معاون پژوهشی وزیر علوم

پایان‌نامه‌های ناشی از تقلب علمی ابطال می‌شود

جزئیات برنامه‌های هفته پژوهش تشریح شد

تهران (پانا) - معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جزئیات برنامه‌های هفته پژوهش که از ۲۲ تا ۲۷ آذرماه جاری به صورت مجازی برگزار می‌شود را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۱۴۵۰۹۴
لینک کوتاه کپی شد
پایان‌نامه‌های ناشی از تقلب علمی ابطال می‌شود

عبدالحسین رحیمی امروز در نشستی مجازی به تشریح برنامه های هفته پژوهش پرداخت و به دستاوردهای بیش از ۲۰ سال گذشته کشور در حوزه‌های علم و فناوری اشاره کرد و گفت: سال‌های ۱۳۷۱ و ۱۳۷۲ سال‌های جوانه زنی مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری و مراکز کارآفرینی در دانشگاه‌ها بوده است که در این مدت دستاوردهای قابل توجهی را عرضه کردند، ضمن آنکه شاهد رشد مقالات علمی در ژورنال‌های بین المللی بودیم به گونه‌ای که در سال ۱۳۸۲ ، کشور بالاترین نرخ رشد کمی مقالات در سطح بین المللی را داشته و این امر موجب تعجب تحلیلگران خارجی شده بود. رتبه جهانی ایران در انتشار مقالات را ۱۴ و ۱۵ است و اهتمام ویژه برای رشد کیفی مقالات در سطح بین المللی صورت گرفت که این امر موجب شد که ایران جز پنج کشور اول دنیا از نظر نرخ رشد مقالات کیفی قرار گیرد و در صورتی که این روند تا پایان سال ۲۰۲۰ ادامه یابد، ایران در میان چهار کشور اول دنیا قرار خواهد گرفت.

معاون وزیر علوم ادامه داد: در ۵۰ تا ۶۰ سال گذشته ایران در حوزه‌های علم و فناوری عقب ماندگی‌های بسیاری داشته است، گفت: در حالی که کشورهای دنیا با شتاب زیادی در حوزه‌های علمی و فناوری به پیش می‌رفتند، ایران در جا می‌زد ولی وضعیت امروز ایران نشان از عرضه دستاوردهای قابل توجه دارد ولی اگر بخواهیم خود را با کشورهای پیشرفته مقایسه کنیم با نقص‌ها و عقب ماندگی‌هایی مواجه هستیم که باید این عقب ماندگی‌ها جبران شود.

وی درباره برنامه‌های هفته پژوهش که از روز شنبه ۲۲ تا پنج‌شنبه ۲۷ آذرماه جاری برگزار می‌شود، گفت: برنامه‌های هفته پژوهش از روز شنبه ۱۵ آذرماه در سطح استان‌ها آغاز شده و در حال اجرا است که مهمترین برنامه‌های استانی شامل نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری استان، نشست‌های تخصصی صنعت و دانشگاه و میزگردهای تخصصی به منظور بررسی نقش پژوهش و فناوری در حل مسایل استانی می‌شود. روز شنبه ۲۲ آذرماه روز «پژوهش و فناوری؛ مدرسه و دانشگاه» نامگذاری شده است که در این روز زنگ پژوهش با حضور وزارت آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری به صدا در خواهد آمد.

رحیمی ادامه داد: روز یکشنبه ۲۳ آذرماه را روز «پژوهش، فناوری؛ مشارکت تولید» و روز دوشنبه «پژوهش، فناوری و جهش تولید» نامگذاری شده است که اجرای فاز عملیاتی قراردادهای فرصت مطالعاتی اعضا هیات علمی دانشگاه‌ها و وزارت نفت و امضا قرار دادهای کلان حوزه اکتشاف با ۵ دانشگاه منتخب کشور و افتتاح انستیتو پایین دستی اندازه گیری هوشمند و توربین گازی با وزارت نفت از جمله برنامه‌های این روز دوشنبه است. روز سه شنبه ۲۵ آذر ماه روز بزرگداشت پژوهشگران و فناوران است که در این روز جشنواره تقدیر از پژوهشگران و فناوران برتر با حضور مدیران ارشد کشوری و به صورت مجازی و حضوری برگزار خواهد شد ضمن آنکه از ۱۶ محصول فناورانه وزارت بهداشت رونمایی خواهد شد.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم عناوین روزهای چهارشنبه ۲۶ آذر ماه را «پژوهش، فناوری و علوم انسانی» و روز پنج شنبه ۲۷ آذر را روز «پژوهش، فناوری و اثربخشی اجتماعی» عنوان کرد و گفت: در روز پنج شنبه ۲۷ آذر ماه نمایشگاه دستاوردهای فناورانه افتتاح خواهد شد ضمن آنکه نمایشگاه مجازی دیگری برای عرضه و تقاضا فناوری و توانمندی‌ها برپا می‌شود. این نمایشگاه از ۲۷ آذرماه آغاز می‌شود و تا دهه فجر ادامه خواهد داشت.

معاون وزیر علوم از برگزاری ارتباط با چهار کشور به صورت نمادین در هفته پژوهش خبر داد و یادآور شد: تعاملات ایران محدود به این چهار کشور نمی‌شود چرا که اعتقاد داریم برای آنکه جامعه بین المللی ما را بپذیرد باید در مجامع بین المللی حضور داشته باشیم از این رو در هفته پژوهش به صورت نمادین با چهار کشور تعاملاتی را آغاز خواهیم کرد. این چهار کشور شامل افغانستان، کره جنوبی، ایتالیا و مجارستان است.

بودجه پژوهشی ۱۴۰۰

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، اضافه کرد: سهم پژوهش و فناوری از درآمد ناخالص داخلی GDP در امسال و سال آینده ۴۵ صدم درصد است و این در حالی است که در برنامه ششم توسعه این میزان ۱.۵ درصد است که تاکنون محقق نشده است. کل بودجه آموزش عالی کشور در بودجه ۱۴۰۰ بالغ بر ۲۵ میلیارد تومان است و اگر بخواهیم در سطح دنیا نقش آفرینی کنیم باید به اعتبارات این بخش توجه ویژه‌ای صورت گیرد. در بودجه ۱۴۰۰ اعتبارات دانشگاه‌ها رشد ۴۲ تا ۴۳ درصدی و اعتبارات پژوهشگاه‌ها با رشد ۳۵ تا ۳۶ درصدی مواجه است.

ابطال پایان نامه ناشی از تقلب علمی

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با تاکید بر اینکه این وزارتخانه با ابلاغ آیین نامه مقابله با تخلفات علمی رویکرد جدی دارد، گفت: بر این اساس در صورتی که تخلفی در پایان نامه‌ها و تحقیقات دانشگاهی رخ دهد اولین فردی که مجرم شناخته می‌شود، استاد راهنما خواهد بود و متهمان ردیف دوم اعضای هیات علمی هستند که در جلسه دفاع دانشجویان حضور دارند. در صورتی که تخلفاتی در پایان نامه‎ها و رساله‌های دکتری رخ دهد حتی اگر ۲۰ سال از دفاع آن گذشته باشد، آن رساله و پایان نامه صادر شده ناشی از آن تخلف، ابطال خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار