«بچه‌محل» حامیِ افراد کم‌توان و ناتوان جسمی

تهران (پانا) - مجموعه تلویزیونی «بچه‌محل» به کارگردانی احمد درویشعلی‌پور و تهیه‌کنندگی مسلم آقاجانزاده با پیشگامی در راستای فرهنگ مناسب‌سازی جامعه برای افراد کم‌توان و ناتوان جسمی، گامی مثبت برداشته است.

کد مطلب: ۱۱۴۶۵۷۹
لینک کوتاه کپی شد
«بچه‌محل» حامیِ افراد کم‌توان و ناتوان جسمی

حضور هر روزه ما در جامعه و بهره‌گیری از خدمات شهری با برخورداری از سلامت جسمانی و توانمندی بدنی، مساله‌ای است که شاید به‌عنوان یک مزیت اجتماعی آنچنان به چشم نیاید و به راحتی از کنار آن عبور کنیم، در حالی که اگر یک روز خود را در جایگاه ناتوانان و کم‌توانان جسمی بگذاریم، متوجه دشواری‌های حضور آنان در شهر و جامعه می‌شویم.

مناسب‌سازی جامعه برای این افراد یکی از مباحث مهم در زمینه توانبخشی اجتماعی است که زمینه خودکفایی، کاهش مشکلات روزمره و سلامت روانی آنها را فراهم می‌کند و نقش و فعالیت آنها در جامعه را گسترش می‌دهد.

رسانه‌ها به‌عنوان یکی از ارکان مهم در راستای بهبود شرایط اجتماعی کشور، وظیفه‌ای خطیر در این زمینه دارند و در کنار قالب‌های مطبوعاتی و خبری، تولید مجموعه‌ها و پرداختن به این معظلات در بستر داستانی می‌تواند یکی از تحرکات کارآمد و اثرگذار باشد.

در همین راستا به نظر می‌رسد مجموعه تلویزیونی «بچه‌محل» با بهره‌گیری از پتانسیل اجتماعی و بسترِ موثر خود، در این زمینه پیشگام شده و با طراحیِ داستانی جذاب و کمک گرفتن از کاراکترهای بانفوذ خود، به نحوی درست در راستای مبحث مناسب‌سازی جامعه برای افراد کم‌توان و ناتوان جسمی پرداخته است.

این دقت نظر در طراحی و پرداخت به موضوعاتی اینچنین که معمولاً از نظرها غافل می‌شود، نشان‌هنده روحیه سازنده و همراه عوامل مجموعه «بچه‌محل» است که در عمل ثابت می‌کنند به بدنه اجتماع نزدیک هستند و در کنار ایجاد سرگرمی و شادی و پرداختن به نکات آموزشی و تربیتی، روایتگر مشکلات و کاستی‌های مدنی ناتوانان و کم‌توانان جسمی نیز هستند.

این برنامه به طرح مشکلات و راهکارهایی در زمینه تجهیزات و امکانات مورد استفاده در جامعه از جمله معابر، ایستگاه اتوبوس، تلفن عمومی، سطل زباله و صندوق پست، آب خوری و در نهایت علائم شهری و نورپردازی شناسایی و... پرداخته و می‌تواند به‌عنوان یکی از پیشگامان و آغازگران فرهنگ‌سازی برای تقویت شرایط حضور هموطنان و شهروندان کم‌توان و ناتوان جسمی در تلویزیون، الگویی مناسب برای تداوم این فعالیت‌های اثرگذار باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار