کرمی در برنامه «به وقت ایران» مطرح کرد:

قانون جهش تولید در مجلس ، بسیاری از مشکلات شرکت های دانش بنیان را رفع خواهد کرد

تهران (پانا) - دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق گفت: قانونی که به عنوان جهش تولید در مجلس نوشته می شود، بسیاری از مشکلات شرکت های دانش بنیان را بی شک رفع خواهد کرد، اما قانون برای دو یا حداکثر سه سال آینده نوشته می شود و شرکت های خلاق و فناوری های نرم در آن دیده نشده اند. 

کد مطلب: ۱۱۴۵۳۳۳
لینک کوتاه کپی شد
قانون جهش تولید در مجلس ، بسیاری از مشکلات شرکت های دانش بنیان را رفع خواهد کرد

به گزارش روابط عمومی برنامه «به وقت ایران»،برنامه زنده «به وقت ایران» هجدهم آذرماه با حضور حسینعلی دلیگانی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی و پرویز کرمی دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق با موضوع چالش حمایت مالی از شرکت های دانش بنیان از شبکه هفت سیما روی آنتن رفت.

پرویز کرمی دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق عنوان کرد: اگر می خواهیم در حوزه اقتصاد دانش بنیان، فناوری های نرم و خلاق موفق باشیم، باید موضوع زیست بوم فناوری و نوآوری را هر چه بهتر و بیشتر در کشور تقویت شود و این امر تحقق پیدا نمی کند، مگر اینکه عناصر و بازیگران این زیست بوم خود را به خوبی مهیا و مجهز کنند و کلیت کشور هوادار آنها باشد.
وی افزود: اقتصاد دانش بنیان می گوید اگر کشوری در طلب موفقیت است باید ارزش افزوده را از علم و فناوری برای کشور خود اخذ کند، این امر میسر نمی شد مگر آنکه این زیست بوم شکل می گرفت. در این زیست بوم دانشگاه ها به عنوان تولید کننده نیروی انسانی و علم نقش آفرینی می کنند و اگر به درستی پایگاه های جهانی ایران را پانزدهمی شود.
کرمی اضافه کرد: بازیگران سنتی از جمله بانک ها در این مسیر، هنوز نقش خود را نتوانستند به درستی در این زیست بوم ایفا کنند. هنوز وقتی یک شرکت دانش بنیان یا خلاق به بانک مراجعه و درخواست وام می کند، از آنها تضمین برای گرفتن وام می خواهند. متاسفانه؛ مشکلاتی داریم که باید یا قانون های روزآمد مصوب شوند یا قانون های موجود پالایش و قانون زدایی شود تا بتواند با نوآوری و فناوری و روزآمدی روز خود را عرضه کند.
وی بیان کرد: مجلس شورای اسلامی قانونی خوب و مترقی در زمان خود، در سال 1389 صادر کرد که به دلیل اختلافات دولت و مجلس آن زمان، این قانون تا سال 1392اجرا نشد. سال 1392هیچ ارتباطی در قانون با معاونت علمی وجود نداشت اما معاونت علمی به دلیل اینکه با نخبگان بسیار نشست و برخاست داشت و با شرکت های بسیاری که می توانستند در این زمینه ما می توانیم را در کشور انجام دهند به اطاعت از فرمان رهبری این علم را به دست گرفت و با تمام مخالفت های که در نهادهای دولتی و مجلس صورت گرفت، این کار را شروع کرد و با 5شرکت در سال 1392 فعالیت خود را آغاز کرد و اکنون 5هزار و 500 شرکت دانش بنیان به تائید صلاحیت رسیده اند و حمایت شده اند.
دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق همچنین گفت: معاونت علمی به این نتیجه رسید که اگر قرار است اقتصاد دانش بنیان در کشور شکل بگیرد می بایست زیرساخت های لازم را ایجاد کند. در گذشته ارتباط میان صنعت و دانشگاه وجود نداشت و دولت هیچ کدام از سازمان های دانش بنیان را قبول نداشتند و در حاکمیت این نوع نگاه نیز وجود داشت، اما امروز خوشبختانه 6هزار استارت آپ در کشور فعالیت می کنند.
وی در ادامه گفت: کرونا با وجود گرفتاری های بسیاری که برای مردم کشور ایجاد کرد، به دولت، ملت و حاکمیت ثابت کرد که شرکت های دانش بنیان هر حرفی که می زنند، می توانند از پس آن برآیند.
کرمی با بیان اینکه اقتصاد دانش بنیان دستوری و بخش نامه ای شکل نمی گیرد، گفت: باید در حوزه اقتصاد دانش بنیان زیرساخت ها بوجود می آمد و هر کدام نقش خود را ایفا می کردند، کل بودجه ای که در صندوق نوآوری و شکوفایی دولت با مصوبه مجلس برای دانش بنیان قرار داده بودند، 3هزار میلیارد تومان بود. هیچ بند و ماده و تبصره ای نیز برای معاونت در دل قانون مترقی وجود نداشت. و از یک زمانی معاونت علمی به این نتیجه رسید که باید از بودجه ای که در اختیار صندوق و خودش است، به صورت اهرمی از سیستم سنتی بانکی برای حمایت از دانش بنیان ها، آورده بیاورد.
وی همچنین گفت: قانونی که به عنوان جهش تولید در مجلس نوشته می شود، بسیاری از مشکلات شرکت های دانش بنیان را بی شک رفع خواهد کرد، اما قانون برای دو یا حداکثر سه سال آینده نوشته می شود و شرکت های خلاق و فناوری های نرم در آن دیده نشده اند.
کرمی اضافه کرد: جریانی در کشور تحت عنوان نوآوری و فناوری در کشور شکل گرفته است که هیچ دولتی نمی تواند جلوی آن را بگیرد. جوانای با روحیه جهادی و جسارت و با فکر و اندیشه و توان بالا که هیچ دولتی در ایران حتی اگر بخواهد به واسطه وجود شخص مقام معظم رهبری، نمی تواند جلوی آنها را بگیرد.
وی افزود: صادقانه بگویم اگر حمایت های مقام معظم رهبری نبود نه بنیاد نخبگان و نه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری وجود داشت.
کرمی اضافه کرد: قانون مترقی سال 1389، سه بند بیشتر وجود نداشت، که بندهای آن صندون نوآوری و شکوفایی بود که بخشی از بودجه را برای آن در نظر گرفته بودند، و برخی معافیت های مالیاتی و بیمه ای بود. در هیچ جای قانون اشاره ای به شرکت های خلاق و استارت آپ ها نشده است، اما معاونت ذیل تاسیس شرکت های دانش بنیان، به تعریف برنامه ای تحت عنوان توسعه زیست بوم صنایع فرهنگی و خلاق پرداخت. به این دلیل که می دانست قانون شاخص های برای شرکت های دانش بنیان گذاشته که شاید بیشتر آنها نتوانند از این شاخص ها عبور کنند. بنابراین؛ معاونت علمی، نیمی از تسحیلات را در اختیار این شرکت ها قرار دهد.
وی خاطرنشان شد: با توجه به نیروی انسانی موجود، در کشور و در حوزه صنایع خلاق و دانش بنیان، جایگاه مطلوبی در سهم فراوردهای دانش بنیان نداریم ولی جایگاهی که ایجاد شده، نیز کم نیست. 120هزار میلیارد تومان گردش مالی سال گذشته بوده و 300هزار شغل مستقیم، ایجاد شده است.
کرمی با بیان اینکه صف شکن تحریم ها شرکت های دانش بنیان بوده است، گفت: اگر شرکت های دانش بنیان نبودند، در دوران کرونا فاجعه رخ می داد. توسط دانش بنیان ها نه تنها ماسک ها در ایران تولید شد بلکه اکنون صادر کننده خط تولید ماسک هستیم. همچنین اگر دانش بنیان ها نبودند، 97درصد داروی کشور تولید نمی شد.

در ادامه این برنامه؛ حسینعلی دلیگانی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: هر کشوری برای پیشرفت لاجرم باید به افراد صاحب ایده و خلاق توجه ای ویژه ای کند. لیکن در کشور علیرغم ظرفیت ها، فقط حدود 5هزار و 500 شرکت دانش بنیان وجود دارد. در حالی که در سراسر دنیا، آنجا که حرف از خلاقیت و پیشرفت است حتما چند ایرانی که صاحب فکر هستند، به آن پیشرفت جهت دادند.
وی افزود: برای اصلاح قانونی که در سال 1389 صادر شد، دولت طی نامه ای مجلس را از همکاری کارشناسی در اصلاح قانون منع کرده است.
دلیگانی همچنین عنوان کرد: در صورتی که بتوانیم موانعی که بر سر راه افراد خلاق و صاحب ایده در کشور برداریم، می توانیم به اهداف خود برسیم ولی متاسفانه مشکلات بسیارند و همکاری ها کم، بانک ها تضمین های سنگین می خواهند و مشکلات در مدت زمان ارزیابی شرکت های دانش بنیان هم وجود دارد.
وی با بیان اینکه صدها پیشنهاد اصلاحی برای قانون جهش تولید ارائه خواهد شد، گفت: سهم فراوردهای دانش بنیان در قالب کالا و خدمات در اقتصاد پائین است.
دلیگانی گفت: خوشبختانه دو قانون مترقی در خصوص حمایت از موسسات دانش بنیان، در مجلس در دستور کار است. یکی از آن تحت عنوان طرح جهش تولید دانش بنیان آماده است که در صحن مطرح شود که می تواند انقلابی ایجاد کند و دیگری طرح مالکیت معنوی صنعتی است که دارای 250ماده است، که بخشی از آن در کمیسیون حقوقی مجلس مصوب شده است.
برنامه «به وقت ایران» با رویکرد مهارتی و با ساختار گفتگومحور به تهیه کنندگی علیرضا عاصم یوسفی با اجرای شهرام شکیبا روزهای یکشنبه و سه‌شنبه ساعت ۲۱:۴۵ تا ۲۳ به صورت زنده روی آنتن شبکه آموزش می‌رود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار