بذری که مسافران شمال کاشتند از امروز برداشت می‌شود

محدودیت‌ها رشد کرونا را در گیلان، مازندران و گلستان مهار نکرد

تهران (پانا) -  ثمره سفرهایی که در هفته‌های پیش از تشدید محدودیت‌های کرونایی به استان‌های شمالی کشور می‌شد، اکنون آشکار شده است.

کد مطلب: ۱۱۴۵۲۱۱
لینک کوتاه کپی شد
محدودیت‌ها رشد کرونا را در گیلان، مازندران و گلستان مهار نکرد

به‌گزارش ایران، با وجود شیب ملایم کاهش ابتلا و بستری‌های کرونایی در آمار کلی کشور در استان‌های شمالی روند معکوس است و آمار مبتلایان در حال افزایش؛ به رنگ‌های نارنجی شهرهای سه استان گیلان، مازندران و گلستان هم چندان اعتمادی نیست. به شکنندگی برگ‌های پاییزند و می‌توانند امروز نارنجی یا زرد باشند و روز دیگر قرمز شوند. در کل کشور 64 شهر وضعیت قرمز دارند. استان فارس با ۱۱ شهر، گلستان با ۹ شهر، مازندران با ۶ شهر، قزوین با ۵ شهر، اصفهان با ۴ شهر، گیلان با ۴ شهر، آذربایجان غربی، اردبیل، خراسان رضوی و خراسان شمالی با ۳ شهر بیشترین شهرهای قرمز را دارند.
طبق آخرین تقسیم‌بندی وجدیدترین رنگ‌بندی کرونایی 3 استان شمالی کشور (گلستان و مازندران و گیلان) دارای 18 شهر و شهرستان قرمز بوده و روند بیماری همچنان در این مناطق صعودی است. آن طور که کارشناسان بهداشتی می‌گویند این روند صعودی در استان‌های شمالی مربوط به سفرهای ۴ هفته پیش مردم و به این مناطق است و اگر پروتکل‌ها در هفته‌های آینده خیلی جدی گرفته نشود شرایط حادتر می‌شود.

محدودیت‌ها هم روند شیوع بیماری در مازندران را کنترل نکرد
«سید عباس موسوی»، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران وضعیت 5 شهر استان را قرمز و بقیه را نارنجی اعلام می‌کند و می‌گوید: با وجود اجرای محدودیت‌ها روند شیوع بیماری در استان افزایشی است. تا جایی که تعداد شهرستان‌های قرمز ما از 3 مورد در اول آذر ماه اکنون به 5 مورد افزایش یافته است.
در حال‌حاضر ما هیچ شهرستان سفیدی نداریم. از 22 شهرستان استان 5 شهرستان ساری، آمل، محمودآباد، نور و گلوگاه دارای وضعیت قرمز و بقیه نارنجی هستند. البته با اعمال محدودیت‌ها شهرستان بهشهر که دارای وضعیت قرمز بود به نارنجی تغییر وضعیت داده است.
موسوی با اشاره به اینکه دردو هفته اجرای طرح محدودیت‌های جامع حدود ۲۰۰ بیمار به تعداد بستری‌ها اضافه شده است، می‌افزاید: مازندران استانی است که روستاها و شهرهای آن پیوستگی جغرافیایی و تراکم جمعیتی بالا دارند از این‌رو پیش‌بینی می‌کردیم که شاهد افزایش موقتی آمار مبتلایان کرونا در استان باشیم. می‌دانیم مردم نسبت به این وضعیت نگران هستند اما معمولاً نتیجه محدودیت‌ها حدود ۲۰ روز طول می‌کشد و پیش‌بینی می‌کنیم در هفته سوم شاهد کاهش آمارهای مبتلایان و بستری‌ها در استان باشیم. هر چند انتظار می‌رفت که روند با شیب ملایمی افزایشی شود اما نمی‌توان با دو هفته نتیجه‌گیری کرد.
اجرای ناقص محدودیت‌ها

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران دورهمی‌های خانوادگی، حضور پر شمار مردم در اماکن عمومی، فعالیت مخفیانه کسبه، برگزاری مراسم عروسی و عزاداری را علت رشد بیماری می‌داند و می‌گوید: متأسفانه برخی مردم تعطیلی ادارات و مشاغل را به فرصتی برای شب نشینی و دورهمی‌ها تبدیل کرده‌اند که همین موضوع باعث رشد بیماری شده است. البته برخی نواقص نیز در اجرای محدودیت‌ها بر این موضوع بی‌تأثیر نبوده است. در برخی مناطق گزارش شده آن طور که باید بر فعالیت کسبه نظارت نشده یا برخورد جدی با تردد خودروهای غیر بومی صورت نگرفته است. همچنین حضور مردم در اماکن عمومی و فعالیت غیر قانونی برخی باشگاه‌های ورزشی و پاساژها از دیگر نواقصی بود که در اجرای محدودیت‌های کرونایی در استان دیده شده است.

در آمل با بن‌بست رو‌به‌رو شده‌ایم
وی با اشاره به اینکه میانگین استفاده از ماسک در بین مردم، نسبت به پیش از اجرای محدودیت‌ها بیش از ۱۰ درصد افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: رعایت پروتکل‌های بهداشتی و محدودیت‌های کرونایی در آمل در پایین‌ترین سطح قرار دارد و بیشترین دغدغه ما مربوط به این شهرستان است. گزارش های متعددی از برگزاری جشن عروسی و مراسم دورهمی در این شهرستان داریم که عملاً ما را با بن‌بست رو به رو کرده است. در واقع نوع رفتار مردم در آمل باعث نگرانی جدی جامعه پزشکی و مدیران شهرستان شده است.

شرایط در حوزه علوم پزشکی بابل به ثبات نسبی رسید
«فرزاد جلالی»، رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل نیز می‌گوید: اجرای محدودیت‌ها و فاصله‌گذاری اجتماعی در دو هفته گذشته در حوزه علوم پزشکی بابل تأثیرگذار بوده و در حال حاضر شرایط ثبات نسبی پیدا کرده است. البته حداقل ۱۴ روز بعد نتایج این طرح معلوم می‌شود اما وضعیت بسیار شکننده است و اگر مردم نسبت به رعایت پروتکل‌ها بی‌تفاوت شوند با شرایط سختی روبه‌رو می‌شویم. وی اعمال محدودیت‌های تردد، کاهش سفرها به استان و کاهش سفرهای بین شهری را در ثبات بیماری کرونا مؤثر می‌داند و می‌گوید: آمارهای شیوع بیماری در دو روز گذشته نسبت به روزهای قبل کاهش یافته و امیدواریم با ادامه این روند دچار پیک سوم نشویم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل با تأکید براینکه اعمال محدودیت‌های دو هفته‌ای بسیار تأثیرگذار بود، گفت: خوشبختانه در روزهای اخیر شمار بیماران کرونایی بستری در مراکر درمانی ۱۰ نفر کم شده است.

غربالگری ۲۰ درصدی جمعیت گیلان
«محمود قاسم‌نژاد»، جانشین رئیس ستاد مقابله و مدیریت کرونا وضعیت 4 شهر رشت، رودبار، آستارا و تالش را قرمز اعلام کرده و می‌گوید: با توجه به شرایط قرمز این شهر‌ها محدودیت‌های کرونایی تا پایان ماه در استان ادامه دارد و در صورت نیاز باز هم تمدید می‌شود. تردد از شهرهای زرد و نارنجی به‌سمت شهر‌های قرمز و بالعکس دراستان ممنوع است و متخلفان جریمه می‌شوند.

وی در خصوص وضعیت کارکنان بخش‌های دولتی می‌افزاید: کارکنان دستگاه‌های خدماتی ضروری و حاکمیتی در شهرهای زرد با صددرصد نیرو فعال هستند و سایر دستگاه‌ها می‌توانند با دو سوم کارکنان به فعالیت ادامه دهند. در شهرهای نارنجی هم دستگاه‌های ضروری با یک سوم ظرفیت با تشخیص بالاترین مقام استانی و سایر ادارات با ۵۰ درصد ظرفیت می‌توانند حضور داشته باشند و در شهرهای قرمز، دستگاه‌های ضروری با ۵۰ درصد از کارکنان فعال هستند.
قاسم‌نژاد همچنین از غربالگری ۲۰ درصدی جمعیت استان در طرح شهید سلیمانی، خبر می‌دهد و می‌ گوید: با احرای این طرح ۷۰۰ نفر از بیش از ۷۰ هزار خانواری که توسط ۵ هزار نیرو پایش شده‌اند به‌دلیل داشتن علائم مشکوک به کرونا به مراکز جامع سلامت یا بیمارستان‌ها ارجاع شده‌اند و می‌توان گفت یکی از دلایل افزایش تعداد آمارها در هفته جاری همین پایش‌ها بوده است.

محدودیت‌ها تا پایان ماه در گیلان ادامه دارد
«آبتین حیدرزاده» معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به روند افزایشی شناسایی و بستری بیماران کرونایی در استان می‌گوید: با‌ وجود اعمال محدودیت‌های دوهفته‌ای اخیر و همچنان آمار مبتلایان به کرونا در استان افزایش داشته است. متأسفانه شهروندان دچار ساده انگاری شده‌اند و این موضوع باعث سخت‌تر شدن شرایط در زمستان پیش‌رو خواهد شد.
وی با تأکید بر اینکه در روزهای گذشته آستارا و تالش نیز به تعداد شهرهای قرمز استان افزوده شده است، می‌افزاید: محدودیت‌ها تا پایان ماه در استان ادامه دارد اما راه‌حل اصلی مقابله با کرونا همکاری مردم و پرهیز از حضور در اجتماعات، ترددها و فاصله‌گذاری اجتماعی است. مسئولان هیچ وقت دورهمی‌ها، میهمانی‌ها و جشن‌ها را نمی‌توانند به‌طور کامل کنترل کنند، بلکه این خود مردم هستند که باید جانب احتیاط را رعایت کنند.

نیم نگاه
جانشین رئیس ستاد مقابله و مدیریت کرونای گیلان: وضعیت 4 شهر رشت، رودبار، آستارا و تالش قرمز است. با توجه به شرایط قرمز این شهرها محدودیت‌های کرونایی تا پایان ماه در استان ادامه دارد و در صورت نیاز باز هم تمدید می‌شود. تردد از شهرهای زرد و نارنجی به سمت شهرهای قرمز و بالعکس در استان ممنوع است و متخلفان جریمه می‌شوند
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران: رعایت پروتکل‌های بهداشتی و محدودیت های کرونایی در آمل در پایین‌ترین سطح قرار دارد و بیشترین دغدغه ما مربوط به این شهرستان است. گزارش‌های متعددی از برگزاری جشن عروسی و مراسم دورهمی در این شهرستان داریم که عملاً ما را با بن بست رو به رو کرده است. نوع رفتار مردم در آمل باعث نگرانی جدی جامعه پزشکی و مدیران شهرستان شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار