نقش تغذیه  در تسریع روند بهبودی بیماران کرونایی چیست؟

رشت (پانا) - رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت بیماران مبتلا به کرونا به علت کاهش قدرت ایمنی بدن و کاهش اشتها شدیدا به حمایت های تغذیه ای برای جلوگیری از شدت بیماری و نیز تسریع روند بهبودی نیاز دارند.

کد مطلب: ۱۱۴۶۸۳۰
لینک کوتاه کپی شد
نقش تغذیه  در تسریع روند بهبودی بیماران کرونایی چیست؟

به گزارش ایسنا، رسیدن فصل سرما، ابتلا به سرماخوردگی شیوع پیدا می کند، در افرادی که رژیم غذایی صحیحی دارند سیستم ایمنی بدن کارایی بهتری داشته و شدت سرماخوردگی و تعداد دفعات آن به مراتب کمتر و دوره بیماری کوتاه تر شده و نیز باعث بالا رفتن مقاومت بدن در برابر ویروس کرونا می شود.

بنابراین مراقبت‌های تغذیه ای برای کاهش احتمال ابتلا به ویروس کرونا یا کاهش عوارض ناشی از آن، در جریان ابتلا به این ویروس و دوران نقاهت ضروری است؛ از همین‌رو می‌توان گفت در کنار رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از جمله استفاده همگانی از ماسک، شست‌وشوی مداوم دست‌ها و رعایت فاصله اجتماعی، تقویت مستمر سیستم ایمنی بدن اصل مهمی است که اهمیت آن در فصل سرما دوچندان می‌شود.

به یاد داشته باشیم، رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه، و حصول اطمینان از دریافت کافی ریز مغذی ها و پروتئین از برنامه غذایی روزانه نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به بیماری ها از جمله ویروس کرونا دارد.

منیره امنیان در پاسخ به این سوال که توصیه های تغذیه ای برای پیشگیری از کرونا و اینکه تا چه حد کمک کننده است؟ گفت: با بررسی متون علمی و گزارش های مراکز معتبر پژوهشی می توان استنباط کرد که برای مقابله با بیماری کووید 19 توصیه های تغذیه ای ضروری است؛ زیرا وضعیت سیستم ایمنی بدن نیاز به مایعات، الکترولیت ها، انرژی، پروتئین و ریزمغذی ها دارد و به همین دلیل بیماران مبتلا به علت کاهش قدرت ایمنی بدن و کاهش اشتها شدیدا به حمایت های تغذیه ای برای جلوگیری از شدت بیماری و نیز تسریع روند بهبودی نیاز دارند.

مصرف دوزهای بالای ویتامین اثر محافظتی ثابت شده  ای در پیشگیری از کرونا ندارد

وی استفاده روزانه از منابع غذایی ویتامینC شامل انواع میوه ها و سبزی ها از جمله سبزی های برگ سبز و مرکبات، انواع جوانه ها، استفاده روزانه از پیاز خام همراه غذا و استفاده از شلغم در تهیه سوپ و آش به علت بالا بودن میزان ویتامینC، استفاده روزانه از منابع غذایی ویتامین Dمانند تخم مرغ، لبنیات پاستوریزه و ماهی های چرب، استفاده روزانه از منابع غذایی آهن و روی مغزهای گیاهی بی نمک، تخم مرغ، حبوبات، انواع گوشت های کم چرب و غلات سبوس دار، استفاده روزانه از منابع غذایی ویتامین های گروه B شامل میوه ها و سبزی ها، غلات سبوس دار، حبوبات، شیر و لبنیات پاستوریزه، انواع گوشت ها، زرده تخم مرغ نوشیدن روزانه مقدار کافی آب و مایعات (8-6 لیوان) به منظور حفظ ایمنی بدن را از عوامل مرتبط با افزایش سطح ایمنی بدن برای جلوگیری از کرونا دانست.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در خصوص چرایی استفاده نکردن از مصرف مکمل های غذایی در دوران کرونا افزود: دریافت کلیه ویتامین های مورد نیاز بدن برای افزایش سطح ایمنی و مقابله با بیماری و بهبودی از طریق منابع غذایی آن تامین شود بنابراین از توصیه به مصرف کلیه مکمل ها در این شرایط خودداری شود؛ زیرا مصرف دوزهای بالای ویتامین و مواد معدنی اثر محافظتی ثابت شده  ای در پیشگیری از بیماری های عفونی ندارد.

امینیان غذاهای چرب و شور مانند کنسرو، فست فود، تنقلات شور و ... را از مواد غذایی کاهش دهنده سطح ایمنی بدن دانست و بر لزوم رعایت توجه به این موارد در این زمینه تاکید کرد.

توصیه  های تغذیه ای در بیماری های تنفسی و تب دار

وی مصرف روزانه کربوهیدرات های پیچیده شامل نان و غلات، حبوبات، میوه و سبزی ها به منظور تامین انرژی و مواد مغذی ضروری، مصرف روزانه منابع غنی از پروتئین شامل گوشت ها، نان و غلات، حبوبات، شیر و لبنیات پاستوریزه، تخم مرغ و مغزهای گیاهی بی نمک)، مصرف روزانه روغن های مایع گیاهی به منظور تامین بخشی از انرژی و اسیدهای چرب ضروری، نوشیدن روزانه مقدار کافی آب و مایعات (8-6 لیوان) به منظور رقیق کردن ترشحات درون مجاری هوایی، مصرف وعده های غذایی کوچک و کم حجم به جای وعده های غذایی حجیم، کاهش مصرف مواد غذایی نفاخ، محدود کردن مصرف غذاهای چرب و شور به دلیل افزایش التهاب دستگاه تنفسی را از توصیه های تغذیه ای در بیماری های تنفسی عنوان کرد.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان ادامه داد: مصرف سوپ حاوی نمک برای جبران سدیم بدن و مصرف میوه و سبزی های دارای پتاسیم بالا از جمله کیوی، موز، آلو، پرتقال، اسفناج، جعفری، سیب زمینی، هویج، کدو حلوایی، گوجه فرنگی، مصرف روزانه منابع غنی از پروتئین حیوانی شامل گوشت ها، شیر و لبنیات پاستوریزه، تخم مرغ، مصرف منابع غنی از ویتامین A و پیش ساز آن زرده تخم مرغ، شیر و لبنیات، اسفناج، کاهو، هویج، کدوحلوایی، موز و انواع مرکبات برای تقویت سیستم ایمنی، مصرف مواد غذایی غنی از ویتامین های D،E،B،C و روی و آهن تخم مرغ، لبنیات پاستوریزه و ماهی های چرب، سبزی های برگ سبز و مرکبات، انواع جوانه ها، انواع گوشت ها غلات سبوس دار، حبوبات، مغزهای گیاهی بی نمک را از توصیه های تغذیه ای در بیماری های تب دار بیان کرد.

آیا طب سنتی برای جلوگیری از کرونا کمک کننده است؟

وی با بیان اینکه ویروس ها بدون همکاری و مشارکت بدن میزبان امکان تکثیر و بیماری زایی ندارند گفت: افراد دچار کمبود مواد مغذی و ضعف سیستم ایمنی بیشتر در معرض ابتلا به عفونت های ویروسی و نیز شدت بیماری پس از آن ابتلا می  شوند. بنابراین مصرف کافی مواد مغذی تقویت کننده سیستم ایمنی برای پیشگیری و درمان بیماری ضروری است.

وی با بیان اینکه آیا واقعا طب سنتی برای جلوگیری از کرونا کمک کننده است، خاطرنشان کرد: طب سنتی به عنوان بخشی از میراث ایرانیان و بر اثر کوشش اندیشمندان بزرگ دوره های مختلف و کسب تجارب آنان به دست آمده و نکات ظریفی دارد که البته طب مدرن از آن نکات بهره برده و با دانش و پژوهش های روز آنها را گسترش داده است.

امینیان با تاکید بر اینکه طب سنتی برای مشکلات جسمی و روحی راهکارهایی ارائه می دهد که می تواند در پیشگیری و درمان بیماری ها بسیار کمک کننده باشد خاطرنشان کرد: گاه دیده می شود که این طب برای افراد سودجو، کم سواد و یا تحصیلات غیرمرتبط مورد سوءاستفاده قرار گرفته و اطلاعات ناصحیح، غیر علمی و گاه خطرناک در اختیار عموم قرار داده و دیده شده است که عوارض غیرقابل جبرانی را نیز به دنبال دارد؛ بنابراین استفاده از آموزه های این طب نیز می بایست زیر نظر متخصصین مرتبط در این حوزه که مورد تایید وزارت بهداشت است انجام شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار