پژوهشگر برگزیده بهارستانی در گفت و گو با پانا مطرح کرد:

پژوهش فقط برای یک عده خاصی از مردم نیست

بهارستان یک(پانا)-دانش‌آموز برگزیده بهارستانی در هشتمین کنگره بین المللی علوم اعصاب و جشنواره خوارزمی از تجربیات 6 ساله‌اش به عنوان پژوهشگر برای پانا بازگو می‌کند.

کد مطلب: ۱۱۴۶۶۷۱
لینک کوتاه کپی شد
پژوهش فقط برای یک عده خاصی از مردم نیست

زهرا بخشنده فارغ‌التحصیل رشته تجربی و عضو انجمن زیست‌شناسی پژوهش‌سرای دانش‌آموزی شهیداحمدی روشن آموزش و پرورش ناحیه یک بهارستان با توجه به فرا رسیدن هفته پژوهش در گفتگو با پانا از دلایل موفقیت و تجربیات 6 ساله‌اش می‌گوید.

کنکور امسال بر شما چگونه گذشت؟

به دلایل شرایط کرونا و مبتلا شدن خودم و خانواده‌ام به بیماری کرونا، شرایط برای بدست آوردن رتبه دلخواهم فراهم نبود و تصمیم گرفتم سال بعد مجددا در کنکور سراسری شرکت کنم.

در چه مسابقاتی شرکت کردید و چه نتایجی کسب کردید؟

در 6 سال اخیر که من به عنوان پژوهشگر در پژوهش‌سرا فعالیت داشتم، در جشنواره‌هایی همچون خوارزمی و همایش‌های استانی و تعدادی کنگره بین‌المللی شرکت کردم و به کسب مقام اول خوارزمی و مقام‌های استانی در رشته‌های زیست‌شناسی، فیزیک و نجوم موفق شدم.

مراحل انجام پژوهش چگونه است؟

پژوهش‌هایی که انجام می‌دادیم به صورت مقاله و یا دست‌سازه ارسال می‌کردیم و بعد از پذیرفته شدن، به عنوان ارائه‌دهنده در همایش‌هایی که هرساله در دانشگاه‌های متفاوت برگزار میشد‌،حاضر می‌شدیم.

آیا در کلاس های آموزشی خاصی شرکت کردید؟

خارج از پژوهش سرا کلاسی شرکت نکردم اما در خود پژوهش‌سرا با حمایت خانم جباری مدیر، انجمن‌هایی تشکیل شده بود که هر رشته در پژوهش‌سرا برگزار می‌شد و با کمک دبیران مربوطه، اطلاعاتی به ما ارائه می‌دادند؛ .یعنی هر شخص پژوهشگر می‌توانست در هر انجمن و کلاس‌های آموزشی شرکت کند و از مطالب مفیدی که ذکر می‌شد بهره ببرد.

مشوق شما در این راه چه کسی بوده است؟

من در سال هفتم، به دلیل فعالیت‌های زیادی که در مدرسه داشتم توسط دبیر علوم تجربی خانم منصوری، به عنوان دانش‌آموز فعال به پژوهش‌سرا معرفی شدم و در آنجا در کارهای پژوهشی شروع به فعالیت کردم.

تاثیر کرونا بر روی پژوهشگران از نظر شما چیست؟

متاسفانه کرونا زندگی همه را خیلی سخت کرده و با توجه به مبتلا شدن خودم و خانواده‌ام به کرونای شدید، شرایط سختی بود و من به دلیل ابتلایم به کرونا مجبور بودم خیلی از فعالیت‌های بیرون از خانه را کم کنم و این شرایط برای یک پژوهشگر، دوران سختی به حساب می‌آید؛ زیرا تا قبل از شیوع ویروس کرونا، من و دیگر پژوهشگران با دورهمی‌های علمی، می‌توانستیم اطلاعات مفیدی را باهم رد و بدل کنیم و با خانم فدایی دبیر زیست شناسی پژوهش‌سرا، مشورت کنیم، ولی اکنون برای پژوهشگرانی که تازه وارد این عرصه می‌شوند،چنین ویژگی‌ای نیست و ارتباطات قطع شده و آموزش در فضای مجازی هم بازدهی مناسبی نسبت به کلاس‌های حضوری ندارد و در نتیجه ویروس کرونا دشواری‌های زیادی داشته که حتی بر روی فعالیت‌های پژوهشگران هم تاثیر داشت و شرایط سختی را برای آنان رقم می‌زند.

برنامه شما برای آینده چیست؟

برنامه من برای آینده این است که تا قبول شدنم در رشته پزشکی دانشگاه ایران به پژوهش‌هایم ادامه دهم و امیدوارم این پژوهش‌ها مثمر ثمر باشد و بتوانم در پیشرفت و عملکرد بهتر کشور نقشی داشته باشم.

تعریف شما از پژوهش چیست؟

از دیدگاه من پژوهش فقط برای یک عده خاصی از مردم نیست و هر شخصی می‌تواند با اظهار نظر در روابط بین پدیده‌هایی که در پیرامون ما رخ می‌دهد، دست به اکتشاف بزند و در عملکرد بهتر و پیشرفت کشور نقش داشته باشد. هدف اصلی پژوهش این است که در واقع دغدغه‌های امروزه را کاهش بدهیم و بتوانیم با کمک و تلاش یکدیگر، مسیر را به نحو بهتری پیش ببریم.

پیام شما برای افرادی که در این راه هستند و یا تازه وارد این عرصه شده‌اند، چیست؟

کسانی که در راه پژوهش قرار گرفته‌اند باید بدانند که در بهترین دوران زندگی خود بسر می‌برند؛ زیرا با انجام پژوهش هم خود انسان لذت می‌برد و هم به کاهش دغدغه‌های امروزی کمک می‌کند. پیام من برای همه کسانی که می‌خواهند وارد این راه بشوند این است که با کسب دانش بیشتر، بهترین عملکرد را داشته باشند و بتوانند به بهتر شدن اوضاع کشور کمک کنند.

خبرنگار دانش‌آموز: مهدیه درختی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار