساسی در تربیت انسان دارد. اگر به نماز به عنوان یک اولویت، ضرورت و نسخه شفابخش و حلال مشکلات در آسیب‌های اجتماعی نگریسته شود، قطعاً شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی خواهیم شد. خداوند در قران برای این که شخصیت مردم را پرورش دهد و آنها را به یک تعادل روحی برساند یک سری عبادات را به آنها واجب کرده است تا همیشه برای ساخت شخصیت خود در حال تمرین و ممارست باشند. نیایش و بندگی نیاز درونی هر فرد است. قرآن وعترت به این نوع از بندگی که درقالب و شکل نماز انجام می گیرد، بسیار تاکید کرده اند و از جمله واجبات الهی است که در هیچ زمان و در هیچ شرایطی نباید ترک شود . چرا که نماز سرچشمه خشوع و بندگی است. نماز هم انسان را در برابر مشکلات اخلاقی حقوقی و منکرات بیمه می کند و هم انسان را از مشکلات مادی زندگی مصونیت می بخشد. عباداتی چون نماز، روزه، زکات و حج که انجام منظم این عبادات در اوقاتی معین صورت می گیرد، اطاعات از خداوند و امتثال اوامر الهی را به مؤمن یاد می دهد و باعث می شود که همواره با خضوعی کامل در تمام کارها به خداوند نظر داشته باشد . وی تاکید کرد: امروزه باید فعالیت های پرورشی را با تولید محتواهای فاخر در فضای مجازی ادامه دهیم و تمام توان خود را در این زمینه به کار بندیم، از این رو با ارائه محتواهای جذاب آموزشی باید زمینه انس دانش آموزان با سه منشور قرآن و عترت و نماز را فراهم کنیم.
عنایت مهر در پایان ضمن گرامیداشت هفته قرآن و عترت و نماز از زحمات و پیگیری های خالصانه همه همکاران حوزه معاونت پرورشی و تربیت بدنی و مدیران و مربیان و معاونین مدارس تقدیر و تشکر کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار