در گفت‌وگوی پانا با عضو کمیسیون کشاورزی مجلس مطرح شد:

هزینه 5 میلیارد دلاری واردات نهاده برای کشور

تهران (پانا) - عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به این مطلب که ارز 4200 تومانی باید در اختیار تولیدکننده قرار بگیرد، می‌گوید تاکنون واردات نهاده، 5 میلیارد دلار برای کشور هزینه داشته اما همچنان قیمت محصولات پروتئینی گران است. با حذف ارز ترجیحی از نهاده و دادن یارانه پروتئینی به 7 دهک جامعه ، در زمینه تامین نهاده به خودکفایی خواهیم رسید.

کد مطلب: ۱۱۴۵۱۱۱
لینک کوتاه کپی شد
هزینه 5 میلیارد دلاری واردات نهاده برای کشور

محمد رشیدی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌وگو با پانا در پاسخ به این سوال که در ابان ماه حدود 81 هزار تن ذرت از گمرک بدون مجوز وزارت جهاد کشاورزی ترخیص شده چطور گمرک توانسته این محموله را بدون مجوزات جهاد کشاورزی ترخیص کند، گفت:‌« وزارت جهاد کشاورزی مسئول ترخیص کار بازرگانی نهاده‌ها نیست و معمولا تخلفات اینچنینی در گمرکان همیشه وجود داشته است.»

عدم اجرای قانون تمرکز در وزارت جهاد کشاورزی

وی افزود:‌«از مشکلات اصلی که اکنون در بحث نهاده‌ها وجود دارد و کمیسیون کشاورزی طی چندماه اخیر به صورت جدی پیگیری می‌کند عدم اجرای رویه قانون تمرکز است که مصوب سال1391 مجلس شورای اسلامی بود و قرار بوده وزارت جهاد کشاورزی متولی صفر تا صد تمام مسائل نهاده‌ها و غیره باشد، درصورتیکه هم اکنون بخشی از این اقدامات توسط وزارت صمت دنبال می‌شود.»

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت:‌«متاسفانه تداخل کاری میان وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت موجب بروز بسیاری از مشکلات در بحث نهاده‌ها شده است. تلاش کمیسیون کشاوزری این است که قانون تمرکز به وزارت جهاد کشاورزی برگردانده شود. اگر اختیارات طبق قانون تمرکز که مصوبه مجلس است به وزارت جهاد کشاورزی برگردانده شود، بخش عمده‌ای از مشکلات نهاده‌ها حل خواهد شد.»

واردات نهاده با ارز آزاد انجام شود

رشیدی افزود:‌«در عین حال معتقدیم تا زمانی که ارز 4200 تومانی به نهاده داده می‌شود و زمینه فساد باز است همچنان شاهد این اتفاقات خواهیم بود. باید ارز ترجیحی از نهاده برداشته شود و واردات نهاده آزاد شود همچنین ممکن است در فضای رقابتی هم قیمت کاهش پیدا کند و یارانه‌ای که بابت ارز ترجیحی به سر زنجیره اختصاص می‌یابد یا به صورت مستقیم به خود تولیدکننده برسد یا به مصرف کننده نهایی. »

وی گفت:«متاسفانه اکنون نهاده‌ها با ارز ترجیحی وارد می‌شود و از آن طرف مردم مرغ را با قیمت 35 هزار تومان خریداری می‌کنند، در حالیکه وقتی نهاده با ارز 4200 وارد می‌شود نباید مرغ با این قیمت به دست مصرف کننده برسد.»

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد:«واردات نهاده تا امروز تقریبا 5 میلیارد دلار از ارز 4200 تومانی را دریافت کرده است با توجه به افزایش قیمت‌ مرغ باید ببینیم این میزان از دریافت در کجا هزینه شده است.»

وی افزود: «در نهایت تمام تلاش کمیسیون کشاورزی این است که قانون تمرکز به وزارت جهاد برگردانده شود و ارز ترجیحی از نهاده برداشته شود.»

رشیدی در پاسخ به این سوال که دولت و مجلس از چه ابزارهای نظارتی برای توزیع کالای اساسی وارداتی با ارز 4200 تومان می‌توانند استفاده کنند گفت: «اهرم‌های نظارتی وجود دارد و کار خودشان را انجام می‌دهند اما زنجیره فساد خیلی گسترده است.»

وی افزود: «طبق قانون هدفمندی 7 دهک که 62 میلیون نفر هستند نیازمند دریافت یارانه در شرایط خاص هستند. طبق قانون هدفمندی بخش عمده‌ای از یارانه باید به بخش تولید اختصاص داده شود تا در داخل مملکت اشتغالزایی و جهش تولید ایجاد کند و روی کار تولیدکننده اثرگذار باشد و همچنین وضعیت صادرات مساعد شود.»

تخصیص ارز 4200 تومانی به کالای مصرفی فسادزاست

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت:« تا زمانی که ارز 4200 تومانی به کالای مصرفی داده شود فسادزا خواهد بود و مشکلات زیادی ایجاد می‌کند. بهتر است یارانه‌ای که می‌خواهد به سر زنجیره داده شود به اخر زنجیره و به خود مصرف کننده در قالب کارت مصرفی داده شود تا نظارت در این صورت دقیقتر و مشکلات کمتر خواهد بود.»

وی افزود: «طرح‌های زیادی مطرح شده است اما اینکه طرحی اجرایی شود، مهم است. اگر ارز ترجیحی را از نهاده برداریم و قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی که شامل دانه‌های روغنی و ذرت و کلزا می‌شود را اجرا کنیم، برای کشاورز انگیزه ایجاد می‌شود. همچنین وقتی ارز ترجیحی برداشته شد زمینه در داخل ایجاد می‌شود، یعنی نیازمند می‌شویم که تولید کنیم. با توجه به این شرایط مطمئن باشید کشور در تولید نهاده به مرز خودکفایی می‌رسد.»

رشیدی با اشاره به بهره‌مندی وزارت جهاد کشاورزی از قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی گفت:«با توجه به شورایی که تحت عنوان شورای سیاست‌گذاری خرید تضمینی محصولات کشاورزی ایجاد شد و وزیر جهاد هم رئیس شورا است. این شورا، متشکل از 9 عضو است که 6 عضو آن از خانواده کشاورزان هستند. این اتفاق برای اولین بار در عرض 40 سال گذشته پیش آمد و در واقع با تشکیل این شورا، شورای اقتصاد را از بحث خرید تضمینی خارج کردیم.»

وی افزود: «با اجرای قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی و دادن الگوی کشت برای کشاورز انگیزه ایجاد می‌شود، در نتیجه بخش عمده‌ای از نهاده‌ها در داخل تولید می‌شود و کشور از واردات نهاده بی‌نیاز خواهد شد.»

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت:‌« یارانه باید به 7 دهک برای خرید پروتئین داده شود تا نگرانی در جامعه نداشته باشند.»

وی در پاسخ به این سوال که قیمتی که ستاد تنظیم بازار برای مرغ مصوب کرده منطقی است افزود: «این قیمت برای تولیدکننده معقول نیست. وقتی تولیدکننده نهاده را از بازار آزاد با قیمت گران تهیه می‌کند و قیمت مرغ هم پایین است، برای او صرفه اقتصادی ندارد که جوجه‌ریزی کند.وقتی هم جوجه‌ریزی انجام نشود شاهد کاهش تولید و عرضه در بازار خواهیم بود و وقتی مرغ و تخم مرغ کم باشد قیمت افزایش پیدا می‌کند.»

رشیدی گفت: «قیمت‌ها در بازار دستوری نیست و بازار تابع عرضه و تقاضا است. ما باید عرضه و تقاضا را با برنامه‌ریزی دقیق کنترل کنیم.وقتی دامدار نهاده در اختیار ندارد و قیمت هم برای او صرفه اقتصادی ندارد اگر نهاده آزاد شود دیگر این اتفاق برای دامدار نخواهد افتاد. دامدار نهاده را از بازار رقابتی تهیه می‌کند در این صورت کسی که توانایی مالی دارد می‌تواند کالا را با قیمت ازاد تهیه کند و بقیه افراد هم که شامل 60 میلیون نفر هستند با دریافت یارانه پروتئین دغدغه و نگرانی نخواهند داشت.»

وی در پایان گفت: «این هفته طرح حذف ارز ترجیحی از محصولات کشاورزی با دوفوریت در مجلس دنبال خواهد شد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار