رئیس‌جمهوری در نشست خبری؛

دولت اجازه نمی‌دهد عده‌ای پایان تحریم را به تاخیر بیاندازند

اگر بایدن به شرایط ۲۰۱۷ برگردد ما هم کامل به تعهدات خود بازخواهیم گشت/آیین‌نامه قانون هسته‌ای مجلس در دست تهیه است اما دولت براساس عنوان آن، آیین‌نامه می‌نویسد/ آقای اردوغان شعر زیاد می‌خواند

تهران (پانا) - نشست خبری ریاست‌ جمهوری اسلامی ایران عصر امروز با حضور 17 خبرنگار شامل 12 خبرنگار داخلی و 5 خبرنگار خارجی در سالن شهید بهشتی نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شد.

کد مطلب: ۱۱۴۶۶۴۲
لینک کوتاه کپی شد
دولت اجازه نمی‌دهد عده‌ای پایان تحریم را به تاخیر بیاندازند

حسن روحانی در ابتدای این نشست گفت: خوشحالم که امروز این فرصت به وجود آمد تا به سوالات خبرنگاران پاسخ بدهم. 7 سال و چند ماه از عمر دولت‌های یازدهم و دوازدهم سپری شد و چند ماهی از عمر دولت باقی مانده است. خداراشاکرم که سخت‌ترین شرایط کشور را به دوش ما گذاشت. امروز با جنگ اقتصادی و کرونا سخت‌ترین شرایط بر مردم ما می‌گذرد.

متوسط تورم ما در سه سال به طور متوسط 11 درصد بوده که بی‌سابقه است

وی ضمن ارائه گزارشی کوتاه افزود: اگر بخواهم گزارش کوتاهی از این 7 سال بدهم باید به دو دوره تقسیم کنم. دوران قبل از جنگ تحمیلی اقتصادی و دوران جنگ تحمیلی اقتصادی. در دوره اول دولت را در سخت‌ترین شرایط رکود تورمی تحویل گرفتیم. تورم ما بالای 30 درصد بود که چنین چیزی بعد از جنگ سابقه نداشته است. در سال 93، هم ما به رشد اقتصادی آن هم مثبت رسیدیم و هم تورم را 15 درصد کاهش دادیم و در سال‌های بعد رشد اقتصادی ما علی رغم اینکه در بدترین شرایط درآمد نفتی قرار گرفتیم که قبل از ما 100 میلیارد در سال بوده و در دولت ما حدود 52 میلیارد دلار به طور متوسط بوده است، مثبت شد. اما در این 7 سل بهترین شرایط از لحاظ کاهش تورم را داشتیم تا سال 96؛ متوسط تورم ما حدود 11 درصد بوده است که در 50 سال گذشته سابقه نداشته است که یک دولت سه سال پیاپی، تورم متوسط 11 درصد داشته باشد.

در این سال‌ها به آنچه به مردم وعده دادیم، عمل کردیم

رئیس‌جمهوری ادامه داد: یکی از بالاترین رشدهای اقتصادی ما در سال 95 بود که بالاترین رشد اقتصادی در جهان بوده است و در این سال‌ها آنچه به مردم وعده دادیم، اعتدال، تعامل سازنده با جهان، برداشتن تحریم از روی دوش مردم و آنها را به حقوق خود رساندن، حق هسته‌ای را برای ملت ایران تثبیت کردم و ... به وعده‌های خود عمل کردیم. کشور را از شرایط سخت آژانس رهانیدیم و اقداماتی که انجام دادیم قابل قبول بوده است. توانستیم کشور را هم از رکود و هم از تورم خارج کنیم و در نیازهای مردم از قبیل گندم و شکر و برنج، انرژی از قبیل گاز، بنزین و گازوئیل و ... به خودکفایی رسیدیم. برای اولین بار در دولت تدبیر و امید محصول گاز ما در کشور به یک میلیارد مترمکعب در روز رسید.

تعداد تخت‌های بیمارستانی را به دو برابر قبل از دولت یازدهم رساندیم

روحانی تاکید کرد:‌ در آلومینیوم 70 درصد به تولید کشور اضافه کردیم و در پتروشیمی هم توان را به دو برابر رساندیم. تا پایان این دولت افتتاح‌ها مهم خواهیم داشت. در حوزه ریل و بندر اقدامات بسیار خوبی داشتیم. من می‌خواهم رسانه‌ها تولیدات و دستاوردهای این دولت را با توجه به شرایط سخت تحریم با دولت‌های قبل مقایسه کنند می‌بینند کار عظیمی صورت گرفته است. کاری که در بیمارستان‌ها و تخت بیمارستانی انجام دادیم که تخت‌ها را نسبت به آنچه که قبل از دولت یازدهم بوده است به دو برابر رساندیم. طرح تحول سلامت از دستاوردهای مهم این دولت بوده است. در تولید هم صنعت، هم کشاورزی و هم خدمات قدم‌های خوبی برداشته‌ایم. خدمات دولت الکترونیک را به 70 درصد رسانده‌ایم. 5 هزار شرکت دانش‌بنیان داریم.

خبرهای خوب رئیس‌جمهوری از افتتاح خطوط ریلی تا پایان دولت

رئیس‌جمهوری اظهار کرد: در سیاست خارجی نیز اقدامات دیپلماتیک خوبی صورت گرفته است. امسال هم اما با این جنگ اقتصادی، گرفتار کرونا نیز شدیم. دولت در 7 ماه و نیم آینده نیز تمام تلاش خود را خواهد کرد تا طرح‌های نیمه‌تمام را به اتمام برساند. در زمینه تخت‌های بیمارستانی برنامه داریم تا پایان دولت بین 11 تا 14 هزار تخت اضافه کنیم. کارخانه‌های نوآوری را در استان‌ها افتتاح می‌کنیم، شرکت‌های دانش‌بنیان رشد خواهند کرد. یکی از افتخارات این دولت تحول در حمل و نقل ریلی بوده است. استان همدان، کرمانشاه، ارومیه، گیلان، رشت را به خطوط ریلی وصل کردیم و تا پایان دولت دریای خزر را در گیلان به خطوط ریلی و کاسپین را به رشت وصل خواهیم کرد. چابهار را به زاهدان وصل خواهیم کرد. در بزرگراه و آزادراه هم طرح مهم ما اتصال اصفهان به شیراز است که در این دولت انجام خواهد شد. طرح بسیار مهم و استراتژیک دولت که نفت را از خلیج فارس به دریای عمان می‌آورد در این دولت انجام خواهد شد.

طرح احیای دریاچه ارومیه تا پایان امسال افتتاح می‌شود

وقت این را نداریم که به حاشیه‌ها بپردازیم. فرصت ما بر این است که تا روز آخر خدمات خود را انجام دهیم و یکی از خدمات ما شکستن تحریم است. دولت در این زمینه امیدوار است گام‌های مهمی بردارد. ترامپ و عده‌ای در داخل تلاش داشتند که برجام از بین برود اما ما اجازه ندادیم. دولت اجازه نمی‌دهد عده‌ای پایان تحریم را به تاخیر بیاندازند. ما یک لحظه اجازه نخواهیم داد و کوتاه نخواهیم آمد

روحانی از افتتاح طرح احیای دریاچه ارومیه تا پایان امسال خبر داد و گفت: همه تلاش ما این است که طرح‌های مهم را تا پایان دولت به اتمام برسانیم.

وی با بیان اینکه کار مهم امسال ما تقدیم لایحه بودجه به مجلس بوده است که تا 12 آذر به مجلس تقدیم کردیم، گفت: لوایح مهم ما از جمله شفافیت و مبارزه با فساد در مجلس است که متاسفانه هنوز بررسی نشده است.

امیدواریم انتخابات سال آینده شکوهمند و با حضور همه گروه‌ها برگزار شود

رئیس‌جمهوری تاکید کرد:‌ کار مهم دیگر ما مدیریت انتخابات سال آینده است که امیدواریم این انتخابات شکوهمند و با حضور همه گروه‌ها برگزار شود.

روحانی به وضعیت کرونا اشاره کرد و گفت: در این زمینه به خوبی عمل کرده است و تلاش داریم موج سوم را کنترل کنیم و موضوع مهم تهیه واکسن است که در این زمینه تلاش خواهیم کرد.

رئیس‌جمهوری تاکید کرد: امیدوارم در این مدت به اهداف خود دست پیدا کنیم. به همین دلیل وقت این را نداریم که به حاشیه‌ها بپردازیم. فرصت ما بر این است که تا روز آخر خدمات خود را انجام دهیم و یکی از خدمات ما شکستن تحریم است. دولت در این زمینه امیدوار است گام‌های مهمی بردارد. چون جنگ ترامپ علیه ما شکست خورد و همه جهان هم به آمریکا فشار می‌آورد که به برجام برگردد. ترامپ و عده‌ای در داخل تلاش داشتند که برجام از بین برود اما ما اجازه ندادیم. ما در برجام به حقوق خود دست یافتیم. همه چیز از جمله برجام ممکن است دارای نواقصی باشند اما به طور نسبی در تاریخ منطقه و ایران این توافق بی‌سابقه است. عده‌ای میخواستند برجام را نابود کنند که نباشد. اما ما نگذاشتیم. این برجام سه بار آمریکا را با دست و پای شکسته در سازمان ملل شکست داد. پایان تحریم به معنای این است که مردم به یکی از حقوق خود دست بیابند. پایان تحریم به معنای این است که جنایت توقف می‌شود. دولت اجازه نمی‌دهد عده‌ای پایان تحریم را به تاخیر بیاندازند. ما یک لحظه اجازه نخواهیم داد و کوتاه نخواهیم آمد.

در ماه‌های آینده وضعیت بهتری خواهیم داشت

روحانی در ادامه و در پاسخ به سوال خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره وضعیت معیشتی مردم گفت: امسال به خاطر کرونا، صادرات غیرنفتی ما در 6 ماهه اول 18 درصد کاهش یافته است. به خاطر بلوکه شدن منابع ارزی ما در خارج، برداشت پول ما برای کالاها با مشکل مواجه است. حال اینکه تحریم و جنگ اقتصادی چقدر موثر است بحث نمی‌کنم. باید ببینیم که درآمد نفتی در سال 1390، 119 میلیارد دلار بوده است و در سال گذشته کمتر از 19 هزار میلیارد دلار. ما صف طولانی نداریم ولی گرانی داریم. بخشی از آن مربوط به مدیریت غیرصحیح و بخشی مربوط به جنگ اقتصادی است. سامانه جامع تجارت را برای مدیریت صحیح این وضعیت راه‌اندازی کردیم. پیش‌بینی من این است که در ماه‌های آینده وضعیت بهتری خواهیم داشت.

مجلس آنچه که تصویب کرده عنوانش اقدام راهبردی برای لغو تحریم است نه ادامه تحریم، اما اینکه این قانون با آن هدفی که دارد همخوانی دارد یا نه بحث دیگری است. هر زمانی که 4+1 به کلیه تعهداتشان برگردند ما هم برخواهیم گشت و هیچ چیز مانع بازگشت ما به تعهدات نخواهد بود

مشکلی در بودجه نمی‌بینیم و قائل به نقطه ضعف در آن نیستیم

رئیس‌جمهوری در پاسخ به سوالی درباره انتقادات نمایندگان مجلس نسبت به لایحه بودجه، گفت: ما برای لایحه بودجه نقطه ضعف قائل نیستیم. بودجه به بهترین شکل تنظیم شده است. ما نفت را در این بودجه دو میلیون و 300 هزار بشکه در نظر گرفتیم. این را ما در سال آینده محقق خواهیم کرد. برای حقوق بگیران ثابت 25 درصد دریافتی آنها را افزایش می‌دهیم، ما می‌دانیم امکان‌پذیر است و این محاسبه ما است. روی این بودجه ماه‌ها کار شده است، علی رغم اینکه نفت زیادی در بودجه دیده می‌شود اما درآمد جاری وابسته به نفت نیست. ما مشکلی در بودجه نمی‌بینیم، ما بودجه خوبی تهیه کرده‌ایم. نیمی از این بودجه را ما و نیمی را دولت بعدی اجرا خواهد کرد. به اعتقاد من این بودجه هم برای حمایت از اقشار کم درآمد و هم توسعه کشور دارای نقاط قوت زیادی است. در کوچک شدن دولت و در مالیات بسیار خوب است. بقیه امور به عهده مجلس شورای اسلامی است که اقدامات و بررسی خود را نسبت به این بودجه انجام دهند.

روحانی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره اینکه شما می‌گویید اجازه نخواهیم داد کسی پایان تحریم را به تحریم بیاندازد، آیا این پیامی نسبت به طرح اقدام راهبردی مجلس یازدهم است؟ آیا اگر بایدن تحریم‌ها را لغو کند و به برجام برگردد آیا با او دیدار خواهید کرد؟ گفت: دولت همه تلاش خود را انجام می‌دهد تا در اولین فرصت ممکن تحریم غلط و ظالمانه را از روی دوش مردم بردارد. همین ساعت هم اگر امکان پذیر باشد، من به ساعتی بعد موکول نخواهم کرد. هر لحظه که اعضای برجام به تعهدات برگردند ما هم به تعهدات خود برخواهیم گشت. مجلس آنچه که تصویب کرده عنوانش اقدام راهبردی برای لغو تحریم است نه ادامه تحریم، اما اینکه این قانون با آن هدفی که دارد همخوانی دارد یا نه بحث دیگری است. ما هر زمانی که 4+1 به کلیه تعهداتشان برگردند ما هم برخواهیم گشت و هیچ چیز مانع بازگشت ما به تعهدات نخواهد بود. ما مرحله به مرحله کاهش تعهدات را داشته‌ایم و به طرف‌های خود اعلام کرده‌ایم که ما هیچ تعهدی دیگر برای غنی‌سازی نخواهیم داشت. ما مشکلی الان نخواهیم داشت برای اینکه آمریکا اگر برگردد و دولت آقای بایدن برگردد به شرایط 2017 ما هم کامل به تعهدات خود بازخواهیم گشت.

دولت قانون اقدام راهبردی مجلس یازدهم را مفید نمی‌داند

رئیس‌جمهوری تاکید کرد:‌ دولت قبلا هم اعلام کرده که این قانون را مفید نمی‌داند. دولت به اتفاق آرا این قانون را مفید نمی‌داند. ما در سال گذشته تمام تعهدات خود را کاهش دادیم. من به وزرا و معاونان مربوطه دستور دادم آیین‌نامه اجرایی این قانون را تهیه کنند که به همین ترتیب اجرا خواهد شد. تفسیر ما از اجرای این قانون در چارچوب عنوان این قانون است یعنی طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم نه اینکه بخواهد تحریم را به تاخیر بیاندازد. اگر مردم ما در این سه سال این همه مشکل را تحمل نمی‌کردند باعث خوشحالی ترامپ میشد. اما مردم صبوری کردند. من امیدوارم همه ما همه قوا دست به دست هم بدهیم، شکستن تحریم حق مردم ایران است ، تجارت آزاد با دنیا، فروش نفت و ... حق مردم ایران است. امیدواریم دولت و مجلس با کمک هم هر چه سریعتر آن ثمر و نتیجه‌ای که در سایه مقاومت مردم به دست آمده است را اجرا کنند.

وی ادامه داد: ما یک لایحه مهم درباره قانون انتخابات به مجلس قبل دادیم که نتیجه ماه‌ها تلاش بود اما در مجلس بررسی نشد. در همین مجلس هم لوایحی که ارسال کرده بودیم، مبارزه با فساد، تعارض منافع و شفافیت که سه لایحه مهم و مادر است بررسی نشده است. متاسفانه مجلس به طرح‌های خودش فقط می‌پردازد. بدنه کارشناسی عظیم دولت قابل مقایسه با کمیسیون‌های مجلس نیست. خواباندن لوایح دولت و فقط بررسی‌های طرح‌های مجلس، نمی‌تواند مفید باشد. مساله دولت و مجلس نیست مساله تصویب قوانینی به نفع دولت است. درباره معیشت مردم سوال شد، ما وزیری نداریم که حامی مصرف‌کننده باشد ما باید وزارت بازرگانی داشته باشیم. اصلا مقام معظم رهبری این را مطرح کردند که چرا چهار وزارت‌خانه را یک وزیر اداره می‌کند. یک سری امور هست واقعا به نفع مردم است که دولت و مجلس با هم باشند. بعضی فکر می‌کنند نماینده مجلس نماینده مردم است ولی دولت از آسمان آمده است. ما هم نماینده مردم هستیم. وکیل‌الدوله از حرف‌های بی‌معنای عالم است. هم دولت و هم مجلس را مردم انتخاب می‌کنند. ما باید همدیگر را یاری کنیم در آنچه به نفع مردم است. هر طرحی که نمایندگان بدهند اگر برای مردم باشد ما حمایت می‌کنیم. حتی همین طرح هسته‌ای را که ما مخالف بودیم به خاطر اینکه مجلس تایید کرده ما در حال نوشتن آیین‌نامه آن هستیم .

جمهوری اسلامی در زمان و مکان مناسب انتقام خون شهید فخری‌زاده را خواهد گرفت

رئیس دولت تدبیر و امید درباره سوالی برای زنده نگه داشتن برجام و کاهش تنش در منطقه، تاکید کرد: علت عدم موفقیت ترامپ علیه ایران، همکاری و هماهنگی بین ایران و سایر کشورها بود و لذا در همه اقدامات خود علیه ایران ناموفق بود. ما همچنان دنبال آن هستیم تا با همه کشورهای جهان به ویژه روسیه و چین در تعامل باشیم. ترور شهید فخری‌زاده کار آنهایی بود که میخواستند در روزهای پایانی حکومت منحوس ترامپ منطقه را به جنگ بکشانند این هدف رژیم صهیونیستی بود. جمهوری اسلامی ایران علی رغم اینکه برای خود حق قائل است که انتقام خون شهید را خواهد گرفت و در زمان و مکان مناسب انتقام خود را خواهد گرفت، اما در عین حال صلح منطقه برای ما مهم است. ما طرح صلح هرمز را ارائه کرده‌ایم که برای همه کشورهای منطقه فرستاده شده و همچنان این طرح صلح روی میز است و ما آماده اجرای آن هستیم.

غیر از جنگ تمام عیار اقتصادی مشکل دیگری هم داریم و آن هم‌همسویی‌ و همصدایی مخالفان دولت با دشمنان نظام است

رئیس‌جمهوری در ادامه در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا به سوءمدیریت در میان مدیران دولت اعتقاد دارید یا نه گفت:‌ مشکلات کشور دلایل متعددی دارد. برخی ساختاری است و مربوط به این دولت و آن دولت نیست. بعضی مربوط به تحریم است. مدیریت که همان مدیریت است، در سال 93 همین دولت بود رکود و تورم را شکست. ما در تحریم نیستیم، خطا نکنید، ما در جنگ بزرگ تمام عیار اقتصادی هستیم، یعنی تمام قدرت بیاید جلوی ایران بایستد که ایران نفت نفروشد، چنین چیزی سابقه نداشته است. ما 92 و 93 هم تحریم بودیم ولی مشکلی نداشتیم ولی در سال 97،در جنگ اقتصادی وارد شدیم. رهبری بارها فرمودند که ما در جنگ اقتصادی هستیم و رئیس‌جمهور فرمانده این جنگ است. اما عده‌ای مدام به جای کمک به ما دنبال این هستند مشکل درست کنند. ما مشکل دیگری هم داریم آن هم همسویی‌ و همصدایی مخالفان دولت با دشمنان نظام است. مدیریت حتما بی‌ایراد نیست، حتما نقص داریم اما همه باید ما را یاری کنند. ما تنهایی نمی‌توانیم، این جنگ را به تنهایی نمی‌توانیم اداره کنیم. در جنگ تحمیلی هم فقط نیروهای مسلح نبودند همه آمدند تا پیروز شدیم. میلیون‌ها آدم به نام دولت کار می‌کنند ولی وقتی می‌گویند دولت فکر می‌کنند فقط رئیس‌جمهور است. شما یک نهاد بی‌اشکال پیدا کنید. همه باید به هم کمک کنیم. نظر من این است که ما چرا فقط به دولتی که در وسط میدان جنگ است حمله می‌کنیم و اگر کسی که به دولت فحاشی کرد توهین کرد چرا تشویق می‌شود. کسی در این کشور جرات می‌کند به قوه قضاییه به نیروهای مسلح توهین کند، از فردا احضار خواهد شد. اما به دولت حمله می‌کنند فردا هم مقام دیگری و تشویقی می‌گیرند.

به وزارت نفت دستور داده‌ام به صادرات دو میلیون و 800 هزار بشکه نفت برسیم

روحانی درباره میزان فروش نفت طبق لایحه بودجه سال آینده گفت:‌ دوران جنگ اقتصادی به سر آمده است، نه به این خاطر که ترامپ شکست خورده و بایدن پیروز شده است. حتی اگر ترامپ هم پیروز می‌شد باید تحریم را کنار می‌گذاشت. آنها سه سال است که تحریم می‌کنند و به نتیجه نمی‌رسند. ما باید به صادرات 2میلیون و 800 هزار بشکه برسیم و من این دستور را به وزارت نفت داده‌ام. ما بر مبنای خوشبینی این بودجه را تنظیم نکردیم. وزارت نفت ما می‌گوید من قدرت تولید و فروش این مقدار را دارم. ما که نگفتیم همه این نفت در بازار خارجی فروش برود می‌تواند در داخل هم به فروش برسد. عمر تحریم به سر آمده است.

اگر طرف مقابل به سال 2017 برگردد ما هم آماده‌ایم و این کار در زمان کوتاهی انجام خواهد شد

رئیس‌جمهوری در ادامه این نشست خبری درباره اینکه شما چقدر امیدوار هستید که دولت بایدن شرایط اشتباه خود را اصلاح کند و آیا پیامی بین شما و ایشان رد و بدل شده است یا خیر، تاکید کرد: ما معتقدیم شرایط در دولت جدید آینده آمریکا تغییر خواهد یافت حتی اگر ترامپ هم میماند تغییر می‌کرد. ما علاقه‌مند هستیم با کشورهای غربی و اروپایی و همسایگان روابط خود را گسترش دهیم. به اعتقاد رسیدن به این مساله آسان است. اگر طرف مقابل به سال 2017 برگردد ما هم آماده‌ایم و این کار در زمان کوتاهی انجام خواهد شد.

جلسات شورای عالی هماهنگی اقتصادی تشکیل خواهد شد

روحانی با بیان اینکه رهبری بر تشکیل جلسات شورای عالی هماهنگی اقتصادی تاکید کردند، افزود:‌ آنچه که باید در دستور کار شورا قرار گیرد در کمیته‌ای در دست بررسی است و در هفته آینده یا هفته بعدی جلسه شورا تشکیل خواهد شد. جلسات به ترتیب برگزار خواهد شد.

اینکه ما برای بازگشت به برجام پیش شرط بگذاریم، یعنی چی؟ این یعنی اینکه تحریم ادامه پیدا کند

رئیس‌جمهوری در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شما قبلا گفته‌اید که آمریکا با یک امضا می‌تواند به برجام برگردد اما بارها مشاوران شما گفته‌اند که هزینه هر روز تاخیر در اجرای برجام 100 میلیون دلار است، آیا نباید الان برای بازگشت آمریکا پیش شرط تعیین شود و تقاضای خسارت کرد؟ گفت: ما اگر بخواهیم طلب را از آمریکا بگیریم خیلی زیاد است، از اول انقلاب تا الان خسارات زیادی از آمریکا داریم اما اینکه ما برای بازگشت به برجام پیش شرط بگذاریم، یعنی چی؟ این یعنی اینکه تحریم ادامه پیدا کند. آنچیری که ما می‌گوییم این است که اگر طرف مقابل اگر فردا به تعهدات خود برگردد ما هم برمیگردیم، بله ما مطالباتی هم داریم و عنوان خواهد شد. مقصود ما این نیست که 1+4 به همه تعهدات خود عمل کرده است، خیر، نکرده است، پس آنها هم باید خسارت بدهند. این یک جنگ جهانی است با هر کسی بخواهیم صحبت کنیم بگوییم خسارت بده بعدا صحبت کنیم. برای ما مهم این است همگی به تعهدات خود برگردند. البته که ما خسارات زیادی دیدیم و باید برای جبران آن اقدام کنیم.

هیچ پیش شرطی را از هیچ کسی نخواهیم پذیرفت

وی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه بایدن به برجام برمی‌گردد اما خواهان توافق بزرگتری است که مسائل موشکی ایران و ... را هم در بربگیرد، آیا چنین چیزی امکان پذیر است؟، گفت: تعبیری که شما از آقای بایدن نقل کردید را من نشنیدم. این حرف ترامپ است حرف بایدن نیست. بر فرض هر کسی هم این حرف را بزند، به نظر من، هیچ پیش شرطی را از هیچ کسی نخواهیم پذیرفت. برجام قابل مذاکره نیست. قبلا مذاکره و توافق شده و عین این برجام را همه یا اجرا می‌کنند یا نمی‌کنند. مسائل موشکی و ... ارتباطی به مسائل هسته‌ای ندارد. قبلا ماه‌ها آمریکا و دیگر کشورها بحث می‌کردند که باید این مسائل هم بحث شود ولی ما رد کردیم. اینها قابل مذاکره نیست. آنچه می‌تواند روی میز باشد این است که همه به تعهدات خود برگردند .

نباید فرمانده میدان تضعیف شود

روحانی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه نمایندگان مجلس برخورد نامناسبی با وزرا و شما داشتند اما شما کابینه را به وحدت و عدم پاسخگویی توصیه کردید، آیا سیاست دولت برای وحدت قوا منجر به شکست شده است؟، گفت: ما که دنبال تقابل با قوه دیگری نیستیم. وظیفه همه ما را قانون اساسی تعیین کرده است. ما با دو قوه دیگر در چارچوب قانون اساسی تعامل می‌کنیم. مردم ما را برای اهدافی انتخاب کرده‌اند، برای ما مهم است. رای مردم چه به مجلس و چه به دولت این است که بر مبنای منافع ملی حرکت کنند. ما دنبال تعامل هستیم و باز هم تاکید می‌کنیم ما در شرایط جنگ هستیم و همه باید برای حل مشکلات به فرمانده میدان کمک کنند و نباید فرمانده میدان تضعیف شود.

تحریم هم برداشته نشود ما قطعا 2 میلیون و 300 هزار بشکه نفت در بازار داخلی و خارجی می‌فروشیم

رئیس‌جمهوری گفت: بودجه‌ای که دولت به مجلس می‌دهد برای کسب مجوز است، یعنی اجازه می‌گیریم این میزان بشکه نفت بفروشیم. ما بر مبنای تحلیل بودجه نمی‌نویسیم. ما بر مبنای اینکه پارسال چکار کردیم امسال چه کار می‌کنیم بودجه می‌نویسیم. اصلا تحریم هم برداشته نشود ما قطعا 2 میلیون و 300 هزار بشکه در بازار داخلی و خارجی می‌فروشیم. این بر مبنای برجام نیست. این در توان وزارت نفت است و وزیر نفت این را تایید می‌کند. دولت کاملا برنامه دارد و 100 درصد و یقینی است. اما اینکه ما برای دولت بعد مشکل درست می‌کنیم... این تفکر را از ذهنتان بیرون کنید. من در این نظام از روز اول بودم و مسئولیت داشته‌ایم. من که نیامدم 7 سال حکومت کنم و بعد بروم این ور و آن ور مصاحبه کنم. اگر تحریم برداشته شود صادرات ما بیشتر هم خواهد شد. این بودجه بر مبنای یک تحلیل درست است .

آقای اردوغان شعر زیاد می‌خواند/ وزیر خارجه ترکیه به وزیر خارجه ما به صراحت گفت آقای اردوغان اصلا چنین قصدی نداشته است/ دنیا بداند مردم ما به تمامیت ارضی ایران حساس هستند

روحانی درباره شعرخوانی اخیر رجب طیب اردوغان گفت: روابط بین ایران و ترکیه بسیار مهم است، روابط اقتصادی و سیاسی داریم. در روند آستانه در منطقه با هم بحث می‌کنیم. تمامیت ارضی و ایران و جایگاه ایران اهمیت ویژه‌ای دارد، حق مردم ایران است که حساسیت نشان دهند. وزیر خارجه ترکیه به وزیر خارجه ما به صراحت گفت آقای اردوغان اصلا چنین قصدی نداشته است، سفیر ترکیه هم این را تایید کرد. این یک شعر چند پهلو است. اگر آن را درون ایران بخوانید یک معنا می‌دهد یا بیرون ایران معنای دیگری را. وقتی مقامات ترکیه به ما گفتند که اردوغان اصلا چنین قصدی نداشته است، ما باید قبل و بعد صحبت یعنی کل مصاحبه را در کنار هم قرار دهیم. من طبق شناختی که از ایشان دارم بعید است ایشان بخواهند به ایران و تمامیت ارضی ایران توهینی داشته باشد. ایشان میخواسته بگوید مردم آذربایجان از آزادشدن سرزمینشان خوشحالند حال آن وسط شعری را هم خوانده است. معمولا آقای اردوغان شعر زیاد می‌خواند از مولوی و حافظ و ... آنچه برای ما مهم است، با توضیحاتی که دادند که به نظر می‌رسد ما می‌توانیم از این مساله بگذریم ولی همه دنیا باید بدانند که تمامیت ارضی ما برای ما بسیار مهم است و مردم ما حساس هستند.

بعید است موضوع اعدام روح‌الله زم به روابط ایران با اروپا لطمه‌ای وراد کند

رئیس‌جمهوری درباره اعدام روح‌الله زم، مدیر کانال خبری ضد نظام آمدنیوز و اعتراض برخی از کشورها، گفت: ایران قوه قضاییه‌ای دارد که مستقل است، دادگاه حکم صادر می‌کند. برای ما ملاک نیست که اروپایی‌ها از این حکم خوشحال هستند یا نه. شاید این چیز خوبی برای تاریخ زندگی آقای زم نباشد که اعدام شده است ولی حکم اعدام در کشور ما هست و چرا فقط برای یک نفر این کارها را می‌کنند و ناراحت هستند. این استنباط به مداخله‌جویی می‌شود. همیشه اروپایی‌ها در برخی مسائل حساس بوده‌اند ما هم حساس هستیم، در فرانسه مساله‌ای پیش بیاید ما هم اعلام‌نظر می‌کنیم ما هم ناخشنودی‌هایی از برخی افدامات اروپایی‌ها داریم. باید در چارچوب حقوق خود روابط‌مان را مدنظر داشته باشیم. آیا این فرد بدون حکم دادگاه اعدام شده است؟ اشکال آن‌ها به چی هست؟ آن‌ها دارند اظهارنظر می‌کنند و ما هم در چارچوب قانون خود علم می‌کنیم و بعید است که این موضوع به روابط ایران با اروپا لطمه‌ای وراد کند.

طبق قانون هر شکایتی که نکته قابل ملاحظه‌ای داشته است را پیگیری کرده‌ام

روحانی در پاسخ به سوال دیگری درباره اختیارات رئیس‌جمهوری و میزان استفاده از آنها از سوی شخص ایشان گفت: رهبری از دولت حمایت می‌کند، رهبری طبق وظایف شرعی که دارد از دولت حمایت می‌کند. این جای خود دارد. اینکه اختیارات رئیس‌جمهور چقدر است، اختیارات او در قانون اساسی آمده است و شما می‌گویید قوه قضاییه کسی را زندانی کرده است شما چرا از اختیارات خود استفاده نکرده‌اید؟. برخی وقت‌ها نامه‌ای به من می‌رسد، شکایتی یا چیزی اگر نکته قابل ملاحظه‌ای داشته باشد به وزیر دادگستری ارجاع می‌دهم پیگیری کند. اما وظایف رئیس‌جمهور مشخص است، جایی می‌توانیم اخطار دهیم که قانون اساسی نقض شود. قبلا رئیس‌جمهور بوده که به قوه قضاییه اخطار داده، قوه قضاییه به شورای نگهبان گفته و شورا هم گفته که حق رئیس‌جمهور است. اما اخیرا این اصل قانون اساسی را شورای نگهبان براساس تفسیری که سال 91 داشته، کم اثر کرده است. من در هر موردی که دیدم که برخلاف قانون اساسی عمل شده کتبا تذکر داده‌ایم حتی علی رغم این تفسیر. هر جایی و در اختیارات من طبق قانون امکانی بوده است، انجام داده‌ام.

رئیس‌جمهوری در پایان درباره یکی از صحبت‌های خود در این نشست تاکید کرد: اینکه من گفتم وزیری که باید حامی مصرف‌کننده باشد و مجلس موافقت نکرد که این وزیر را داشته باشیم، به این معنا نیست که دولت از مصرف کننده حمایت نمی‌کند. منظور من این بود وزیری که حامی مصرف‌کننده باشد و صرفا به فکر مصرف‌کننده باشد، جایگاه این وزیر در هیات دولت خالی است و گرنه دولت همیشه به فکر مصرف‌کنندگان بوده و خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار