مالیات‌های پرداخت نشده در خارج؛ صرف خرید مسکن می‌شود

تهران (پانا) - یک کارشناس اقتصادی در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما با نقد ساختار بودجه می‌گوید وقتی دولت هزینه کارمندان را ۲۵ درصد افزایش داده، چرا هزینه‌های خودش ۵۰ درصد بیشتر شده است.

کد مطلب: ۱۱۴۵۳۶۲
لینک کوتاه کپی شد
مالیات‌های پرداخت نشده در خارج؛ صرف خرید مسکن می‌شود

به گزارش روابط عمومی شبکه پنج سیما؛ سیدحسن موسوی‌فرد در برنامه "یه روز تازه" گفت: برای اجرایی کردن بیانیه مقام معظم رهبری درباره اقتصاد در گام دوم انقلاب، لازم است که ساختار بودجه در کشور اصلاح شود زیرا دولت یک بازیگر بزرگ است و دخل و خرج آن روی کل اقتصاد کشور و تولید تاثیر می‌گذارد. در این سال‌ها که دچار تحریم و مشکلات اقتصادی شدیم اهمیت این موضوع برایمان بیشتر شد. در سال ۹۷ که رهبر معظم انقلاب دستور دادند، بنا شد شورای عالی هماهنگی اقتصادی، این ساختار را تصویب کند و در سال ۹۸ و ۹۹ اجرا شود. متاسفانه در سال ۹۸ سازمان برنامه این را نرساند و عملا بودجه ۹۸ به روال سابق بسته شد.
وی افزود: در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ قرار شد بودجه این مدل نباشد. البته دولت تلاش‌هایی را کرده است اما متاسفانه رویکرد حاکم در اصلاح ساختار بودجه اینطور نبوده و اجماعی درباره پیشنهاد سازمان برنامه وجود ندارد. سند بودجه ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ مطابق با این پیشنهاد نیست. سال ۹۸ خیلی بحث درخصوص بودجه ۹۹ انجام شد تا درآمد با هزینه‌ها توازن داشته باشد و وسط راه مجبور نشویم که آن را اصلاح کنیم. در مجلس هم تلاش صورت گرفت ‌و حتی بودجه کلی رد شد، اما متاسفانه در سازوکارهای پیچیده به تصویب رسید. به دو ماه هم نرسید که دولت یک اصلاحیه در شورای سران داد و سقف نامناسبی را که پیش‌بینی کرده بود و ما گفته بودیم که محقق نمی‌شود، اما اجازه گرفت که قرض بگیرد.
این کارشناس اقتصادی با اشاره به کاهش نفت که اصل بودجه دولت بود اظهار کرد: فروش نفت در بودجه ۹۹ به زیر ۱۰ درصد رسیده است. امسال هم شرایط فروش نفت خوب نیست اما نقش آن همچنان در بودجه پررنگ و ۳۵ درصد است. یک بخش هم به نظر می‌آید که رقم‌های موهومی است و دولت روی چیزهای دیگر حساب کرده است مثل از بین رفتن تحریم‌ها؛ در بودجه امسال ۲۰۰ هزار میلیارد ویژه نفت است که این عدد در سال گذشته بیش از آن نیست. برداشت از صندوق توسعه ملی و کاهش صندوق توسعه ملی هم مطرح است که اینها همه از راه نفتی هستند. از نفتی که در گذشته فروختیم یا فروختیم و هنوز پولش را نداده‌اند.
وی ادامه داد: دولت متاسفانه اینها را در بودجه می‌آورد. چون منابع در دسترس نیست اینها تبدیل به برداشت از بانک مرکزی می‌شود، برداشت از بانک مرکزی هم تبدیل به نقدینگی و تورمی می‌شود که شما الان می‌بینید. وقتی دولت پول چاپ می‌کند باید منتظر تورم باشیم. ریشه اصلی این تورم در سه سال اخیر همین چاپ‌های متعدد پول است. که اینها راهکارهایی دارند از جمله استفاده از درآمدهای مالیاتی است.
موسوی‌فرد گفت: ممکن است با آمدن اسم مالیات مردم بترسند اما عموم مردم که شامل کارگران و کارمندان می‌شوند مالیات خود را پرداخت می‌کنند، از طرفی بخشی از مالیات روی مصارف مردم است که خیلی آن را احساس نمی‌کنند. منظور ما فرارهای مالیاتی است. بسیاری از شرکت‌ها دو دفتر دارند، دو حساب دارند که یک حساب برای مدیر و دوستان است و فرارهای مالیاتی آنجا می‌رود و یک حساب مخصوص شرکت است. در یک محاسبه سرانگشتی، ما نسبت به کل تولید ناخالص داخلی ۷ درصد مالیات می‌گیریم در حالیکه کشورهای منطقه خودمان مانند پاکستان ۱۵ درصد مالیات می‌گیرند.
وی افزود: اگر این مالیات به ۱۴ درصد برسد هزینه ۴۰۰ هزار میلیارد تومان می‌شود و این رقم حدود ۶۰ درصد بودجه ماست. باید با گردن‌کلفت‌ها مقابله کنیم. حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تخمین فرارهای مالیاتی است. بخشی از این فرارها در خارج صرف خرید مسکن و... می‌شود. بخش دوم هم افزایش هزینه‌های دولت است، وقتی بیشتر هزینه‌های دولت حقوق کارمندانش است و ۲۵ درصد بیشتر آن را زیاد نکرده، چرا باید ۵۰ درصد افزایش هزینه داشته باشد؟ به نظرم چون آخر عمر دولت است خیلی زیاد دارد بریز و بپاش می‌کند.
گفتنی است برنامه "یه روز تازه" مجله خبری صبحگاهی تهیه شده در گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و... با اجرای وحید رونقی و فریبا باقری روی آنتن می‌رود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار