در گفت و گو با پانا مطرح شد

«چامون» روایتی از جنگ عشایر با کرونا است

تهران (پانا) - «چامون» روایتی از تلاش عشایر بختیاری است که برای زنده ماندن دام‌هایشان باید با خطرات کویید 19 روبه رو شوند.

کد مطلب: ۱۱۴۶۷۸۲
لینک کوتاه کپی شد
«چامون» روایتی از جنگ عشایر با کرونا است

آرمان قلی‌پور که با فیلم «چامون» در بخش ویژه کرونا چهاردهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» حضور دارد، درباره این اثر به پانا گفت: با شیوع ویروس کرونا دولت اعلام کرد که امسال کوچ بهاره عشایر ایران باید با دو ماه تاخیر انجام شود. یعنی عشایری که هرسال اواخر اسفند و اوایل فروردین ماه کوچ می‌کردند امسال باید تا پایان اردیبهشت ماه در مناطق قشلاقی می‌ماندند. در نتیجه آنها در شرایط کرونا با چالش تازه‌ای مواجه شده بودند.
وی افزود: در مناطق قشلاقی عشایر بختیاری، که استان خوزستان است، علف کم و آب خشک شده بود. اختلاف آب و هوایی با منطقه ییلاقی چالش دیگری بود که می‌توانست تلفات به همراه داشته باشد. در این شرایط عشایر می‌بایست بین زنده ماندن دام‌ها که تمام دارایی‌هایشان بود و سلامتی خود و خانواده‌شان یکی را انتخاب می‌کردند.
این کارگردان در ادامه بیان کرد: با وجود اینکه هنوز دو ماه از ممنوعیت کوچ سپری نشده بود، عشایر چاره‌ای جز کوچ کردن نداشتند. برای زنده ماندن دام‌هایشان مجبور شدند زودتر از موعد کوچ کنند. در واقع این فیلم روایت تلاش عشایر بختیاری است که برای زنده ماندن دام‌هایشان باید با خطرات کویید19 روبه رو شوند.
قلی‌پور در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره چالش‌های تولید مستند بحران توضیح داد: باتوجه به مطالعاتی که داشتم باید بگویم در طول 700، 800 سال اخیر چهار پنج پاندمی مهم در جهان رخ داده است. این درست بوده که کشته‌شدگان این پاندمی‌ها در طول چند سالی که ادامه داشته تا الان بیشتر از کرونا بوده، اما کرونا را مهمترین پاندمی طول تاریخ می‌دانند که تاکنون رخ داده است.


وی ادامه داد: درباره چالش‌هایی که با آن مواجه بودیم باید بگویم در درجه اول شما به عنوان کارگردان، فیلمبردار و تیمی که همراه‌تان است، می‌بایست با خطرات این بحران روبه‌رو بشوید. در این فیلم می‌بایست با ماسک بین 300، 400 خانواده می‌رفتیم. باید 300، 400 کیلومتر بین شهرها، شهرستان‌ها و خانواده‌های عشایری طی می کردیم و با دیگران ارتباط برقرار می‌کردیم.
کارگردان مستند «استشهادی برای خانعلی» در ادامه عنوان کرد: ماسک زدن ما موجب پس زدن خانواده‌های عشایری می‌شد. آنها می‌گفتند ما بیمار نیستیم و چرا شما ماسک می‌زنید. این موضوع برای ما خطر داشت.
قلی‌پور در ادامه صحبت‌هایش گفت: برای تولید این مستند شرایط سختی تجربه کردیم و نمی‌دانستیم قرار است چه اتفاقی بیفتد. آن زمان هیچکس نمی‌دانست پایان داستان کرونا چیست. همه می‌گفتند با رسیدن فصل گرما کرونا تمام می‌شود. در نتیجه کرونا مانند الان خیلی جدی گرفته نمی‌شد.
کارگردان مستند «آن سوی حصار» ضمن بیان اینکه مهمترین اتفاق برای خود و تیمش این بوده که بخشی از یک اتفاق تاریخی را ثبت کند، عنوان کرد: کرونا اتفاق بدی است ولی یک برگ از تاریخ دنیا، کشور ما و به خصوص وقتی جزئی‌تر می‌شویم، یک قوم و منطقه عشایری است. ثبت این برگ از تاریخ می‌تواند در آینده سند خوبی برای سال‌های پیش رو باشد.
چهاردهمین جشنواره بین المللی «سینماحقیقت» از 25 آذرماه شروع شده و تا دوم دی ادامه داد. این جشنواره با دبیری محمد حمیدی مقدم به صورت آنلاین برگزار می‌شود.

امیرحسین اشرفی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار