حسینی در نشست خبری؛

بعد از اجرای قانون خدمات کشوری برای همه کارمندان، مزایای معلمان استثنایی قطع شد

تهران (پانا) - رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در نشست خبری امروز خود به تشریح اقدامات و دستاوردهای این سازمان طی چند سال اخیر خصوصا دوره کرونا پرداخت.

کد مطلب: ۱۱۴۵۲۵۸
لینک کوتاه کپی شد
بعد از اجرای قانون خدمات کشوری برای همه کارمندان، مزایای معلمان استثنایی قطع شد

نشست خبری رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی صبح امروز چهارشنبه 20 آذرماه 99 با حضور سید جواد حسینی رئیس سازمان برگزار شد.

حسینی با ذکر مقدمه ای درباره انواع مدارس استثنایی گفت: در میان مدارس پذیرا 1296 مدرسه تا پایان امسال برای دانش‌آموزان استثنایی مناسب سازی می‌شود. 24 مرکز مشاوره داریم که 29 مدرسه تنها طی دوره کرونا راه اندازی شده است. بیش از 700 مرکز ویژه بادگیری داریم که بیش از 37 درصد آن طی دوره کرونا راه اندازی شده است.

معاون وزیر ادامه داد: با استفاده از ظرفیت خالی مدارس 190 باشگاه پیشکسوتان استثنایی راه اندازی شد و راه اندازی 5 اردوگاه ویژه استثنایی را در برنامه داریم. طی روزهای اخیر 45 پروژه استثنایی را افتتاح یا کلنگ زنی کردیم که شامل مدارس، ورزشگاه، مراکز توانبخشی و .. است. 61810 متر مساحت پروژه‌هایی بود که افتتاح و کلنگ زنی شد 450 میلیارد تومان قیمت تموم شده این پروژه‌هاست.

وی با اشاره به مناسب سازی منابع انسانی و محتواهای آموزشی استثنایی گفت: در بحث منابع انسانی ما نهضت زبان اشاره و خط بریل شامل 5 هزار نفر مدیر و معلم و ولی دانش‌آموز و مسئولان سایر دستگاه‌ها را تحت پوشش قرار دادیم. چون به عقیده ما زبان بریل حرکت و ارتباط را برای معلولان تسهیل می‌کند. طی گزارشی که به من رسیده بیش از 3 هزار نفر این آموزش‌ها را دیدند.

حسینی افزود: 39 دوره آموزش ضمن خدمت برگزار کردیم که بیش از 3 هزار نفرساعت در آن شرکت کردند. کرونا نعمت‌هایی برای ما ایجاد کرد؛ مثلا 120 جلسه ویدئو کنفرانس با مدیران سراسر کشور و 60 هزار نفرساعت دوره ضمن خدمت برای همکارانمان داشتیم. طی روزهای اخیر سامانه آموزش‌های ضمن خدمت راه اندازی شد.

وی درباره پوشش شاد در دانش‌آموزان استثنایی گفت: 72 درصد دانش‌آموزان از شاد استفاده می‌کنند. 22.7 درصد دانش‌آموزان از هیچ یک از اپراتورها استفاده نمی‌کنند. در بعد محتوا نیز هزار محتوا را تولید یا مناسب سازی کردیم. 76 کیت آموزشی و 32 استودیوی تولید محتوا را راه اندازی کردیم. در عصر کرونا در هر استان مرکز جامع آموزش مجازی راه اندازی کردیم. سامانه ندای همراه برای مشاوران زبده است تا در طرح تلفیقی فراگیر به والدین و دانش‌آموزان مشاوره دهند. 752 مرکز یادگیری و 900 مشاور و مددکار از این طریق پیوند یافتند. تا آخر همین ماه اپلیکیشن جامع آموزش استثنایی راه اندازی می‌شود.

وی توضیح داد: در این اپلیکیشن دانش‌آموزان نابینا به راحتی از خدمات استفاده خواهند کرد. مشارکت اولیا نیز در این اپلیکیشن درنظر گرفته شده است.

حسینی درباره تبلت دانش‌آموزان با نیازهای ویژه گفت: تاکنون 5 هزار تبلت و موبایل به دانش‌آموزان داده شده و طی هفته‌های آینده 10 هزار تبلت دیگر اهدا خواهد شد.

رئیس سازمان استثنایی درباره بسته مداخلات بهنگام طلایی در این سازمان گفت: در جامعه ما کمتر می‌بینیم بگویند فلان مدیر در نظام تعلیم و تربیت مداخله موثری کرد. ما با این رویکرد این بسته را طراحی کردیم. برای تحقق اهداف این بسته باید همه وزارتخانه‌ها پای کار بیایند. اولا وضعیت موجود و مطلوب را تعیین کردیم، مداخلات تطبیقی در 12 محور انجام دادیم. بر اساس آن سند جامع مداخلات بهنگام را مشخص کردیم و نقشه مداخله بهنگام برای افراد زیر 6 سال را طراحی کردیم تا غربالگری را انجام دهیم. 32 مرکز سنجش آکوستیک را راه اندازی کردیم تا در سال 99، 8 درصد پوشش تحصیلی پیش از دبستان و 45 درصد دوره دبستان را محقق کنیم. امسال در میان پذیرفته شدگان کنکور سراسری 10 درصد افزایش داشتیم که من به خانواده‌های این افراد تبریک عرض می‌کنم.

وی درباره پوشش شاد و محتوای الکترونیکی برای دانش‌آموزان استثنایی گفت: در کنار ۷۲ درصدی که از شاد استفاده می‌کنند پایگاه‌های جامع آموزش را در استان‌ها داریم که هر یک از این مراکز دو هزار نفر را تحت پوشش قرار دادند. همچنین آموزش‌های منزل‌محور را داریم که برای بعضی معلولان جسمی حرکتی است. اپلیکیشن جدید نیز کاملا برای معلولیت‌های مختلف مناسب سازی شده است.

وی ادامه داد: در کنار اینها ما اعتراف می‌کنیم که مشکلاتی در این بخش داریم. باید بپذیریم که کار آموزش زمان کرونا کار سختی است ولی در حال رفع مشکلات هستیم.

حسینی درباره نیروی انسانی مورد نیاز سازمان گفت: ما طی آمایشی که انحام دادیم ۱۲ هزار نفر کمبود نیرو داریم که مجوز انرا گرفتیم. بعد از قانون خدمات کشوری مزایایی که به معلمان استثنایی تعلق می‌گرفت قطع شد. ما باید این مزایا را احیا کنیم. همچنین سنجش صلاحیت معلمی مقدمه ای بر اجرای درست قانون رتبه بندی معلمان خواهد بود که امتیاز معلمان استثنایی در ان مشخص است. در بخش آموزش‌های مهارتی هم در حد توانمان سعی کردیم دانش‌آموزان مهارتی را بیاموزند که در طرح آموزش همراه با تولید آن را پیگیری کردیم.

وی درباره بودجه آموزش و پرورش استثنایی در سال ۱۴۰۰ که طی هفته‌های اخیر طرح اولیه آن آماده شده است به پانا گفت: بودجه امسال ۳۳ درصد رشد را نسبت به سال ۹۹ نشان می‌دهد که امیدواریم با تلاش بتوانیم این را به ۵۰ درصد برسانیم. رشد بودجه ما در سال ۹۹ نسبت به ۹۸ پنجاه درصد بوده که تلاش می‌کنیم با وجود تنگناهای بودجه امسال هم بتوانیم این درصد افزایش را حاصل کنیم.

رییس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی درباره استخدام افراد معلول در سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی گفت: ما ۶۵۰ معلم ناشنوا و بیش از ۳۲۰ معلم با آسیب بینایی داریم. نابینایان و ناشنوایان از طریق ماده ۲۸ می‌توانند وارد شوند اما طبق آیین نامه دانشگاه فرهنگیان ورود آنها برای دوره ۴ ساله میسر نبود که وزیر آموزش و پرورش طی دستوری که اخیرا به ما داد و قرار شد این مشکل رفع شود تا زمینه برای حضور آنها در دانشگاه فرهنگیان فراهم شود. البته توصیه ما این است که معلولان وارد سیستم آموزش و پرورش عادی شوند.

حسینی در ادامه به موضوع جلب مشارکت‌ها در سازمان استثنایی اشاره کرد و گفت: ما بسته ای به نام توسعه مشارکت‌ها داریم که ۱۰۰ درصد برنامه‌های آن نوآورانه است. متاسفانه تمرکزگرایی یکی از مشکلات عمده ما در نظام اداری است. برای کاهش این تمرکز بسته ای طراحی کردیم که طی آن اولا زمینه را برای برنامه‌ها و تجارب افراد درون آموزش و پرورش مهیا کردیم. صاحب نظران، معلمان، مدیران، بازنشستگان، و بخش دولتی همگی می‌توانند بر اساس این طرح با ما همکاری کنند و تجارب خود را در اختیار ما قرار دهند. ما در همه قلمروها فعالیت‌هایی برای توسعه مشارکت و کاهش تمرکز طراحی کردیم. در طرح مدرسه یاری اولیای فن‌یار، دانشیار، هنریار، ورزش‌یار، مدیریار همگی در نظام مدرسه و اداره آن همکاری می‌کنند. ما باید مدرسه را کانون فعالیت‌های فرهنگی قرار دهیم.

حسینی در پایان اعلام کرد خبرنگاران همه استان‌ها درصورت تمایل می‌توانند در دوره‌های آموزشی زبان اشاره و خط بریل به صورت رایگان شرکت کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار