پورمحمود: نماز اول وقت منجر به ایجاد نظم و مسئولیت‌پذیری دانش آموزان می شود

تهران(پانا) - پیش اجلاس نماز منطقه 17، با محوریت "آماده سازی و پیوند میان مسجد مدرسه و خانه" با نگاه زیبایی شناسانه در جذب کودکان و نوجوانان به نماز، با حضور طاهره پور محمود، معاونت پرورشی و تربیت بدنی منطقه، و کارشناسان حوزه پرورشی در بستر شبکه شاد برای معاونین و مربیان تربیتی منطقه برگزار شد.

کد مطلب: ۱۱۴۶۱۲۸
لینک کوتاه کپی شد
پورمحمود: نماز اول وقت منجر به ایجاد نظم و مسئولیت‌پذیری دانش آموزان می شود

حجت الاسلام صادقی، مدیر حوزه ابوطالب و امام جماعت آموزش و پرورش منطقه 17، در این اجلاس گفت: از آنجا که تلاش و همت ما برای ایجاد انگیزه و کشش در فریضه نماز در بین نسل جوان است. ابتدا باید بدانیم نماز ستون های محکم دین است. نماز درست حکم عمود را در میان خیمه ها دارد. رسول اکرم(ص)میفرماید: "هرگاه نماز شما مورد قبول واقع شود شاید بقیه اعمال هم مورد قبول واقع شود." اما سوال اینجاست که چرا باید نماز بخوانیم؟

وی در پاسخ به این سوال باید گفت: زمانی که از کسی درباره لطف و مرحمتی که در به ما کرده خود را موظف می‌دانیم که از وی تشکر کنیم. نماز نیز تشکر از خداوند متعال است خدایی که همه نعمت هایش را به بندگان هبه کرده و بخشیده، سزاوار پرستش عابدانه است. دلیل دیگر این که با نماز انسانها روحشان ساخته شده و محکم می شود. نماز باعث دوری از فحشا و منکر می شود بسیاری از افراد با وجود نماز خواندن فحشا و منکر هم انجام نمی دهند و این نماز های یومیه می‌تواند باعث دوری از فحشا و منکر شود.
وی افزود: تا می توانیم جوان ها را به نماز صبح سوق دهیم. عمل هر معلم و اولیای دانش آموز در خانه و مدرسه می‌تواند بهترین تبلیغ برای ارتباط با پروردگار است.
در ادامه جلسه پورمحمود، معاون پرورشی و تربیت بدنی منطقه17، ضمن تبریک آغاز هفته قرآن، عترت و نماز همچنین خدا قوت خدمت همکاران گفت: از آثار تربیتی نماز تقرب به خدا، سبب ایجاد روابط سالم و صحیح بین افراد، پاکی و طهارت، دوری از گناه و نهایتا ایجاد نشاط و شادابی و سلامت روان در دانش‌آموزان است که می‌تواند بطور چشمگیری سبب کاهش آسیب های اجتماعی شود. نماز بهترین غذای آرامش دهنده برای روح انسان است همچنان که جسم انسان نیازمند غذاست روح انسان نیز با نماز تغذیه می شود و نمازآرامش را به روح انسان هدیه می کند.
وی در ادامه در رابطه با اهمیت نماز گفت: امام علی در خطبه 199 نهج البلاغه در آستانه ی یکی از جنگ های در رابطه با نماز به اصحاب خود امر می کند؛ به اینکه به امر نماز عهد و پیمان ببندید و این نشان می دهد که اهمیت نماز به قدری است که مولای متقیان به اصحاب خود توصیه می کند که با خود عهد ببندید که به نماز اهمیت بدهید.
وی در ادامه افزود: محافظت بر نماز، رعایت آداب و شرایط نماز، نماز اول وقت و خضوع و خشوع در نماز از موارد مهم در امر نماز است که ضروری است به دانش آموزان آموزش داده شود.
سپس پورمحمود با اشاره به ساحت های شش گانه سند تحول بنیادین گفت: با اهمیت دادن به نماز و آگاهی دادن به دانش آموزان در رابطه با اهمیت اقامه نماز و شرایط برگزاری آن می توان اهداف ساحت های ششگانه سند تحول بنیادین را در بین دانش‌آموزان تا حد بالایی محقق کرد.
وی افزود: اولین و مهمترین ساحت سند تحول بنیادین، ساحت اعتقادی، عبادیست که می توان گفت بطور مستقیم به نماز ارتباط دارد و هر موقع از نماز صحبت به میان می آید فکرها به ساحت اعتقادی معطوف می شود. اما همچنان که نماز می تواند تاثیرات گسترده ای در زندگی فردی و اجتماعی دانش آموزان داشته باشد، با تمامی ساحت های سند تحول بنیادین مرتبط است.
پورمحمود گفت: وقتی گفته می شود نماز سبب ایجاد نشاط و شادابی و سلامت روان در دانش‌آموزان است یعنی به ساحت زیستی بدنی پرداخته ایم. وقتی می‌گوییم نماز سبب ایجاد روابط سالم و صحیح بین افراد می‌شود و آسیب‌های اجتماعی را کاهش می دهد یعنی ساحت اجتماعی و نماز اول وقت و ایجاد طهارت روح و دوری از گناه همان ایجاد نظم در دانش آموزان و مسئولیت‌پذیری آنان در مقابل خود و جامعه را پرورش می دهد. اگر چنانچه شخصی در مقابل خود بتواند مسئولیت پذیر باشد بی شک خواهد توانست در مقابل جامعه به مسئولین و نقش و وظیفه خود عمل کند.
پورمحمود در ادامه گفت: حتی گفته می شود نماز سبب ایجاد روابط سالم بین فرد و اطرافیان می شود و اگر ارتباط بین معلم و دانش آموز صحیح و سالم و اصولی باشد می تواند تاثیرات چشمگیری بر یادگیری و پیشرفت علمی وی داشته و مطلب آخر اینکه نماز سبب دقت و حساسیت در بحث حلال و حرام می شود و اگر دانش آموزان آموزش داده می شود که باید دنبال کسب حلال باشند در آینده اقتصادحرفه ای و شغلی خود سالم خواهند بود و راه پیشرفت جامعه هم در نمازو اهمیت آن است و خلاصه اینکه اصول دین مبین اسلام بر پایه نماز استوار است.
پورمحمود در پایان ضمن اشاره به عناوین برنامه های هفته قرآن ، عترت و نماز تاکید کرد: در این هفته مدارس در فضای مجازی برنامه های ابتکاری و خلاقانه را برنامه ریزی کنند تا دانش آموزان را بیشتر با قرآن آشنا و مأنوس کنند و بهتر است از روحانی طرح امین و ائمه جماعت مدارس نیز در این راستا کمک گرفته شود و محورهای آموزش های مجازی در رابطه با نماز در تمامی ابعاد مانند آموزش های وضو، نماز، احکام نماز و وضو، آداب وشرایط نماز، اهمیت و فضیلت نماز، برکات نماز و... انجام پذیرد.
در ادامه جلسه کارشناسان در رابطه با برنامه ها و فعالیتهای خود توضیحات لازم را ارائه دادند و به سوالات معاونین پرورشی و مربیان تربیتی پاسخ داده شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار