یلدای متفاوت امسال، فرصتی برای ترویج قصه‌گویی و کتاب‌خوانی کودکان

تهران (پانا) - حدود هشتاد نفر از اهالی ادبیات کودک و نوجوان با انتشار پیام مشترکی در آستانه شب یلدای متفاوت امسال، بر استفاده از ظرفیت‌های مراسم شب چله برای توجه به کودکان و ترویج کتاب‌خوانی و ادبیات میان ایشان تأکید کردند.

کد مطلب: ۱۱۴۶۴۲۹
لینک کوتاه کپی شد
یلدای متفاوت امسال، فرصتی برای ترویج قصه‌گویی و کتاب‌خوانی کودکان

به گزارش ایرنا، آخرین شب پاییز که درازترین و تاریک ترین شب سال محسوب می شود با نام شب یلدا جایگاه ویژه ای در میان ایرانیان دارد و مردم ایران تا سپیده دم با انواع و اقسام برنامه های مفرح در کنار یکدیگر این شب دراز را به خوشی سپری می کنند تا تاریکی و سردی و اندوه غیبت خورشید روحشان را تضعیف نکند.

جشن یلدا امروزه توسط ایرانیان با شب نشینی اقوام و خانواده در کنار یکدیگر برگزار می شود بدین گونه که اعضای خانواده در این شب مهم گردهم آمده و افراد مسن خانواده شروع به تعریف کردن قصه های کهن بویژه برای کودکان می کنند که جایگاه قابل توجهی در این آیین به عنوان میراث داران آینده دارند.

امسال اما یلدا باید اندوه حضور کرونا را هم تحمل کند، در سایه سنگین شیوع این ویروس که بر عالم سایه افکنده امسال این دورهمی کهن باید به شکلی متفاوت و متمایز و به عبارتی استثنایی برگزار شود. امسال یلدای کهن ما باید رنگ مدرنیته را به خود ببیند و مجازی برگزار شود. اما به این فضای متفاوت باید به عنوان فرصتی برای ترغیب کودکان به کتابخوانی بهره برد.

برگزاری هرچه باشکوه تر این سنت کهن در شرایط کرونا زده امروز با توجه به محدودیت های بهداشتی و توصیه های پیشگیری و بازگشت سلامت همیشگی به جامعه، دغدغه امروز فرهنگ دوستان کشور است. مساله ای که امروز مورد توجه اهالی ادبیات کودک قرار گرفته است، حدود هشتاد نفر از اهالی ادبیات کودک و نوجوان با انتشار پیام مشترکی بر استفاده از ظرفیت‌های مراسم شب چله برای توجه به کودکان و ترویج کتاب‌خوانی و ادبیات میان ایشان تأکید کردند.

پیش‌تر نیز گروهی دیگر از نویسندگان کودک با پیامی خانواده‌ها را به شیرین‌تر کردن ایام شب یلدا برای کودکان دعوت کرده بودند.

در میان امضاکنندگان این پیام نویسندگانی از مهاجران افغانستانی و همچنین حدود بیست نویسنده ساکن شهرستان‌های مختلف نیز دیده می‌شوند.

این نویسندگان در پیام های خود آورده اند: یلدا می‌رسد و ما می‌خواهیم به رسم قشنگ ایرانیان، درازترین شب سال را پر کنیم از روشنی و شادی و شعر و شیرینی.

یلدا شب‌ترین شبِ سال است و از پس آن زمستان سر می‌رسد؛ اما با یلدا روزهایی می‌آید که هر کدام لحظه‌ای بزرگ‌تر می‌شوند و شب‌هایی که هر یک ذره‌ای کوتاه‌تر.

این است راز یلدا: باید پا به پای خورشید صبوری کنیم تا بزرگ‌شدن روشنی و کوچک‌شدن تاریکی ما را برساند به روز و شبی برابر؛ درست اندازه‌ی همدیگر؛ و درست همان‌جاست که بهار می‌شکوفد...

ما شاعران، قصه‌نویسان، تصویرگران، منتقدان، پژوهشگران، روزنامه‌نگاران، مترجمان و مروجان ادبیات کودک و نوجوان می‌خواهیم برای بچه‌ها از یلدا بگوییم؛ خاطراتی از شب یلدا وقتی هنوز کودک بودیم. از خانواده‌ها هم می‌خواهیم در این شب قصه‌هایی از نور و امید و شادی بگویند و بچه‌ها هم با آرزوهایی یلدایی، به کوتاهی یک جمله و به سرخی یک دانه‌ انار این شب را زیباتر کنند.

امضاکنندگان: سمیرا آرامی، فرزانه آقاپور، حمید اباذری، پیام ابراهیمی، حسن احمدی، محمدکاظم اخوان، احمد اکبرپور، عزت‌الله الوندی، داوود امیریان، افسون امینی، علی باباجانی، نگار پدرام، پروین پناهی، جعفر توزنده‌جانی، حمیدرضا توکلی، فرشاد تولایی، ریحانه جعفری، لاله جعفری، سعید حسام‌پور، زهرا حقوردی، فروزنده خداجو، مصطفی خرامان، رضوان خرمیان، حمیدرضا داداشی، فائزه دائمی، جواد راهنما، محمدسرور رجایی، شیدا رنجبر، ظریفه رویین، فاطمه زمانه‌رو، فاطمه سرمشقی، مرضیه سرمشقی، علی‌اصغر سیدآبادی، سمیه سیدیان، علی شاهترابی، زهرا شاهی، سمانه شریفی، نوشین شعبانی، مجید شفیعی، محمد شفیعی، عاطفه شفیعی‌راد، مکرمه شوشتری، مریم صباغ‌زاده، شکوفه صمدی، کاظم طلایی، مهدی طهوری، گلنوش عطار، فریدون عموزاده خلیلی، کیانوش غریب‌پور، مهناز فتاحی، سیدحسین فدایی‌حسین، قاسمعلی فراست، زهرا فردشاد، پیوند فرهادی، حدیثه قربان، علی قنبری، سمیرا قیومی، سیدعلی کاشفی ‌خوانساری، علیرضا کرمانی فاروب، محمدحسین کیانپور، حدیث لزر غلامی، نیلوفر مالک، محمدرضا مرزوقی، زهره مسکنی، زیتا ملکی، هاله مؤدبیان، زهرا موسوی، عذرا موسوی، انسیه موسویان، روح‌الله مهدی‌پور عمرانی، نازیلا نوبهاری، حسن نوروزی (بومان)، پرناز نیری، نیلوفر نیک‌بنیاد، زهره نیلی، رفعت هاشمی سی‌سخت، محسن هجری، معصومه یزدانی و محمدرضا یوسفی.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار