معاون دانشگاه علوم پزشکی گیلان:

تردد زیاد مسافران عامل قرمزی آستارا است

رشت ( پانا) -  معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان اعلام کرد کثرت رفت و آمد مسافران و ماسک نزدن دو عامل اصلی افزایش آمار کرونا در این شهرستان است.

کد مطلب: ۱۱۴۶۶۷۰
لینک کوتاه کپی شد
تردد زیاد مسافران عامل قرمزی آستارا است

به گزارش دانشگاه علوم پزشکی گیلان، دکتر آبتین حیدرزاده، در جلسه ستاد کرونای بندر مرزی آستارا که در سالن اجتماعات فرمانداری برگزار شد، اظهار کرد: با آغاز اجرای طرح غربالگری حاج قاسم سلیمانی در گیلان بالغ بر ۴۲ درصد خانوارهای این استان نیز غربال شده‌اند و اجرای این طرح سبب شد تا شناسایی بیماران تسریع شود.

وی با بیان اینکه در شهرستان آستارا با توجه به اینکه تا یک ماه پیش رفت و آمد مسافران به این شهرستان به خصوص از استان‌های اردبیل، آذربایجان های شرقی و غربی و استان‌های مرکزی برقرار بود، ادامه داد: آثار منفی آن ترددها را در یک ماه اخیر می بینیم و روزهای آینده هم خواهیم دید.

وی با اشاره به اینکه با ارزیابی نسبت جمعیت ۱۰۰ هزار نفری یک شهرستان، بستری ۱۰ نفر سبب اعلام وضعیت قرمز در آن منطقه می شود، افزود: آستارا اشتباهاً قرمز نیست و رفت و آمدهای مسافران و ماسک نزدن ها دو عامل اصلی افزایش بیماری کرونا در این شهرستان است.

حیدرزاده با اشاره به اینکه مهمترین اتفاق این روزها ماسک زدن است، خاطرنشان کرد: متأسفانه در شهرستان آستارا اهمیت دادن به این موضوع ضعیف است و اگر مردم امروز به رعایت این مهم بپردازند، نتیجه آن را حدوداً تا یک ماه آینده می بینند.

وی با اشاره به آسیب های دورهمی های شب یلدا، تأکید کرد: این شب، شب خطرناکی است زیرا تجمعات خانوادگی در فضای بسته، بدون رعایت پروتکل‌ها و حتی ماست زدن خواهد بود.

معاون دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تأکید بر اینکه تعطیلی های آستارا از نظر های اقتصادی، اجتماعی، روحی و روانی بر مردم این شهرستان آسیب زده است، عنوان کرد: مطالبات اصناف این شهرستان از قبیل برگشت خوردن چک ها، مهلت ندادن بانک ها در سررسید اقساط وام ها و بیمه بیکاری بازاریان آسیب دیده از کرونا، جهت طرح در تصمیمات ستاد کرونای کشور، در جلسات مرکز استان تبیین می شود.

۴۰ درصد بیماران بستری آستارا از سایر شهرها هستند

عباس صابر، فرماندار آستارا در این جلسه، خاطرنشان کرد: دستورالعمل های هوشمند، به شکل کامل در این شهرستان اجرا شده است.

وی با بیان اینکه از زمان آغاز طرح غربالگری حاج قاسم سلیمانی در آستارا، حدود ۵۰ درصد مردم شهرستان نیز غربال شدند، یادآور شد: برخی از بستری های بیمارستان شهید دکتر بهشتی آستارا نیز از شهرهای همجوار است.

وی با تأکید بر اینکه بررسی ها نشان می دهد که حدود ۴۰ درصد از بیمارانی که خدمات بهداشت و درمان از زیرساخت های آستارا دریافت می کنند، از هموطنان ما در شهرهای دیگر هستند، توضیح داد: امکانات موجود در شهرستان محدود است و با این امکانات باید به همه تقاضاهای درمانی پاسخگو باشد.

صابر با اشاره بر اینکه باید پروتکل های بهداشتی توسط همه شهروندان رعایت شود، تصریح کرد: تعطیلی صادرات از شهرستان ممکن نیست و باید نظارت بر رعایت پروتکل ها در انبارهای سورتینگ و بسته بندی میوه، توسط مسئولان مربوطه بیشتر شود.

وی با بیان اینکه عمده درآمد مردم آستارا از بازارهای شهرستان است، افزود: باید شرایط را به سمتی ببریم که بازار شهرستان بیش از این متحمل ضرر و زیان نشوند.

شناسایی ۴۶ بیمار کرونایی توسط مجریان طرح حاج قاسم

دکتر فرید بصیری مقدم، مدیر شبکه بهداشت و درمان بندر مرزی آستارا در این جلسه، گفت: از آغاز طرح غربالگری شهید حاج قاسم سلیمانی، بالغ بر ۴۴ هزار نفر از جمعیت این شهرستان در قالب ۱۳ هزار و ۵۰۰ خانوار نیز غربال شدند.

وی با اشاره به اینکه از این تعداد، ۲۵۰ مورد مشکوک مشاهده گردید، ادامه داد: از این تعداد نیز ۴۶ مورد تست مثبت را شناسایی کردیم که خود افراد مبتلا و خانواده های آنها علاوه بر تست مجدد، تحت نظر قرار گرفته اند.

وی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه از ابتدای آغاز محدودیت های کرونایی در شهرستان، پس از اعلام وضعیت قرمز، از ۱۶۰۲ واحد صنفی بازدید به عمل آمد، افزود: ۷۰ واحد پس از عمل نکردن به تذکرهای اولیه، پلمب شدند.

بصیری مقدم در بخش پایانی سخنان خود به کاهش آمار بستری بیماران کرونایی در بیمارستان شهید دکتر بهشتی آستارا اشاره کرد و گفت: تعداد بستری ها از ۸۰ نفر در یک هفته گذشته به ۶۰ نفر کاهش یافته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار