مدیرکل دفترجمعیت ونیروی کار مرکز آمار:

تابستان امسال ۴۱.۸ درصد جمعیت سن کار کشورشاغل بودند

تهران (پانا) - مدیرکل دفتر جمعیت و نیروی کار مرکز آمار ایران با بیان اینکه بازار کار در ایران به شدت به شرایط فصلی وابسته است، گفت در تابستان امسال از ۶۲ میلیون نفر جمعیت سن کار در ایران ۴۱.۸ درصد در بازار کار فعال بودند.

کد مطلب: ۱۱۴۵۴۹۴
لینک کوتاه کپی شد
تابستان امسال ۴۱.۸ درصد جمعیت سن کار کشورشاغل بودند

«علی اکبر محزون» چهارشنبه شب در گفت وگوی تلویزیونی شبکه خبر افزود: در فصل تابستان امسال تنها ۴۱.۸ درصد جمعیت سن کار در کشور در بازار کار خود را عرضه کردند و عده ای نیز به دلایلی خود را وارد بازار نکردند.

مدیرکل دفتر جمعیت و نیروی کار مرکز آمار ایران یادآورشد: این در حالی است که در نرم جهانی باید ۶۰ درصد جمعیت سن کاردر بازار کار فعال شوند.

وی با بیان اینکه در تابستان سال جاری در مجموع ۲۳ میلیون و ۵۴۲ هزار در کشور ما شاغل بودند، افزود: از این تعداد ۱۴ میلیون و ۲۹۸ هزار نفر در هفته بیش از ۴۴ ساعت کار کردند و ۳۴ درصد نیز از این افراد کمتر از ۴۴ ساعت مشغول کار در بازار بودند.

مدیرکل دفتر جمعیت و نیروی کار مرکز آمار ایران با بیان اینکه نرخ بیکاری یک شاخص کلان اقتصادی در کشورها محسوب می شود، گفت: در مقایسه با تابستان سال گذشته در فصل تابستان امسال شاغلین بازار یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر کمتر بودند.

محزونی با بیان اینکه نرخ بیکاری در تابستان امسال ۹.۵ درصد بود، گفت: این در حالی است که عدد متوسط نرخ بیکاری در بسیاری از کشورهای جهان بین ۶ تا ۷ درصد است و ۹.۵ درصد عدد کمی نیست .

۷۰ درصد بنگاه ها در ایران کمتر از ۵ نفر شاغل دارند

یک کارشناس امور اقتصادی در این گفت وگوی تلویزیونی با تحلیل شاخص های بازار کار ایران در تابستان امسال اظهارداشت: ۷۰ درصد بنگاه های تجاری در ایران کمتر از ۵ نفر شاغل دارند و تحریم ها و شرایط اقتصادی و کرونا اینم ساله را به شدت آسیب پذیر کرده است.

«فاطمه عزیزخانی» افزود: بررسی ها نشان می دهد که ۶۰ درصد شاغلین در ایران غیر رسمی هستند و در استانهای مرزی و محروم این رقم به ۷۰ درصد می رسد.

وی با بیان اینکه ۳۷ درصد شاغلین درکشور ما به وجود آورنده شغل خود هستند، یادآورشد: این رقم در استانهای مرزی و نقاط محروم کشور بیش از ۵۰ درصد است.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: وضعیت بازار کار در ایران خوب نیست و وظیفه مراکز علمی و پژوهشی است نسبت به این شرایط حساسیت بیشتری نشان دهند تا تصمیم گیرندگان در خصوص جمعیت غیر فعال پنهان و کاهش نرخ بیکاری در کشور تصمیم مناسبی بگیرند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار