رمز گشایی از تئوری تالر سینگر در خانه امن

در سریال «خانه امن» به طور مفصل به سازمان مجاهدین خلق (منافقین) پرداخته می شود و هر بار وجهی از انحرافات آن مورد ارزیابی قرار می گیرد.

کد مطلب: ۱۱۴۶۸۸۸
لینک کوتاه کپی شد
رمز گشایی از تئوری تالر سینگر در خانه امن

در سکانس ابتدایی قسمت سی و هشتم ، صحبت از «فرقه بودن» این سازمان شد تا مخاطب از طریق یک سریال نمایشی پی به روی دیگری از تحجر اعضای سازمان ببرد. سریال برای این منظور از کتاب «فرقه‌ها در میان ما» نوشته خانم مارگارت تالر سینگر هم استفاده کرد.
اصل ماجرا در بازجویی کمال (حمیدرضا پگاه) از ناصر، عضو سازمان مجاهدین (رحیم نوروزی) روایت شد. در این سکانس، کمال به رابطه ناصر با یلدا ، همسرش (شایسته ایرانی) که عضو سازمان بوده است، اشاره می کند.
در این بازجویی چند کلیدواژه مهم از زبان کمال می شنویم؛ از جمله « طلاق تا ابد» ، « سفره عقد تشکیلاتی» و «جرم بودن عشق و عاشقی در میان فرقه ها». ناصر از این که سازمان ، برچسب فرقه بودن خورده است، آشفته می شود . کمال اما با ادله ثابت می کند ، سازمان مجاهدین خلق (منافقین) فرقه است.
کمال در این سکانس کتاب «فرقه‌ها در میان ما» را در دست می گیرد و به محتوای آن استناد می کند. نویسنده آمریکایی این کتاب یک روانشانس است که سال ها درباره فرقه های آمریکایی تحقیقات گسترده ای انجام داد. کمال به ناصر می گوید:« اگه این کتاب رو بخونی مطمئن می شی عضو حزب سیاسی یا سازمان سیاسی با قواعد دموکراتیک نبودی. با این که خانم تالر سینگر سازمان شما را نمی شناخته ولی تو و امثال تو را قانع می کنه که اسیر یه فرقه توتالیتر بودی.»
مواردی مثل شستشوی مغزی و خانواده درمانی که در کتاب «فرقه‌ها در میان ما» آمده است، با افکار سازمان منافقین همخوانی دارد و به همین دلیل سریال «خانه امن» به آن ارجاع داده است.
این گروه ها از جمله منافقین با روشهای خزنده امکان به دام انداختن تک تک اعضای جامعه با هر طبقه اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی و دینی را دارند.

سازندگان «خانه امن» پیش تر در سریال «سارق روح» به طور مفصل به فرقه ها پرداخته بودند؛ جریان هایی که با روش های خزنده جوان ها را به دام می اندازند. حالا آن ها در سریال جدید خود، بر فرقه بودن سازمان منفاقین تاکید می کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار