شب‌های بلند پاییز را با «شب نشینی» رادیو فرهنگ کوتاه کنیم

تهران (پانا) - مدیر شبکه رادیویی فرهنگ اعلام کرد رادیو فرهنگ تا شب یلدا هر شب با برنامه «شب نشینی» میزبان ایرانیان خواهد بود.

کد مطلب: ۱۱۴۶۰۵۶
لینک کوتاه کپی شد
شب‌های بلند پاییز را با «شب نشینی» رادیو فرهنگ کوتاه کنیم

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا حبیبی مدیر شبکه فرهنگ درباره برنامه‌های این شبکه در شب یلدا گفت: با توجه به اینکه این روزها دورهمی‌ و شب نشینی‌ باعث شیوع بیشتر کرونا می‌شود و برای قطع زنجیره بیماری سبک زندگی ما به سمتی رفته که سنت‌های اجتماعی مثل «شب نشینی» را نداشته باشیم. در حالی که مهم‌ترین وجه انسان زندگی اجتماعی است؛ یعنی ما نمی ­توانیم جدا از هم زندگی کنیم. پس باید جایگزینی بزای این مسئله بیابیم. در این شب‌های پاییزی، آدم‌ها گاهی دلتنگ هم نشینی‌های قدیمی می‌شوند. سنتی که زیر سایه حضور پدربزرگ و مادربزرگ تعریف می‌شد و با بازی‌های کودکانه یه قل دو قل، گل یا پوچ، اسم و فامیل و حتی مسابقه مچ اندازی همراه بود.

وی افزود: حالا که فرزندان ما بزرگ شده اند، حسرت گذشته در دلمان مانده است. اینکه دیگر پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها در میانمان نیستند و ما مانده ایم با زندگی ماشینی و بچه‌هایی که در چهار دیواری خانه در این شب‌های بلند پاییز و زمستان محصور مانده اند. امکان و محدودیت‌های زندگی مدرن شهری برای سنت‌های شب نشینی و شرایط ویروس کرونا، باعث شده تا از طریق رسانه خانوادگی رادیو خاطره‌های شب نشینی را بازآفرینی کنیم. رادیو فرهنگ تا شب یلدا هرشب «شب نشینی» رادیویی دارد.

مدیر رادیو فرهنگ افزود؛ احیای فرهنگ اجتماعی در مناطق مختلف ایران از روزگار قدیم تا امروز ادامه دارد. بازگویی خاطرات و مطایبه‌ها در شب نشینی‌ها به بهانه‌های مختلف حال و هوای خانه‌ها را با همراهی دوستان و آشنایان، شیرین‌تر و دوست داشتنی‌تر می‌کند.

حبیبی عنوان کرد: امسال که ویروس منحوس کرونا این فرصت دورهمی را از ما گرفته، رادیو فرهنگ بر حسب وظیفه ذاتی خود این آیین ایرانی و اسلامی را در قالب جشن شب نشینی رادیویی تولید و پخش می‌کند.

وی درباره این برنامه گفت: «شب نشینی» در راستای تقویت جایگاه نهاد خانواده و ترویج آیین شب نشینی، با توجه به شعار «در خانه بمانیم» برای اوقات فراغت شنوندگان برنامه‌ دارد. در این برنامه با حضور هنرمندان تلاش می‌شود، فضای شاد و مفرحی پیشکش خانواده‌های ایرانی شود.

گفتنی است برنامه «شب نشینی» دورهمی هنرمندان است که به همت گروه تولید و تأمین رادیو فرهنگ، هر شب از ساعت ۲۱ لغایت ۲۳ روی موج اف ام ردیف۱۰۶ مگاهرتز می رود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار