استاندار در اختتامیه بیست و یکمین جشنواره پژوهش و فناوری گیلان عنوان کرد:

ضرورت نقش‌آفرینی بیشتر پژوهشگران گیلانی در جهت رفع نیازمندی‌های استان

بر استفاده حداکثری از تحقیقات دانشگاهی تأکید دارم

رشت ( پانا) - استاندار گیلان با تأکید بر اینکه پژوهش ها باید همراه با نوآوری و خلاقیت باشد، گفت برای مدیریت چالش ها، پژوهش های کاربردی نیاز است و لازم است پژوهشگران گیلانی در جهت رفع نیازمندی های استان، نقش آفرینی موثری داشته باشند.

کد مطلب: ۱۱۴۵۶۶۲
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت نقش‌آفرینی بیشتر پژوهشگران گیلانی در جهت رفع نیازمندی‌های استان

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری گیلان؛ ارسلان زارع در مراسم اختتامیه بیست‌ویکمین جشنواره پژوهش و فناوری استان که در سالن غدیر استانداری برگزار شد؛ با تبریک هفته پژوهش به فعالان این عرصه و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای عرصه علم و دانش به ویژه دانشمند شهید محسن فخری زاده، حضور در جمع دانشگاهیان و جوامع علمی را همواره برای خود روحیه‌بخش دانست و اظهار کرد: در دنیای امروز نسبت به دهه های اخیر پژوهش و تحقیق به عنوان اساس دانش محسوب می شود و حصول دانش نیز در سایه انجام پژوهش، امکانپذیر است.

وی با اشاره به اینکه پژوهش علم را شکوفا کرده و به توسعه و بسط حوزه آموزش و ارتقاء سطح کیفیت منجر می شود، گفت: به طور قطع پژوهش نیازمند محیطی مساعد و آرام است و آرامش پژوهشگر می تواند زمینه ساز شکوفایی علم باشد.

نماینده عالی دولت در گیلان به تأثیرات شگرف اطلاع رسانی و آگاهی بخشی افکار عمومی و نسل جوان در حوزه پژوهش اشاره و خاطرنشان کرد: تجلیل از پژوهشگران، استادان و دانش پژوهان به عنوان یک ارزش در جامعه نهادینه و موجب ترغیب فعالان این حوزه می شود.

وی با بیان اینکه در دهه های اخیر دانشگاه ها به سه نسل آموزش محور، پژوهش محور و فناور محور تقسیم شدند، گفت: امروزه در کشورهای درحال توسعه همچون کشور ما به نقش دانشگاه ها در توسعه توجه بسیاری شده و در راستای دستیابی به دانشگاه نسل چهارم تلاش هایی صورت گرفته است.

استاندار گیلان با اشاره به اینکه در کنار دانشگاه ها و توجه به اهمیت پژوهش در کشورمان، پژوهشگاه ها و مراکز علمی خوبی تأسیس شده و فعالیت دارند، افزود: دانشگاه ها همانگونه که به امر آموزش و تدوین برنامه براساس دروس مختلف توجه دارند؛ برای موضوع پژوهش به ویژه از طریق تحصیلات تکمیلی و پایان نامه ها نیز اهمیت خاصی قائل هستند.

وی بر ضرورت اهتمام جدی بر آسیب شناسی روند انجام پژوهش ها و استفاده حداکثری از پایان نامه های دوره کارشناسی ارشد و دکتری تأکید و اضافه کرد: کشورمان طی این سال‌ها پیشرفت‌های زیادی در حوزه های علم و پژوهش داشته که از جمله آن؛ افزایش سهم برجسته ایران در مقالات علمی و پژوهشی در سامانه های بین‌المللی و کسب رتبه استادان و پژوهشگران ایرانی است.

زارع افزود: اگر دستگاه های اجرایی، شرکت های دولتی، موسسات عمومی غیردولتی و نیز بخش خصوصی از ثمرات پژوهش ها و تحقیقات بهره گیری کنند قطعاً بیش از گذشته در روند ارائه خدمات موفق تر خواهند بود.

وی با بیان اینکه پژوهش سرنوشت ساز و در آینده جامعه اثرگذار است، گفت: برخی از پژوهش ها با تمرکز بر موضوعات خاص جامعه همراه با خلاقیت، ابداع و نوآوری توانسته اند مشکلاتی را حل کنند که این نیز در شرایط کنونی بیش از گذشته احساس می شود.

نماینده عالی دولت در گیلان به مواجهه کشورمان با برخی مشکلات زیست محیطی و ضرورت توجه بیشتر پژوهشگران به این موضوعات اشاره و خاطرنشان کرد: اهمیت حفظ منابع طبیعی و محیط زیست گیلان در کنار توسعه پایدار همواره مورد توجه است و براین اساس تحقیقات، پژوهش‌ها و کارهای دانشگاهی و اجرایی باید برای بخش اقتصاد راه‌حل‌های علمی ارائه دهند و به نوعی پژوهش‌های کاربردی باید به حل مشکلات روز جامعه کمک کند.

وی با تأکید بر اینکه دانشگاه های ما باید به سمت فناور محورشدن حرکت کنند، افزود: اگر به این موضوع توجه ویژه نشود در حوزه فناوری، به یک واردکننده تبدیل می شویم.

استاندار گیلان به تأکید رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهوری مبنی بر ترغیب دانش آموزان و دانشجویان به حوزه پژوهش و تحقیق اشاره کرد و گفت: تغییر در کتاب های درسی دانش آموزان و ترویج رویکرد پژوهش و تحقیق در دانشگاه ها، نشان از توجه به اهمیت این موضوع دارد.

وی به موفقیت های بزرگ دانشمندان، دانشجویان و دانش پژوهان در دستیابی به فناوری هسته ای، نانو و دیگر مباحث مرتبط با فناوری طی سال های اخیر اشاره و به شهادت رساندن دانشمندان کشورمان را نشانه استیصال دشمنان دانست و اضافه کرد: این موفقیت ها و نیز بومی سازی رشته های مختلف و استمرار این روند، برای ملت ایران مایه مباهات و افتخار است.

وی بر ضرورت نقش آفرینی بیشتر پژوهشگران گیلانی در استفاده بهینه از ظرفیت های موجود در استان و نیل به سمت صنعتی شدن با توجه به موقعیت های ممتاز این خطه تأکید و تصریح کرد: در سال های اخیر ارتباط میان صنعت و دستگاه های اجرایی با دانشگاه ها بیشتر شده که استمرار این نگاه باتوجه به تأکیدات صورت گرفته مبنی بر تخصیص یک درصد از اعتبارات هزینه دستگاه‌های اجرایی به امور پژوهشی و حمایت از پژوهش های کاربردی، بسیار اثرگذار است.

نماینده عالی دولت در گیلان همچنین تسهیل و تسریع در روند انجام پژوهش ها در جهت رفع نیازمندی های استان را مورد تأکید قرار داد و گفت: ارتباط تنگاتنگ پارک علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان، منجر به توفیقات خوبی شده که باید به صورت مستمر ادامه داشته باشد.

وی بر لزوم توجه به ارتقاء شاخص های تولید و اشتغال در استان بر مبنای توسعه تحقیق و پژوهش به منظور بهبود وضعیت زندگی مردم نیز تأکید و ابراز امیدواری کرد که با برنامه ریزی موثر و تلاش های شبانه روزی شاهد تحقق اهداف و ارتقاء شاخص های اقتصادی و اجتماعی در گیلان عزیز باشیم.

در این مراسم دکتر احمد رضی رئیس دانشگاه گیلان و جانشین رئیس ستاد بیست و یکمین جشنواره هفته پژوهش و فناوری استان و عضو شورای سیاستگذاری جشنواره و دکتر سیدضیاءالدین میرحسینی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه گیلان و دبیر ستاد و دبیر کمیته علمی، به بیان گزارشی از برنامه های اجرا شده توسط ستاد در هفته پژوهش و فناوری پرداختند.

همچنین برخی از پژوهشگران برتر استان دستاوردهای حاصل از پژوهش های صورت گرفته را ارائه کردند و در پایان این مراسم از شماری از استادان، دانشگاهیان و پژوهشگران برتر استان با اهدای تندیس و لوح سپاس توسط استاندار گیلان تجلیل شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار