رئیس آموزش های مجازی استان آذربایجان شرقی مطرح کرد:

لزوم کمک خیرین در تهیه سخت افزارهای کمک آموزشی 90 هزار دانش آموز استان

استفاده از هیچ ابزار آموزشی جز شبکه شاد، مجاز نمی باشد

تبریز(پانا) - رئیس آموزش های مجازی استان گفت: فرهنگیان استان، 4 میلیارد و 600 میلیون تومان برای خرید سخت افزار های دانش آموزان هزینه کرده اند.

کد مطلب: ۱۱۴۵۲۳۵
لینک کوتاه کپی شد
لزوم کمک خیرین در تهیه  سخت افزارهای کمک آموزشی 90 هزار دانش آموز استان

عاشور اکرمی درگفتگوی اختصاصی با خبرنگار پانا، با بیان اینکه ۸۷درصد دانش آموزان استان در شبکه شاد احراز هویت کرده اند، ادامه داد: در این میان ۷۶درصد دانش آموزان هم به شکل آنلاین از این شبکه استفاده می کنند و درصد باقی مانده عمدتا در مناطق روستایی هستند. بنابراین در ارتباط با این موضوع و جهت ارتباط راحت دانش آموزان با شبکه شاد، فرهنگیان عزیز ۴میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان برای خرید سخت افزار دانش آموزان هزینه کرده اند.

وی افزود: برای بیش از 800 منطقه مختلف تحصیلی که دانش آموزان در آنها به اینترنت دسترسی ندارند، از ستاد کرونایی استان مجوز گرفته شده است که کلاس ها به شکل حضوری و با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شود. آموزش در بقیه شهرستان ها بر اساس مصوبه ستاد کرونایی کشور غیر حضوری است.
وی درمورد مشکلات شبکه شاد این گونه بیان کرد: در شبکه شاد بیش از ۱۲میلیون دانش آموز ، بیش از ۷۰۰هزار معلم و صد هزار مدیرفعالیت می کنندکه این تعداد حجم بسیار بالایی می باشد. این شبکه با ظرفیت40 برنامه در حال فعالیت است که فقط ۲۶ عدد از آنها فعال هستند. از جمله این برنامه می توان به ارسال فیلم، گفت و گو دو طرفه ی زنده و... اشاره کرد.
معاون آموزش متوسطه استان افزود: از مشکلات این بستر می توان به سرعت شبکه شاد اشاره کرد که قسمتی از آن مربوط به رعایت نکردن زمان اتصال و حضور در این شبکه توسط مدارس و معلمین و دانش آموزان می باشد که درحال حاضر زمان بندی آموزش شبکه مشخص شده است و قسمت دیگر مربوط به زیر ساخت آن می‌باشد.
اکرمی درمورد ساعت های آموزش مصوبه آموزش و پرورش در شبکه شاد اظهار کرد :از ساعت 8 الی 10.30 زمان آموزش دانش آموزان دوره متوسطه اول است ،از ساعت 10.30 تا 2.45 دوره متوسطه دوم و ابتدایی نیز شیفت بعدازظهر می باشد. اما گاهی مدارس در شیفت های متفاوت آموزش را شروع می کنند که این باعث اختلال سرعت شبکه شاد می شود. اگر این مورد رعایت شود، بار ترافیکی کاهش می‌یابد.
وی خاطر نشان کرد: یکی از فرصت های آموزشی، شبکه شاد است که برای دانش آموزان نیز موثر می باشد و فرصت دیگر استفاده از آموزش تلویزیونی یعنی مدرسه تلویزیونی است که در شبکه های مختلف، آموزش داده می شود و ساعات آن با ساعت های آموزش مجازی هماهنگ شده است.

رئیس آموزش های مجازی استان افزود: هر آزمونی که در ارتباط با دانش آموزان انجام می‌گیرد باید در بستر شبکه شاد باشد و برای استفاده از ابزار های مختلف آموزشی باید قراردادی کشوری تنظیم شود. بنابراین استفاده از هیچ ابزار آموزشی جز شبکه شاد، مجاز نمی باشد .
وی درمورد ارزشیابی تحصیلی دانش آموزان توضیح داد: امتحانات مطابق آیین نامه انجام خواهد گرفت که غیر از پایه های نهم و دوازدهم، آزمون های همه پایه ها غیرحضوری خواهد بود.

اکرمی درباره پیامد های آموزش غیر حضوری گفت: یک مورد آن بحث نزول کیفیت آموزشی می‌باشد؛ به این معنا که زمان آموزش در وضعیت آموزش های غیر حضوری کاهش می یابد که کیفیت آن در آموزش تاثیر گذار می‌شود و پیامد مورد دوم آن نزول سلامت دانش آموزان است که بنا به آموزش غیر حضوری، دانش آموزان از ورزش غافل شده و مشکلات دیگری نیز برایشان به وجود می آید . سومین مورد تعاملات و روابط اجتماعی است که دانش آموزان در این بخش نیز دچار مشکلات می شوند. چهارمین مورد بحث عدالت آموزشی است که برخی از دانش آموزان امکانات آموزشی ندارند و عده ای دیگر از رفاه و امکانات کامل برخوردارند که این مورد موجب نگرانی و شکاف عمیقی میان دانش آموزان می شود.
رئیس آموزش های مجازی استان ادامه داد: یکی از روش های جبران زمان کاهش یافته کلاس های آموزشی، آموزش معکوس است. به طوریکه معلم قبل از شروع کلاس فیلم های آموزشی را ارسال کند تا دانش آموزان در ساعات کلاس، بیشتر به رفع اشکال بپردازند.
وی خاطر نشان کرد: اقدام بعدی که اولین بار در استان آذربایجان شرقی صورت گرفته، نظارت بر ارائه خدمات آموزشی و تربیتی است که هم اکنون مدارس آموزش و پرورش ناحیه ۵ و نیز مدارس منطقه مرند در سه سطح مورد ارزیابی قرار گرفته اند. این سطوح شامل کلاس های درسی مجازی، مدارس و ادارات آموزش و پرورش می‌باشد .
وی با بیان اینکه در اسفند ماه سال گذشته ۱۵۲هزار دانش آموز در سطح استان دسترسی به موبایل و تبلت نداشتند، اظهار کرد: امسال این تعداد به حدود 90هزار دانش آموز کاهش یافته است و اگر کمک خیرین افزایش یابد تعداد زیادی از این دانش آموزان می‌توانند دسترسی به موبایل و اینترنت داشته باشند.

اکرمی افزود: یکی از نگرانی های جهانی از آموزش های غیر حضوری این است که احتمال ترک تحصیل دانش آموزان و بازماندگان بیشتر از حالت عادی است. در این راستا کمیته پوشش تحصیلی در استان شکل گرفته وحتی آمار دانش آموزانی که ثبت نام کرده اند ولی در کلاس حضور پیدا نکرده اندتوسط همکاران استخراج می شود.در این راستا گزارش دوره اول متوسطه به اتمام رسیده و گزارش های پایه های ابتدایی نیز در حال تکمیل است.
وی در پایان گفت: 20 گیگ اینترنت رایگان فقط برای استفاده خود معلمان ارائه شده است و استفاده از شبکه شاد برای معلمان و دانش آموزان و حتی تمامی اقشار جامعه که بخواهند از این شبکه استفاده کنند، رایگان می باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار