سیستان و بلوچستان بیشترین جمعیت دانش آموز عشایر ثابت در کشور را دارد

زاهدان (پانا) - 200 هزار دانش آموز عشایر در کشور مشغول به تحصیلند که 150 هزار نفر از آنان جزو عشایر ثابت هستند که از این تعداد بیشترین آن‌ها با جمعیتی بالغ بر 25 هزار نفر در سیستان و بلوچستان به مدرسه می‌روند.

کد مطلب: ۱۱۴۵۳۱۰
لینک کوتاه کپی شد
سیستان و بلوچستان بیشترین جمعیت دانش آموز عشایر ثابت در کشور را دارد

مدیر آموزش و پرورش عشایری سیستان و بلوچستان در گفت و گو با پانا اظهار کرد: حدود 25 هزار دانش آموز عشایر از هیرمند تا کنارک در سراسر استان پهناور استان سیستان و بلوچستان در بیش از 600 مدرسه عشایری مشغول به تحصیل هستند که تاکنون 22 هزار دانش آموز در سامانه سناد ثبت شدند.

عبدالواسع پاکزاد بیان اینکه عشایر به سه دسته سیار، نیمه سیار و ثابت تقسیم می شوند، گفت: بیشترین جمعیت عشایر سیستان و بلوچستان از نوع عشایر ثابت هستند و از این نظر نیز این استان در کشور بیشتر آمار عشایر ثابت را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر 200 هزار نفر دانش آموز عشایر در کشور داریم که از این تعداد 150 هزار دانش آموز جزو عشایر ثابت هستند که از این تعداد دانش آموز عشایر ثابت بیشترین آن در سیستان و بلوچستان هستند که جمعیت آنان بالغ بر 25 هزار نفر تخمین زده می شود.

این مسئول خاطر نشان کرد: عشایر ثابت کسانی هستند که در کانون‌های عشایری و مناطق صعب العبور و فاقد هرگونه زیرساخت مثل آب و برق زندگی می‌کنند و در عین حال اقتصاد و معیشت آنان بر پایه دام و دامداری است این در حالی است که به بعضی نقاط آب و برق رسیده است اما هنوز هم به جمعیت ساکن در آنجا عشایر می گویند زیرا کار اصلی آنان دامپروری است.

پاکزاد افزود: در هر جایی که طبق تعریف سازمان عشایر کشور، مصداق عشایری باشد آموزش و پرورش در آنجا ورود می‌کند و هم اکنون نیز ۶۰۰ مدرسه ما بیشتر در همین مناطق وجود دارند که در آینده بیشتر نیز خواهند شد.

وی تصریح کرد: حدود هزار و 500 معلم رسمی، حق التدریس، سرباز معلم و خرید خدمات در مدارس عشایری استان مشغول فعالیتند که 90 درصد از آنان بومی هستند.

وی هدف از ایجاد آموزش و پرورش عشایری را توسعه عدالت آموزشی در همه نقاط کشور عنوان کرد و گفت: 95 درصد از معلمان و راهبران آموزشی آموزش و پرورش عشایری برای جذب کودکان بازمانده از تحصیل در این استان تلاش کردند.

مدیر آموزش و پرورش عشایری سیستان و بلوچستان به میزان دسترسی دانش آموزان عشایر استان به شبکه شاد اشاره کرد و گفت: 2 تا 3 درصد جمعیت دانش آموزی عشایر استان به اینترنت و فضای مجازی دسترسی دارند که آن هم بیشتر در پنج سامانه عشایری سفیدآبه، زرد چاه زاهدان، دشت رباط خاش، امام قادر آباد خاش و حسین آباد دلگان است چرا که در این مناطق به دلیل تمرکز جمعیت عشایر آنتن موبایل وجود دارد و مقدمات زیرساخت‌های ارتباطی فراهم شده است.

پاکزاد خاطر نشان کرد: طبق آخرین آماری که ما داشتیم ۳۵ تا۴۰ درصد دانش آموزان عشایری که دوره متوسطه اول به شبکه دبجیتال دسترسی دارند و می توانند از طریق شبکه آموزش درس ها خود را دنبال کنند.

وی با بیان اینکه پوشش شبکه دیجیتال در تمامی نقاط استان سیستان و بلوچستان وجود ندارد، افزود: شبکه آموزش جزو آن شبکه هایی است که با استفاده از گیرنده دیچیتال قابل دریافت است و مانند شبکه های سراسری صدا و سیما در هر جا قابل دریافت نیست.

مدیر آموزش و پرورش عشایری سیستان و بلوچستان گفت: ۵۵ راهبر در سطح استان برای مدارس عشایری داریم که هر راهبری هم به طور متوسط ۱۰ تا ۱۵ و یا 25 تا 30 مدرسه را تحت پوشش دارد.

پاکزاد ادامه داد: تاکنون به طور متوسط هر راهبر آموزشی بین 80 تا 90 درسنامه در کانون های عشایری تحت پوشش خود توزیع کرده است.

وی تصریح کرد: در نبود اینترنت و شبکه دیجیتال تلویزیونی توزیع درسنامه بهترین و راحت‌ترین روش آموزش غیرحضوری برای دانش آموزان عشایر بود اما متاسفانه هزینه های سنگینی نیز دارد اما براساس وظیفه ای که در قبال دانش آموزان داریم مجبور به انجام آن هستیم.

خبرنگار: ملیکا مقدم

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار