از آغاز آموزش‌های تلویزیونی نهضت سوادآموزی تا نحوه برگزاری امتحانات دانش‌آموزان

تهران (پانا) _ بحث‌های بودجه‌ای بعد از انتشار لایحه بودجه 1400، آغاز آموزش‌های تلویزیونی نهضت سوادآموزی، مطالب مربوط به تغییر در متن «قصه‌های مجید» در یک کتاب درسی و نحوه برگزاری امتحانات دی ماه از مهم‌ترین خبرهای آموزش و پرورش در هفته اخیر بودند.

کد مطلب: ۱۱۴۵۴۰۴
لینک کوتاه کپی شد
از آغاز آموزش‌های تلویزیونی نهضت سوادآموزی تا نحوه برگزاری امتحانات دانش‌آموزان

درپی انتشار لایحه بودجه 1400 بخش‌ها و معاونت‌های وزارت آموزش و پرورش نیز به ارائه گزارش‌هایی درباره درصد افزایش بودجه خود در مقایسه با سال گذشته و نیز چند سال اخیر پرداختند. در جدیدترین لایحه بودجه دولت، سهم اعتبارات آموزش و پرورش در بودجه ۱۱۲ هزار میلیارد تومان است که معادل ۱۳.۴ درصد از اعتبارات عمومی کشور را به خود اختصاص داده است. از میان 25 بخش مختلف وزارت آموزش و پرورش که بودجه بین آنها تقسیم می‌شود سازمان نوسازی مدارس اعلام کرد که بودجه این سازمان در بخش عمرانی 21 درصد رشد داشته، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش 40 درصد و سازمان آموزش و پرورش استثنایی نیز به افزایش 33 درصدی بودجه خود در مقایسه با سال گذشته اشاره کرده است. آموزش و پرورش و زیرمجموعه‌های آن امیدوارند در مراحل نهایی سهم بیشتری از بودجه سال 1400 را به خود اختصاص دهند.

در این هفته هوشنگ مرادی کرمانی نویسنده «قصه‌های مجید» از تغییراتی بی اجازه در یکی از نوشته‌های خود به نام «سفرنامه اصفهان» از سری «قصه‌های مجید» در یکی از کتاب‌های درسی ابراز ناخرسندی کرده بود که حسن ملکی رئیس سازمان پژوهش نیز در پاسخ گفت که این متن در کتاب فارسی پایه هفتم پیش از دوره مدیریت او تغییر یافته و سال آینده به شکل متن اصیل داستان برگردانده و اصلاح خواهد شد.

موضوع استخدام نیروهای حق‌التدریس و پیش‌دبستانی و نهضتی از وزیر آموزش و پرورش سوال شد که حاجی‌میرزایی پاسخ داد که آنچه در قانون آمده حتماً رعایت خواهد شد. وزیر آموزش و پرورش به این گروه‌ها اطمینان داد بخشی از واجدان شرایط امسال و تعدادی هم‌سال آینده استخدام ‌شوند.

آغاز مرحله مقدماتی سی و نهمین دوره مسابقات دانش‌آموزان سراسر کشور، استخدام نیروهای حق‌التدریس و پیش‌دبستانی و نهضتی تا سال آینده، اظهارنظر وزیر آموزش و پرورش درباره حضوری یا غیرحضوری بودن امتحانات امسال، احتمال تغییر آموزش درس مدیریت خانواده و سبک زندگی از پایه دوازدهم به یازدهم، آغاز آموزش‌های تلویزیونی نهضت سواد آموزی از دی ماه و معرفی برگزیده‌های نهایی جشنواره خوارزمی از مهم‌ترین اخبار حوزه آموزش و پرورش طی هفته اخیر هستند که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۰

علی الهیارترکمن در نشست خبری با اصحاب رسانه در تشریح جزئیات لایحه بودجه سال 1400 وزارت آموزش و پرورش گفت: اعتبارات آموزش و پرورش ذیل ستاد و سازمان‌های تابعه تقسیم می‌شود که در لایحه ۲۵ردیف و دستگاه و سهم اعتبارات آموزش و پرورش در بودجه ۱۱۲ هزار میلیارد تومان است که معادل ۱۳.۴ درصد از اعتبارات عمومی کشور را به خود اختصاص داده و نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش گفت: با توجه به اینکه تنها شاخص مالی ما سهم دولت است در قبال رشد ۴۷.۵ درصد رشد ۷۲.۵ درصد برای آموزش و پرورش رشد قابل قبولی است اما نیازمند تقویت است.

رشد ۲۱ درصدی اعتبارات عمرانی سازمان نوسازی مدارس کشور در لایحه بودجه ۱۴۰۰

مهراله رخشانی‌مهر با بیان اینکه وضعیت منابع بودجه سازمان نوسازی مدارس کشور در لایحه بودجه 1400 نسبت به سال 1399 رشد 21 درصدی را نشان می دهد، گفت: این رشد در حالیست که اعتبارات عمرانی کشور افزایش 18 درصدی داشته و براین اساس سهم سازمان نوسازی مدارس کشور از اعتبارات پیوست یک بودجه عمرانی کشور که در سال جاری 4.39 درصد بود به 4.50 درصد افزایش یافته است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور تصریح کرد: از دی‌ماه سال 1396 تاکنون برنامه جامعی جهت ساماندهی و افزایش اعتبارات عمرانی سازمان نوسازی مدارس در دستورکار قرار گرفته است، با وجود اینکه اعتبارات سازمان در لایحه بودجه 97 با کاهش 33 درصدی به 5400 میلیارد ریال رسید. با رایزنی و تلاش‌های صورت گرفته و حمایت دولت در سال های اخیر و همراهی مجلس شورای اسلامی با یک روند صعودی شاهد رشد فزاینده‌ای در اعتبارات مصوب بودیم که تاکنون نیز ادامه دارد به طوریکه در لایحه بودجه سال 1400 نسبت به سال 1396 رشد 455 درصدی را نشان می‌دهد.

رخشانی‌مهر گفت: در بخش اعتبارات هزینه‌ای سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور نیز شاهد رشد 374 درصدی در 4 سال گذشته هستیم.

مشمولین قانون استخدامی مجلس تا سال آینده استخدام می‌شوند

وزیر آموزش‌وپرورش در حاشیه برنامه گفتگوی هفته در پاسخ به سؤالی در خصوص جذب نیروهای نهضتی، حق‌التدریس و پیش‌دبستانی بر اساس مصوبه مجلس، گفت: همه مواردی که در قانون آمده است حتماً رعایت خواهد شد و افراد بر این اساس قطعاً استخدام خواهند شد؛ بنابراین بخشی از واجدان شرایط امسال و تعدادی هم‌سال آینده استخدام می‌شوند. امسال متناسب با بودجه اختصاصی 25 هزار نفر را جذب کردیم که باید دوره یک‌ساله را بگذرانند و برای بقیه افراد نیز درخواست ردیف استخدامی کردیم در این خصوص جای هیچ نگرانی برای افراد مشمول نیست.وی بابیان اینکه همکاری بسیار خوبی بین آموزش‌وپرورش و سازمان بازرسی کل کشور وجود دارد و مقررشده آموزش نیروی انسانی آموزش‌وپرورش توسط این سازمان در موضوعات موردتوجه سازمان بازرسی انجام شود، گفت: در مورد برخی از قوانینی که معطل‌مانده و موردنیاز آموزش‌وپرورش است مقررشده سازمان بازرسی کل کشور همکاری لازمه را ارائه دهد.

امتحانات حضوری و مجازی هر دو در دستور کار خواهد بود

حاجی میرزایی در همین مراسم اضافه کرد: آزمون‌های حضوری و مجازی هر دو در دستور کار خواهد بود در این زمینه کیفیت‌ها و روش‌های مختلف آزمون را بررسی و شناسایی کردیم آنچه برای ما مهم است استفاده از روش‌های اطمینان‌بخش در برگزاری امتحانات است تا از فراگیری محتواهای درسی توسط دانش آموزان مطمئن شویم بنابراین همه تلاش ما در این راستا است.

وزیر آموزش‌وپرورش خاطرنشان کرد: بر اساس ارزیابی ما از برگزاری امتحانات نهایی سال 99، تعداد شرکت‌کنندگان و هم نمرات دانش آموزان در مقایسه با سال قبل افزایش‌یافته است بنابراین علیرغم اینکه بخشی از سال تحصیلی قبل را به‌صورت مجازی داشتیم اما نتیجه کار قابل‌قبول بود.

وی در خصوص برگزاری امتحانات در دی‌ماه گفت: پیشنهاد‌هایی در این زمینه ارائه‌شده که هنوز هیچ‌یک قطعی نشده است.

بررسی احتمال تغییر آموزش درس مدیریت خانواده و سبک زندگی از پایه دوازدهم به یازدهم

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در جلسه ارائه گزارش برگزاری دوره آموزشی توانمندسازی 6 هزار معلم درس مدیریت خانواده و سبک زندگی گفت: معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: انتقال تدریس کتاب مدیریت سبک خانواده به جهت سنگینی دروس پایه دوازدهم به پایه‌ی یازدهم در سازمان پژوهش بررسی می شود تا این درس مهم و کاربردی در زمان مناسب و بدون دغدغه تدریس شود. الگوی مجازی برگزاری دوره‌های آموزشی آسیب شناسی شود و پیشنهاد برای طراحی و ارائه شود تا به واحدهای متولی امر آموزش در وزارت آموزش و پرورش ارائه بشود تا دوره‌های آتی از نظر پوشش حداکثری و کیفیت آموزشی تقویت شود.

آغاز آموزش‌های تلویزیونی نهضت سواد آموزی از دیماه

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه در شرایط کرونا همه ظرفیت های سازمانی را به کار گرفتیم تا آموزش با کیفیت را به سوادآموزان ارائه کنیم گفت: از جمله این ظرفیت ها سامانه سوادآموزی تحت وب، پورتال سازمان، شبکه‌های اجتماعی از جمله شاد و تماس تلفنی آموزش دهنده‌ها با سوادآموزان است و تلاش می کنیم آموزش تلویزیونی را از ابتدای دی ماه مجدد از سرگیریم.

محمدزاده افزود: با تلاشهای انجام شده بخشی از اعتبارات این سازمان دریافت شده و در اولین فرصت توزیع آن براساس عملکرد استانها انجام می شود.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با تاکید بر اینکه سرانه پیش بینی شده برای ۱۲۰ مرکز یادگیری محلی طرح سواد وزندگی هر چه سریعتر دراختیار استانها قرار گیرد گفت: از استانهایی که تاکنون فعالیت سال ۱۳۹۸ را در سامانه به سرانجام نرسانیده‌اند خواسته شود هرچه سریع تر اقدام بایسته را انجام دهند.

برگزیده‌های نهایی جشنواره خوارزمی انتخاب شدند

الهام یاوری، رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای و رئیس ستاد بیست و دومین جشنواره جوان خوارزمی (بخش دانش آموزی) درخشان از انتخاب برگزیده‌های نهایی بیست و دومین جشنواره جوان خوارزمی(بخش دانش آموزی) خبر داد.

در نشست مجازی که با رؤسای ادارات استعدادهای درخشان استان‌ها و دبیران جشنواره صحبت می‌کرد با اعلام خبر نتایج این دوره از جشنواره اعلام کرد که طراحان و دبیران جشنواره می‌توانند نتایج جشنواره را از طریق سامانه kharazmi.medu.ir دریافت کنند.

آغاز مرحله مقدماتی سی و نهمین دوره مسابقات دانش‌آموزان سراسر کشور هم‌زمان با هفته گرامی داشت قرآن، عترت و نماز

معاون پرورشی و فرهنگی از آغاز مرحله مقدماتی سی و نهمین دوره مسابقات دانش آموزان سراسر کشور هم‌زمان با هفته گرامی داشت قرآن، عترت و نماز خبر داد.

علیرضا کاظمی گفت: برای این‌که بتوانیم هفته‌ای را به‌صورت نمادین و به بهانه این هفته برخی از فعالیت‌ها را بتوانیم در مدارس شکل بدهیم هفته پایانی آذرماه به‌عنوان هفته گرامیداشت قرآن، عترت و نماز در مدارس کشور نام‌گذاری شده است.

معاون پرورشی و فرهنگی افزود: ازآنجایی‌که امسال فعالیت‌ها به‌صورت مجازی تغییر روش داده است و ما تمامی فعالیت‌های ارزشمند حوزه قرآن عترت و نماز را که بر اساس دستورالعمل ندای رحمت در اختیار مدارس استان‌ها و مناطق قرار داده‌ایم، این تغییر روش از فضای فیزیکی و واقعی به فضای مجازی ورود کرده‌ایم و فضا مهیا شد تا بتوانیم یک بازه زمانی ۱۵روزه برای هفته گرامیداشت قرآن، عترت و نماز در نظر بگیریم. امسال حدفاصل هفته آخر آذرماه و هفته اول دی به‌عنوان هفته گرامیداشت قرآن، عترت و نماز در نظر گرفته ‌شده است.

ماجرای داستان «قصه‌های مجید» در کتاب فارسی هفتم

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در واکنش به تغییر صورت گرفته در متن داستان «سفرنامه اصفهان» نوشته هوشنگ مرادی کرمانی در کتاب فارسی پایه هفتم، تاکید کرد که متن اصیل داستان به کتاب درسی سال تحصیلی آینده برگردانده و اصلاح می‌شود.

حسن ملکی درباره این موضوع اظهار کرد: در مطلبی که از مرادی کرمانی در کتاب فارسی پایه هفتم مطرح شده تغییر کوچکی در متن آن ایجاده شده است که این تغییر باعث نگرانی وی شده بود.

وی با بیان اینکه آنچه اتفاق افتاده در سال گذشته و در زمان مدیریت قبلی سازمان بوده است افزود: در متن اصلی داستان «سفرنامه اصفهان» که از مجموعه داستان‌های «قصه‌های مجید» است، فرازی با این مضمون آمده: «ظهر شد، صدای اذان می‌آمد، کار اکبر آقا تمامی نداشت حوصله ام سررفته بود.» که در سال گذشته این بخش به این متن تغییر کرده است: «ظهر شد، صدای اذان می‌آمد، وضو گرفتم و نماز خواندم. کار اکبر آقا تمامی نداشت.»

ملکی با بیان اینکه جمله «وضو گرفتن و نمازخواندن» را به متن اضافه کرده اند گفت: طبیعتا تصور آن تغییر دهنده این بوده است که این متن را کامل کند و یا شاید اثر عبادی و معنوی آن روی دانش‌آموز بیشتر باشد البته تغییر اینگونه در متن یک نویسنده مورد تایید ما نیست و برای سال آینده نیز این موضوع قطعا اصلاح می‌شود.

۴۳ اثر به خط بریل مناسب سازی شده است

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه اکنون در عرصه فضای مجازی و استفاده از شبکه شاد ۴۰ درصد دانش آموزان ما و ۳۰ درصد دانش آموزان در حوزه عمومی ابزار هوشمند ندارند که نابرابری دیجیتالی را به دنبال دارد گفت: گرچه نگاه ما تداوم آموزش و پوشش حداکثری بوده است و اگر ابزار هوشمند هم نداشتند از سایر روش‌ها مانند درسنامه، آموزش را ارائه دادیم. طبق اعلام وی ۷۲ درصد دانش‌آموزان استثنایی از طریق مجازی آموزش می‌بینند و مابقی از سایر روش‌های آموزش بهره مند می‌شوند.

سیدجواد حسینی در آیین افتتاح و کلنگ زنی ۴۶ پروژه آموزشی، ورزشی، توانبخشی و .... استثنایی افزود: هزار محتوا مناسب سازی شده است. ۴۳ اثر به خط بریل مناسب سازی شده است و دو دوره پیش حرفه ای و حرفه ای علاوه بر دوره رسمی آموزش و پرورش در متوسطه اول و دوم درنظر گرفته شده است و دوسوم مطالب بچه ها در این دو دوره جنبه عملی دارد.

حسینی با بیان اینکه ۷۶ کیت آموزشی نیز مناسب سازی شده است گفت: همچنین اخیرا کتاب احکام دینی برای دانش آموزان و فرزندپروری برای والدین مناسب سازی شد. در حال حاضر ۱۶۰۰ فضای ویژه دانش آموزان با نیازهای ویژه داریم که ۲۲ مدرسه نابینایان، ۱۰۰ مدرسه ناشنوایان و ۶۲ مدرسه اوتیسم از این جمله هستند.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش استثنایی پنج تا ۱۰ برابر آموزش عادی به فضا و هزینه نیاز دارد و طبق مطالعات به این نتیجه رسیدیم که به ۲۱۰ مدرسه جدید نیاز داریم. در ۱۰ ماهه اخیر ۱۲۰ مورد یا کلنگ زنی شده و یا به افتتاح رسیده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار