فولادوند در آیین تجلیل از برگزیدگان جشنواره جابرابن حیان اعلام کرد: 

برای اینکه پژوهش در هفته پژوهش نماند، کتابخانه های مدارس مان را غنی کنیم

تهران (پانا) - عبدالرضا فولادوند، مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران در آیین تجلیل از برگزیدگان جشنواره جابرابن حیان که در محل تالار فرهنگ برگزار شد ایجاد کنجکاوی و پرشسگری در دانش آموزان را از اهداف طرح جابراین حیان اعلام کرد.

کد مطلب: ۱۱۴۶۸۲۴
لینک کوتاه کپی شد
برای اینکه پژوهش در هفته پژوهش نماند، کتابخانه های مدارس مان را غنی کنیم

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران گفت: «اهداف طرح جابر در راستای کنجکاوی نسبت به شناخت پدیده ها برگزار می شود و از سیاست های دولت تدبیر و امید بوده که در دوره معاونت خانم حکیم زاده مورد تاکید قرار گرفته است. ایشان به راستی بر دوری از محفوظات محوری برای دانش آموزان تاکید دارند زیرا آنچه در زندگی کودکان ما و سرمایه های آینده تعیین کننده است، مهارت است. مهارتی که دانش آموز باید برای زندگی آینده با آن انس بگیرد. ما باید ابزار کاربردی مهارت های زندگی و مهارت سخن گفتن و شنیدن و خواندن و پرسشگری را به دانش آموزان مان آموزش دهیم.»
وی افزود: «تکه کلام بیشتر ما در کلاس های درس این است که به دانش آموزان مان می گوییم بچه ها فردا می پرسیم ولی باید بگوییم بچه ها فردا شما بپرسید و چه خوب است ما از آزمون های مان به این سبک و سیاق فاصله بگیریم. به آنها بگوییم از این کتاب 20 سوال بپرسید بجای پاسخ به سوالاتی که ما طرح می کنیم.»
فولادوند گفت: «آنچه در جامعه فرهنگ ساز می شود و منتهی به تشکیل تمدن است مناظرات و گفتگوهای علمی و صحبت های دانش آموزان است نه اینکه من متکلم وحده باشم. تمدن اسلامی در قرون اولیه اسلامی شکل گرفت و در دنیای امروز اثرگذاری اش بی بدیل است. مناظرات علمی در اواسط عهد عباسی منجر به تولد بیرونی ها و بوعلی سیناها می شود.»
فولادوند گفت: «اینها مباحثی است که در این طرح پیش بینی می شود و ما به دنبال پژوهش و مناظره و کندوکاو و پرسش از جامعه مورد تعلیم هستیم. همچنین افزایش توانمندی در استفاده از ابزارهای نوین مهم است که البته با وجود اینکه کرونا جان عزیزان بسیار زیادی را از ما گرفت اما فرصتی شد تا گام موثری در استفاده فناوری ایجاد شود و عقب افتادگی های سی، چهل ساله ما محقق شد. این موفقیت برای نسل های بعدی ماست. ما می ترسیدیم گوشی همراه را به دست فرزندان مان بدهیم اما اکنون خوشبختانه بچه ها راه درست استفاده صحیح از گوشی را در حال یادگیری هستند و البته ممکن است این مهم تبعاتی داشته باشد اما نباید بترسیم و باید اصل آموزش استفاده از فضای مجازی را مدنظر داشته باشیم.
فولادوند گفت: شناسایی استعدادها و توانمندی های فردی دانش آموزان در اجرای صحیح طرح هایی مثل جابرابن حیان هستند که افزایش توانمندی و تعامل با همسالان را به دانش آموزان می آموزد.»
وی افزود: «این روزها شاهد مشارکت اولیا در انجام تکالیف مدرسه دانش آموزان هستیم. البته شاید بنظر روزهای سختی برای خانواده ها باشد اما باید برای سرمایه های زندگی مان وارد عرصه تعلیم و تربیت شویم. این کمک کردن به بچه ها سود دارد اما برای پدر و مادر هم تداعی تعلیم و تربیت است.»
وی با اشاره به حلقه گمشده تحقیق و پژوهش در عرصه تعلیم و تربیت گفت: «آشنایی با مراحل تحقیق که از اهداف طرح جابر است از حلقه های گمشده عرصه تعلیم و تربیت است. اگر می خواهیم پژوهش در هفته پژوهش نماند باید کتابخانه های مدارس مان را غنی کنیم. میانگین مطالعات ما قابل توجه نیست و پژوهش ما باید مقدماتش فراهم شود. همه اینها از اهدافی است که طرح جابر دنبال می کند.»
وی افزود: «در شهر تهران 206 هزار شرکت کننده در این طرح وجود داشته و 90 هزار و 788 پروژه بوده و تعداد دانش آموزان منتخب راه یافته255 نفر است. دختران 64درصد شرکت کنندگان طرح جابر بوده و تعداد معلمان راهنما 150 معلم بوده و خوشبختانه این عزیران توانسته اند مقام بیاورند. امیدوارم به سمت روند علمی و اخرین متدهای علمی دنیا برویم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار