جعفرزاده، نماینده سابق مجلس در گفت‌وگو با پانا تاکید کرد؛

برخی تصمیم سیاسی می‌گیرند، اثر آن را گردن دولت می‌اندازند

نمی‌شود کشور را علی‌الحساب اداره کرد/ مجلس منابع درآمدی حاصل از فروش نفت را مدیریت کند نه مقدار فروش نفت را/ نگاه سیاسی بر بودجه سایه انداخته است/بخش اعظم مجلس اشرافیتی بر لایحه بودجه ندارد

تهران (پانا) - عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم در واکنش به زمزمه‌های رد لایحه بودجه 1400 در مجلس یازدهم تاکید کرد تا به امروز هر چه قدر مطالعه کرده‌ام کسی نتوانست بگوید این اعداد بودجه با این عبارات کلی که به کار می‌رود چه رابطه‌ای دارد، خداراشکر 300 نفر هستند و 300 نفر هم با هم اعلام می‌کنند، اما عبارات کلی و غیرکارشناسی است و نگاه‌ سیاسی بر بودجه سایه انداخته است؛ این نشان می‌دهد بخش اعظم مجلس اشرافی بر لایحه بودجه ندارند.

کد مطلب: ۱۱۴۶۱۵۲
لینک کوتاه کپی شد
برخی تصمیم سیاسی می‌گیرند، اثر آن را گردن دولت می‌اندازند

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی در پاسخ به این سوال که زمزمه‌هایی مبنی بر رد کلیات بودجه توسط برخی نمایندگان این روزها بارها تکرار شده است. چه اتفاقی افتاده که یکباره چنین موضع تندی از سوی مجلس جدید در حال مخابره شدن است؟، گفت: «من متوجه نمی‌شوم، وقتی دولت لایحه بودجه را به مجلس داده است، این اختیار مجلس است بر تصویب قانون. بنابراین رد کردن لایحه معنا ندارد. مجلس به هر شکلی که دلش بخواهد می‌تواند تغییرات را اعمال کند. بنابراین ایراد گرفتن‌های صرف و به کار بردن عبارات کلی، نشان از این می‌دهد که بخش اعظم از مجلس اشرافی بر لایحه بودجه ندارند و نگاه سیاسی بر بودجه سایه می‌اندازد و نگاه‌ها کارشناسی نیست.»

تصویب چند دوازدهم بودجه بی‌انضباطی پولی و مالی ایجاد می‌کند

وی در پاسخ به این سوال که عده‌ای از نمایندگان هم بر تصویب چند دوازدهم بودجه تاکید دارند تا به اصطلاح دولت سیزدهم مقروض نشود، تاکید کرد: «این هم بی‌انضباطی پولی و مالی در کشور ایجاد می‌کند. داشتن یک قانون بودجه ناقص خیلی بهتر از نداشتن کتابچه بودجه است. در هیچ دوره‌ای چنین چیزی نداشته‌ایم که بخواهند به خاطر دولت بعد، کشور را علی‌الحساب اداره کنند. تصویب چند دوازدهم بودجه یعنی یعنی علی‌الحساب اداره کردن کشور و این به ضرر کشور است.»

یکی از راه‌های اثبات عدم موفقیت آمریکا در فشار حداکثری، فروش نفت است

رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس دهم در پاسخ به این سوال که بهانه برخی مجلسی‌ها برای رد کلیات بودجه، پیش‌بینی دولت از فروش روزانه دو میلیون و سیصد هزار بشکه نفت است، عنوان می‌شود که دولت از این طریق به هر نحوی می‌خواهد باب مذاکره را باز کند. آیا واقعا با چنین پیش‌فرض‌هایی می‌توان بودجه را گروگان گرفت؟، گفت: «ما برای اینکه بگوییم تحریم‌های ناجوانمردانه آمریکا جواب نداده است، باید ثابت کنیم که آمریکا در فشار حداکثری موفق نبوده است. یکی از راه‌های اثبات عدم موفقیت آمریکا در فشار حداکثری، فروش نفت است و طبیعی است که مجلس باید با این موضوع همراهی کند. اتکال به سیاست یک بام و چند هوا برای مردم ابهام و تشکیک ایجاد می‌کند، باید بگوییم دولت موظف است در این فشار حداکثری حجم قابل توجهی نفت بفروشد تا بتواند تحریم‌ها را دور بزند. مجلس باید براساس سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، اتخاذ روش کند و پیشنهاد من هم به مجلس این است که این درآمد حاصل از نفت را به پروژه‌های عمرانی و زیرساختی کشور و منفعت‌دار برای استان‌ها اختصاص دهد.»

مجلس منابع درآمدی حاصل از فروش نفت را مدیریت کند نه مقدار فروش نفت را

جعفرزاده ایمن‌آبادی اضافه کرد: «ایرادی که مجلس می‌گیرد یا بهانه‌ای که مجلس می‌آورد، از لحاظ کارشناسی غرقابل فهم است ولی من پیشنهاد داشتم که مجلس منابع درآمدی حاصل از فروش نفت را مدیریت کند نه مقدار فروش نفت را. غیر از این من تصور می‌کردم مجلس تکلیف بزرگتری را به گردن دولت خواهد گذاشت اما می‌بینیم که سیاست معکوسی را اتخاذ کرده است.»

تا جلسات کارشناسی تشکیل نشود برخی حرف‌ بوی تخریب سیاسی به ذهن متبادر می‌کند

این نماینده سابق مجلس همچنین درباره اینکه یکی از ایرادات برخی مجلسی‌ها به دولت دوازدهم کسری بودجه ۱۵۰ هزار میلیاردی سال آینده است، آیا واقعا بدین میزان کسری بودجه وجود خواهد داشت؟ گفت: «نحوه برآورد کسری بودجه‌ای را که می‌گویند برای مردم تشریح کنند. از اکنون نمی‌توان گفت. بگویند کدام درآمد تحقق پیدا نخواهد کرد؟ هر درآمدی که تحقق پیدا نمی‌کند باید در کمیسیون تلفیق آن را کاهش دهند. تا جلسه کمیسیون تلفیق و جلسات کارشناسی تشکیل نشود تمام این حرف‌ها بوی موضع‌گیری سیاسی و تخریب سیاسی به ذهن متبادر می‌کند. اکنون تراز دولت کاملا متوازن است، در جداول بودجه، درآمدها و هزینه‌ها با هم پاسخگو هستند.»

وقتی شما چهار صفر را حذف نکردید و نتوانستید پایه پولی را حفظ کنید مسلم است در جامعه تورم ایجاد می‌شود. یک زمان یک تصمیم سیاسی می‌گیرید اثر می‌گذارد و بعد آن اثر را گردن دولت می‌اندازید

وی تاکید کرد: «آنچه درباره لایحه بودجه تاکنون گفته شده، حرف‌های کلی است، مشخصا مصداق مطرح کنند. ما اکنون متوجه مصادیق نمی‌شویم. اینکه تورم ایجاد می‌کند، حجم نقدینگی کشور بالاست؛ یک جای دیگری باید بروند پیگیری و اصلاح کنند. اصلاح ساختار نظام بانکی، اصلاح ساختار نظام مالیاتی و اداری و گمرکی و ... را باید بررسی و مدیریت کنند تا بتوانند تورم را کنترل کنند. وقتی اینها را کنترل نکردند، همینجوری نمی‌توانند بگویند بودجه تورم‌زا است. به من بگویند کجای این بودجه تورم‌زا است، اینها نسبت‌هایی است که به هر بودجه‌ای در هر سالی می‌توان داد. ما هیچ بحث و خروجی کارشناسی از بودجه مشاهده نمی‌کنیم. وقتی سال آینده به نرخ 25 تا 40 درصد رشد تورم داریم طبیعی است که این در همه آحاد ملت اثر می‌گذارد، بنابراین دولت باید این تورم را در همه ردیف‌های خود از جمله ردیف‌های حقوقی هم ببیند. یعنی چه تورم‌زا است؟ اصلا خود قانون این است که کشور باید متناسب با رشد تورم، باید این تورم را در سفره مردم تامین کند. اینکه کشور چرا تورم‌زا است موضوع آن جای دیگری است. رکود اشتغال، بیکاری، صنایع، افزایش حجم نقدینگی، افزایش سود بانک‌ها و ... دلیل است، وقتی شما چهار صفر را حذف نکردید و نتوانستید پایه پولی را حفظ کنید مسلم است در جامعه تورم ایجاد می‌شود. یک زمان یک تصمیم سیاسی می‌گیرید اثر می‌گذارد و بعد آن اثر را گردن دولت می‌اندازید.»

این نماینده سابق مجلس در پایان گفت: «من از بودجه تعریف نمی‌کنم، هیچ بودجه‌ای در هیچ سالی بی‌نقص نبوده و نیست و این بودجه هم همینطور. اما حرف‌‌های کلی گفتن و آن هم با عقبه سیاسی، به کشور آسیب می‌رساند. حرف‌ها دلسوزانه و در جهت حل مشکلات مردم نیست. حرف‌ها کلی است. این حرف‌ها منبع کارشناسی هم ندارد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار